Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Accelerace, der er et accelerator program for din startup. Accelerace brænder for at hjælpe dygtige startups i hele landet med at få bragt deres produkt hurtigt og effektivt til markedet. Så er du blandt de bedste og har du internationalt perspektiv så se mere på Accelerace hjemmeside.
For nystartede virksomheder er sparring og gode råd uvurderlige i udviklingen af forretningen; sådan siger partner og coach i Accelerace Jesper Knudsen til Trendsonline. Vi hev også fat i Steffen Frølund, founder af Bownty, som har nydt godt af input fra de kompetente coaches i Acceleraceforløbet.
”En af de vigtigste, og mest undervurderede faktorer, når man bygger en virksomhed, er andre menneskers erfaringer. Stort set alle udfordringer man rammer ind i har andre også siddet med,” siger Steffen Frølund om det at starte sin egen virksomhed.
Jesper Knudsen tilføjer;
”vi tager al den viden, der er ved at have startet virksomhed flere gange og propper det ind i hovedet på dem, som prøver første gang. På den måde stiger succesraten, og man kan næsten sige, at vi laver serieiværksættere ud af dem, som starter ud med deres første virksomhed hos os.”
Trial and error igen og igen
Generelt arbejdes der i løbet af de 5 måneder med at gentænke strategi. ”Virksomhederne har ofte en idé om, hvordan deres produkt skal sælges, og den tese vil vi hurtigst og billigst muligt gerne validere, og se om antagelsen holder vand” fortæller Jesper Knudsen, som desuden er stor tilhænger af lean princippet, når det gælder det at starte virksomhed.
For Bownty og Steffen Frølund har arbejdet med validering af hypoteser også spillet en stor rolle:
”Vi har arbejdet med nogle internationaliseringshypoteser, hvor resultaterne direkte har influeret på, hvordan vi strategisk og praktisk angriber nye markeder. Vi har desuden fået gode råd omkring konkrete PR-tiltag, og det er meget bredt, hvad der berøres i løbet af de måneder.”
”Iværksætteri er ikke en MBA for virksomheder. Iværksætteri handler om trial and error, og man bliver som iværksætter nødt til at eksperimentere for at finde ud af, hvad der virker. Det gør vi igen og igen og igen…” siger Jesper Knudsen om det at accelerere virksomhederne.
Accelerace har desuden hjulpet en lang række af deres virksomheder med for eksempel at finde funding, strategiske partnere, ansætte de rigtige folk eller hjælpe med at lægge den rigtige go to market strategi.
Forløbets tre ben
Jesper Knudsen fortæller at deres coaches tilknyttes forløbet på tre områder:
- Løbende sparring
De coaches som er tilknyttet lægger omkring 200 timers arbejde for virksomheden og mange sidder hele dage sammen med teamet. De kan gå ind og fungere som midlertidige co-founders og opnår derved en større forståelse af virksomhedens situation. - Accelerator Labs
Accelerator Labs er 4-timers crunch seancer hvor der bliver sat fokus på at udvikle virksomheden sammen med et team af eksperter for eksempel inden for life science eller mobile. Seancerne køres tre gange i forløbet, og der bliver løbende koblet eksterne folk på, som er meget vidende omkring lige netop den branche, virksomheden befinder sig i. - Accelerator Camps
Accelerator Camps køres ofte af internationale facilitatorer, som skal lære iværksætterne at blive dygtigere med udgangspunkt i teori. Der arbejdes blandt andet med business models, revenue streams, value propositions, pitching og meget andet.
Coaches er som fodboldtrænere
Steffen Frølund fortæller, at de har været glade for den sparring de har fået både fra kompetente konsulenter, specialister og ikke mindst de andre deltagende virksomheder. ”Vi har især arbejdet sammen med en industri-specialist, som har haft en masse nye vinkler på, hvordan man kan forretningsudvikle et internet-startup. Vi har også haft nogle løst tilknyttede konsulenter, som har hver deres erfaring med ICT branchen.”
”Alle coaches er iværksættere, og er udvalgt fordi de netop selv har prøvet at starte en virksomhed og er utroligt kompetente. De har alle fået de blodnæser, man skal have, og vil gerne give de erfaringer videre,” fortæller Jesper Knudsen om udvælgelsen af deres coaches og fortsætter ”For eksempel har vi haft Morten Wagner fra dating.dk tilknyttet en enkelt virksomhed og det må jo siges, at han ved noget om at opbygge et online community.”
Men hvad motiverer Acceleraces coaches til at investere så meget tid i virksomhederne, i stedet for at starte noget selv igen?
”Jeg føler mig som fodboldtræneren, som skal lære iværksætterne nogle taktiske ting, så de kan score på frispark. Det er super inspirerende hver dag. Jeg bliver også meget klogere og dygtigere af at arbejde med de her mennesker.”
Selv har Jesper Knudsen startet 5 virksomheder i løbet af de sidste 15 år og har haft op til 150 mand ansat. Han betegner sig selv som in-between-startups.
Den afgørende faktor er tid
For de fleste iværksættere vælter det ind med tilbud om at blive en del af forskellige forløb, som også bruger mentorer og coaches. Men hvad er forskellen på Accelerace og de andre?
”Vi bruger signifikant mere tid end andre lignende forløb, og det er den afgørende faktor. Vi tror ikke på, man kan komme ind og kloge sig på en tavle i tre timer, og at det så ændrer noget for virksomheden. Der er langt fra at komme med noget strategisk til også at gøre en strategi operationel,” forklarer Jesper Knudsen.
”Jeg kan varmt anbefale at deltage i Accelerace, hvis man har startet en lovende virksomhed. Netværket og sparringen er udviklende for forretningen og også personligt som iværksætter,” slutter Steffen Frølund, som afsluttede forløbet i december.
Læs mere om Accelerace forløbet og hvad andre virksomheder har fået ud af det