Det er ingen hemmelighed, at det kan være svært, til tider meget svært endda, at bryde igennem lydmuren og rent faktisk etablere sig som startup. Faktisk må langt de fleste opgive og dreje nøglen om, før det begynder at blive rigtig sjovt. Trendsonline.dk har søgt efter forklaringen derpå.
Ifølge en artikel fra Mashable fejler hele 90 procent af startups i USA. Et tal der i en vis grad kan overføres til danske forhold også. Men hvad er det, der gør, at så mange må opgive kampen og dreje nøglen om.
En af de personer, der må siges at have forstand på at få startups til at lykkes, er Jesper Knudsen. Foruden selv at have erfaring med at starte virksomheder (og også lukke virksomheder), så er han tilknyttet Accelerace som senior business consultant. Accelerace, som investeringsfonden Nupark Accelerace står bag, arbejder med at investere, støtte og rådgive i de virksomheder i Region Midtjylland, som har størst vækstpotentiale. Her bliver 90 procent af alle de startups, de får i hænderne til fungerende virksomheder, fortæller Jesper Knudsen.
Og en af de fejl, som Jesper Knudsen ofte ser nye startups begå, er at tro, at de kan det hele selv og derfor ikke får talt med de rette mennesker, der kan hjælpe dem med at udleve potentialet i startuppet.
“En fundamental ting (som startups ikke formår i god nok grad) er en manglende evne til at omgive sig med dygtige folk. Folk tror, de kan selv, eller også er de for stolte til at spørge, hvis de ved, de ikke kan. Så roder man med det i for lang tid. Men faktisk kan man jo få gratis hjælp andre steder hos virksomheder. Måske ikke så meget i forbindelse med produceringen af ens produkt, men i høj grad i forhold til gode råd og støtte. De fleste mangler en god bestyrelse eller advisory board, men folk, der ved noget, skal kobles til. I nogen virksomheder er grundlæggerne simpelthen så ens, at de ikke udfordrer hinanden,” fortæller Jesper Knudsen.
Det at omgive sig med de rigtige folk er noget Peter Skovager fra Heystudent.dk også vil råde andre startups til. Han benytter sig selv af gode sparringspartnere i form af et advisory board, som er med til at holde ham op på deadlines og mål for Heystudent.dk og ikke mindst at holde ham fokuseret.
“Jeg har nok brugt for meget tid på at udfylde huller og manglet tiden til at udføre mit kernearbejde. Jeg bruger mange studiemedarbejdere, det er jo oplagt for Heystudent.dk, og der har jeg brugt meget tid på at holde projektgruppen motiveret og holde deres ressourcer fast på projektet, mens tiden til salg og udvikling, som jo er det jeg skal lave, har været for lille,” fortæller han.
Swiss army knife
Jesper Knudsen holder blandt andet foredrag om det at starte virksomheder op. Her er hans pointe, at startups ofte laver fem fodfejl, når de skal til at etablere sig. Foruden den manglende evne til at omgive sig med de rigtige folk er det blandt andet at startups vil for meget med deres produkt for tidligt og derfor skyder med spredehagl, frem for at fokusere.
“Jeg kalder det et swiss army knife produkt. Det kan simpelthen løse for meget, og dermed har man ikke et produkt, der egner sig specifikt til nogen. Det vil bare få sporadisk fat i markedet. De firmaer, vi får ind i Accelerace, står ofte med den udfordring – og så hjælper vi dem til at snævre produktet ind – både på produkt og markedsside. Der er bare ikke, der hedder verdensomspændende fra starten. Det er fedt med ambitioner, men man skal tage det vertikalt, for man bliver aldrig dominerende på et marked, hvis man forsøger at komme ind alle steder,” forklarer Jesper Knudsen.
Med hensyn til selve produktet, så ser Jesper Knudsen også, at, særligt ingeniørtunge startups, i for høj grad fokuserer deres kræfter på at kommunikere alt det tekniske ved produktet frem for forklare den betydning det vil få for kunderne.
“Man fokuserer meget på bits and bytes frem for fordelene. De skal lære at oversætte, hvad det kommer til at betyde for kunden. Den konvertering savner jeg at se fra nogen virksomheders side.”
