Arkiver

Nyheder

To-the-point med geolocation

Med geolocation har startups mulighed for i høj grad at tilpasse deres produkt specifikt til kunden alleredde før denne når frem til startuppet.

Geolocation er en teknologi, der har eksisteret længe. Kort fortalt går den ud på, at man ved hjælp af geografiske koordinater kan bestemme, hvorfra en IP-adresse kommer fra. Men teknologien har udviklet sig meget siden de tidligere udgaver og idag kan alle sites med Google Analytics få masser af informationer omkring brugerne med det samme disse besøger hjemmeside.

Det er blandt andet muligt at se, hvilken browser, hvilket styresystem eller hvilket platform den besøgende bruger, når han klikker sig ind på et bestemt site. Det giver startups og virksomheder nogle helt unikke muligheder for at skræddersy deres produkt til kunden – næsten allerede før vedkommende træder ind af døren online.

En af dem, der formår at udnytte teknologien, er Rasmus Burkal, der i 2012 startede Splitter. Her kan virksomheder købe sig til produkter, der blandt andet kan gøre det muligt at bruge én QR-kode ved henvisning til en app, hvad enten der er tale om et Android eller IOS styresystem.

“Fordelene er jo, at man bliver mere “to-the-point”, og at man ikke er alt for bred i sin kommunikation. Det er jo også grundstenen i vores produkt, selvom det måske ikke så meget er til startups. Hos nogle af dem, jeg har set, er det mest på sprog, at der bliver målrettet på. Det er hurtigere og nemmere at bygge ind – det kan være, at der på sigt bliver bygget nogen mere komplicerede ting ind, som sorterer ud fra netop geolocation,” siger han.

Ifølge Rasmus Burkal så er det først nu, at virksomheder og startups for alvor begynder at se mulighederne ved brug af Geolocation og besøgsdata, hvor mange måske tidligere har holdt sig til at bestemme app’en eller sitets sprog ud fra personens Geolocation.

 “Det handler virkelig om at være kreativ. I vores produkt er nogen af de ting, vi bruger blandt andet, hvilket styresystem og platform og platform kommer brugerne fra og så bruger vi også ip’en til at snakke geolocation. Så bruger vi jo også i vores produkt meget tid, dage og datoer. Det er de tre mest oplagte foruden sprog. Det er nogen af de mest oplagte og så gælder det om altid at være kreativ og bringe nye ting i spil. Altså hvad har rman af data, og hvad kan man berige den data med – ud fra hvad det er for et produkt, man har. Der kigger vi meget i krystalkuglen, for at se hvad vi skal bringe i spil for at give produktet mer-værdi.”

Når Rasmus Burkal taler om at bringe nye data i spil, så kan det eksempelvis være vejret. Her kan man vi geolocations se præcis, hvor brugerne er og tilpasse vedkommendes vejrinformation specifikt til dette.

“Man skal ikke komme ind til tom skal. Man skal komme ind og få oplevelse med det samme, og det kan man bruge disse mekanismer til. Du flytter ikke ind i tom lejlighed – du kommer ind et sted med ting, du kender eller kan relatere til helt fra start af.”

Rasmus Burkal og Splitter vil i fremtiden også arbejde på at udvikle værktøjer og redskaber, der kan benyttes og betales af startups, der måske ikke har så mange midler til rådighed eller samme behov som deres nuværende kunder.

Skriv et svar