Arkiver

Nyheder

Her vælter det ind med annoncekroner

De danske medier kæmper for at finde en bæredygtig forretningsmodel på internettet. I USA har de knækket koden til succes. Trendsonline.dk har kigget nærmere på et par amerikanske onlinemedier, der tjener styrtende med penge.

Tryksværten har dårligt nået at tørre, før nyhederne i dagens aviser er forældede. Læserne har nemlig allerede læst dem på nettet.

De traditionelle printmedier leder derfor efter nye måder at tjene penge på. Det er netop udvikling af fremtidens onlinemedier, der er i fokus på Startup Weekend Copenhagen Media i den kommende weekend.

Men kan det overhovedet lade sig gøre at tjene penge på netjournalistik? Trendsonline.dk har bedt Chase Davis, der er assisterende redaktør på New York Times interaktive newsdesk, om at fremhæve et par onlinemedier, der tjener styrtende med penge.

Fra lille blog til verdensomspændende milliardforretning
Siden starten i 2005 har The Huffington Post nærmest sprængt rammerne for, hvor meget succes man kan få på internettet.

I dag er The Huffington Post et seriøst nyhedsmedie, der dækker politik, kvindestof, kultur, sundhed og meget mere. Desuden er der tilknyttet en lang række eksperter og kendte som bloggere – den amerikanske præsident Obama er en af dem.

Gennem årene er der blevet lanceret en lang række lokale udgaver af sitet, der dækker bl.a. Chicago, New York og Denver. Det internationale marked er også blevet erobret med udgaver i lande som Canada og Storbritannien.

I 2011 købte mediegiganten AOL det hastigt voksende univers for 1,7 mia. kr. Siden da er antallet af månedlige unikke brugere vokset med 26 procent. Ifølge AOL ligger antallet af unikke månedlige brugere nu på svimlende 39 mio.

Kendt fra ’Jeopardy’ og CNN
Amerikanerne elsker at læse sladder om de kendte. Det var tanken bag gossip-sitet Gawker, som journalisten Nick Denton startede i 2002.

I dag er Gawker en så anerkendt kilde til sladderhistorier, at det jævnligt bliver citeret på store tv-kanaler som bl.a. CNN. Det har blevet så kendt i den amerikanske befolkning, at det har været et spørgsmål i tv-quizzen ’Jeopardy.’

Gawker er i dag en del af Gawker Media, der i alt driver otte bloglignende nyhedssites.

Gawker Media holder de økonomiske kort tæt til kroppen, men det velinformerede finansmagasin Forbes, anslår at selskabet er omkring 600 mio. kr. værd.

[easyembed field=”Stats gawker-huffpost”]

Skriv et svar