Arkiver

Nyheder

Log og ret dine JavaScript-fejl med Muscula

Vil du ikke gerne vide, hvis din webshop går glip af 10 % af dine potentielle salg? Eller hvis din video på dit site ikke virker? Eller dine brugere bare generelt har en oplevelse af, at ting ikke virker på dit website? Muscula overvåger dit website for JavaScript-fejl og logger dem, så du undgår sådanne scenarier.

Allan Ebdrup, der står bag Muscula, har i mange år arbejdet med webapplikationer med en masse JavaScript, og det var i den forbindelse, at han fik idéen til Muscula. En dag gik det op for ham, at det var helt uhørt, at et website kan have en fejl i JavaScript der gør, at måske 10 % af alle brugerne på en webshop, ikke kan putte noget i indkøbskurven. Og at man som webshopejer i princippet ikke har nogen måde at vide det på, når JavaScript-fejl ikke logges.

”JavaScript er forretningskritisk kode, det er lige så vigtigt, at JavaScript virker, som at din server kører. Hvis der er fejl i din JavaScript, kan det være lige så slemt, som hvis din server var brændt sammen, og dit website var nede,” forklarer Allan og fortsætter:

”Du skal vide, når der er JavaScript-fejl. Så tænkte jeg, at man måtte da kunne lave en service, der gjorde at man som websiteejer, kunne få logget de fejl. Og den skulle kunne sættes op på fem minutter. Efter jeg havde fået ideen, gik der ikke mere end nogle timer, før jeg var i gang med at programmere løsningen.”

Allan fortæller, at Muscula er low friction, da det skal være ekstremt nemt at komme i gang. Muscula installeres på dit website på fem minutter, ligesom som Google Analytics, ved at sætte et lille stykke kode ind i sin HTML- og det er det. Derefter overvåger Muscula dit site for JavaScript-fejl og logger dem. Du får en e-mail en gang om dagen, og du kan til enhver tid logge ind på Muscula og se et overblik over de JavaScript-fejl, der har været på din side, så du selv kan rette dem.

Lige nu er Muscula gratis, men meningen er, at det bliver et månedligt abonnement.

”ideen er ret standard SaaS med en freemium model og forskellige betalings-tiers afhængig af features/forbrug,”, siger Allan og fortsætter:

”Jeg tror på freemium (som ingen af konkurrenterne tilbyder). Da køb af Muscula licens ofte vil blive drevet af udviklere, og mange udviklere har nogle fritidsprojekter, hvor de så kan bruge Muscula gratis, få smag for det og så købe en licens til arbejdet. Jeg har set andre tekniske services som Loggly have held med denne model.”

Successen afhænger derfor blandt andet af, at driftsomkostningerne kan holdes utroligt lave, selv med mange freemium kunder. Men Allan mener, at have knækket den nød.

Udfordringer

Allan fortæller, at det har været en kæmpe opgave at få den intelligente gruppering af JavaScript fejl til at fungere. En fejl kan logges af mange forskellige webbrowsere som folk bruger (IE, Firefox, Chrome, Safari, Opera, osv.) på alle de forskellige platforme (Windows, Mac, Linus, iPhone, Android, osv.) i alle deres forskellige versioner (IE6, IE7, IE8, IE9, IE10, Chrome 1 til 27, osv.).

”Alle disse browsere og platforme rapporterer den samme fejl i din JavaScript-kode forskelligt. Så hvis du får logget 100.000 fejl fra dine websites brugere, fordi du har én enkelt fejl i din JavaScript-kode, så skal Muscula gerne gruppere disse 100.000 fejl, så du bare ser, at den samme fejl er sket 100.000 gange. Og ikke bare vise dig en lang liste med de 100.000 fejl,” forklarer Allan og fortsætter:

”Det har været usandsynligt svært at få til at fungere godt. Det var først, da jeg havde logget de første par millioner JavaScript-fejl, og havde dem at tage udgangspunkt i, at jeg for alvor fik knækket den nød.”

Allan kan fortælle, at Muscula har logget hundredevis a millioner af JavaScript fejl for Musculas brugere, og grupperingen nu er utrolig god. Selv en bruger med over 35 millioner loggede JavaScript-fejl, har nu kun 254 unikke grupper i sin log.

”Det giver ham et fantastisk overblik – og er en stor del af Musculas value proposition. Den gruppering og dermed det overblik, er ikke noget, du bare lige bygger selv.”

I forhold til fremtiden vil det altoverskyggende fokus være på produktudvikling, hvilket ifølge Allan også er en måde at skabe vækst på:

”I første omgang handler det primært om at få bygget et produkt, der er så godt, at Musculas brugere simpelthen ikke kan leve uden det.”

Hos Trendsonline.dk er vi meget begejstrede for Muscula, og vi vil som altid følge med i udviklingen.

Allan Ebdrup står også bag spørgeskemaløsningen Obsurvey, hør vores podcast med ham om det projekt her.

Skriv et svar