Snak, snak, snak
De to sidste punkter Jesper Knudsen fremhæver som årsagerne til at startups fejler, handler ligesom det første om kommunikation.
For mange holder nemlig deres idé alt for hemmelig, og for få virksomheder kommer ud og snakker med deres kunder – måske fordi de føler, at de allerede kender problemstillingen grundigt nok – evt. fra et tidligere job.
“Så bygger de en forretning ud fra ide om, at alle forretninger er som deres gamle. Så bruger de lang tid på at udvikle uden at vide, om det kan bruges af andre. Kunderne skal indvies tidligt. Det første, vi gør i Accelerace, er at få folk ud til kunderne og gennemføre kundesamtaler. Og det skal være samtaler. Mange vil ofte bare sælge fremfor at høre, hvad de egentlig vil have. Men hvis man i stedet kommer uden at ville sælge noget og bare lytter til deres behov, så kan man måske endda få dem med som co-creator og skabe platformen i samarbejde med dem – mon så ikke de også bliver ens kunde på sigt.”
Få feedback
At snakke med kunden var netop, hvad Peter Skovager gjorde, inden Heystudent.dk så dagens lys. Men selv på trods af forarbejdet kom sitet ikke fra start, som Peter Skovager havde håbet. Han måtte se i øjnene, at hans produkt, som han gennem virksomhedssamtaler kunne se, at der var et behov for, ikke var noget som virksomhederne ville betale penge for – i hvert fald var der ikke nok af dem. Men i stedet for at opgive ævret og lukke ned valgte Peter Skovager at sadle en smule om og endnu engang gå ud til virksomhederne, lytte til deres behov og lancerer derfor snart en ny og forbedret udgave af Heystudent.dk.
“Mange af udfordringerne handlede om funktionaliteten på siden for virksomhederne og ikke så meget om selve det Heystudent.dk tilbyder. Og da vi fortsat så indikatorer på, at danske virksomheder efterspørger et let tilgængelig at finde studiemedarbejdere, så tror jeg stadig på, at der er en fremtid i Heystudent.dk,” siger Peter Skovager.
Påstanden om, at iværksætterne skal ud i virkeligheden og snakke med forskellige folk bakkes op af manden bag succesen Graduateland, Jens Reimer Olesen, der i forrige uge blev interviewet af Weekendavisen om unge iværksætter. Hans råd til potentielle iværksættere er:
“I starten handler det om at få så meget feedback som overhovedet muligt og slå ørene ud.”
I artiklen påpeger Jens Reimer Olesen også, at det ikke bare handler om at få den gode idé. Faktisk blev grundstenene til Graduateland lagt på CBS, hvor Jens Reimer Olesen og hans medstifteres afsluttende projekt hed Graduateland, men blot indbragte dem et to-tal.
“Vi fik at vide, at Graduateland var en dårlig idé. Det gav mig så meget negativ energi til at vise mit værd. At vi nu har udviklet os til en vækstvirksomhed, bekræfter mig kun i. at selve idéen er en meget lille del af det, som det kræver at få succes,” siger han til Weekendavisen.
Hvad er en succes – ingen garanti
Selvom Jesper Knudsen har kunnet iagttage de fejltagelser, der knækker halsen på nogle startups og dermed kan rådgive imod at begå dem, så tør han ikke give nogen garantier til potentielle iværksættere. For selv hvis man følger hans og Acceleraces råd er der ingen garantier for at lykkes.
“Man bliver ikke bare en succes ved at undgå fodfejl. Det er heller ikke alle i Accelerace, der gør det. Men hvis man ikke begår alle fodfejlene, så er sandsynligheden for at lykkes bare større. Så er spørgsmålet bare, hvor meget man lykkes. Det er ikke alle, der behøver at være den nye Podio. Du kan også bare blive god forretning – det har jeg kæmpe respekt for. Kirkeweb er et godt eksempel. De har lavet hjemmearbejdet. De ved, hvad behovet er, og de sælger det rigtig flot. Det bliver aldrig kæmpestort, det er målgruppen for snæver til, men det bliver en rigtig god forretning – og det er en succes.”