Det startede med et tweet

Tilbage i juli sidste år gik Ernst Poulsen på Twitter for at ”syreteste” en idé. En idé, der nu har udviklet sig til Startup Weekend Copenhagen Media. Trendsonline.dk har taget en snak med holdet bag den kommende weekends store begivenhed.

Ernst Poulsen, freelance-journalist og medstifter af DONA – Foreningen af webjournalister, gik sidste år på Twitter for at teste sin idé om en årlig startup-scene for nye medier. Og han fandt hurtigt ud af, at der var hold i idéen, da tilbagemeldingerne væltede ind. På kort tid samledes et lille hold af erfarne folk fra medie- og iværksættermiljøet for at føre idéen ud i livet.

“Jeg skal langt tilbage i tiden for at finde en idé, jeg har haft, som har fået så meget positiv respons”, forklarer Ernst Poulsen til Trendsonline.dk. tweet

Ingen grund til konkurrence

Den første, der meldte sig med på idéen, var Nikolaj Opstrup, stifteren af blandt andet Mediawatch.dk, og hurtigt fulgte medieiværksætterne Johan Winbladh og Claus Blicher trop. Kort efter blev Ernst Poulsen ringet op af freelancejournalist Signe Damgaard Jepsen, tidligere redaktionschef på Århus Stiftstidende, der havde arbejdet i et lille års tid på at etablere et lignende projekt i Aarhus, og hun synes ikke, der var nogen grund til at de skulle konkurrere med hinanden. Den lille gruppe startede ud med indledende møder i det tidlige efterår og i november gik gruppen for alvor i gang med at arrangere det, der her fem måneder senere er blevet til Startup Weekend Copenhagen Media.

Tjener ikke en krone

I første omgang var projektet ikke tænkt som en del af Startup Weekend-konceptet, men gruppen fandt hurtigt ud af, at det var nemmere at benytte det allerede velprøvede koncept end selv at skulle opfinde et lignende koncept fra bunden. Dog betød valget af Startup Weekend-konceptet, at gruppen måtte lave alt planlægningsarbejdet uden at få noget for det, da Startup Weekend-organisationen er en nonprofit-virksomhed. Og det har været hårdt for gruppen, der næsten kun består af freelancere, for det koster meget tid at få en Startup Weekend op at stå.

“ Men når man brænder for noget, og når noget er så oplagt, at man synes, det er åndsvagt, der ikke er andre, der har gjort det før, så må man bare kaste sig ud i det, lyder det fra Ernst Poulsen. tweet

Læs mere om holdet bag Startup Weekend Copenhagen Media ved at holde musen hen over billederne herunder:




Skrevet af

Læs også

Top