Arkiver

Nyheder

Veridu verificerer den digitale identitet

Veridu screenshotVeridu

Oven på en tumultarisk første startup havde en gruppe investorer så stor tillid til Rasmus Groth, at han fik lov til at bygge et nyt selskab op fra bunden. Det endte med at blive til Veridu, der har en målsætning om at blive en global identitetsservice baseret på digitale fodspor.

Ved online transaktioner foregår der en backend selektion af brugerne. 80 procent vurderes som ganske almindelige kunder, der får lov til at gennemføre deres køb uden at mærke noget til kontrol funktionen. De sidste 20 procent bliver derimod flacket til en ekstra kontrol – eksempelvis hvis de kommer fra et usikkert marked.

“Fem ud af de 20 procent vil man slet ikke have noget med at gøre, men de sidste 15 skal så uploade et billede af deres pas eller igennem et telefonopkald, før transaktionen kan gennemføres. Og man plejer at sige, at ud af de 15 vil otte til 12 procent af transaktionerne gå tabt fordi de eventuelt ikke har et pas, cpr nummer, en bankkonto eller blot fordi det bliver for besværligt. Og hvis du ser på det globale marked, er det jo sindsygt mange penge. Der kan Veridu så sikre, at tre ud af de 8-12 procent går igennem ved at gøre det lettere for kunden at verificere sig,” forklarer CEO Rasmus Groth.

Det gør Veridu ved at vurdere de digitale fodspor, vi alle sætter. Eksempelvis kan Veridu undersøge, om ens Facebook profil virker troværdig. Er der liv på profilen, har den udviklet sig normalt, er der venner, der kommenterer på startusopdateringer, kommenterer profilen på andres vægge og så videre. Alt sammen for i sidste ende at kunne anskueliggøre, hvorvidt køberen er den, vedkommende udgiver sig for. Eller sælger på online markedspladser som DBA.dk eller Trendsales.dk for eksempel.

“Det er ret nemt at fake et pas eller en personlig samtale, men det er svært at fake et netværk. Så man kan sige, at vi tror ikke på dig selv, men vi tror på dit netværk,” forklarer Rasmus Groth.

Blev til af omveje

Historien om Veridu begyndte dog et helt andet sted. Nemlig som Ahead.com. I 2007 startede Rasmus Groth et selskab, der ville mange af de samme ting som præsentationsværktøjet Prezi og i samme periode. Trods et godt produkt og masser af brugere var Rasmus Groth dog tvunget til at afvikle og sælge selskabet i 2010 efter en strid med udenlandsk investor, der havde blokeret for driften for at tvinge sær-rettigheder igennem.

De øvrige investorer i Ahead.com havde heldigvis fået så godt et indtryk af Rasmus Groth, at de tilbød ham at fortsætte samarbejdet i et nyt selskab. Det endte med et projekt kaldet Nufly, der var en mulighed for brugere af sociale netværk sites (SNS) at gemme deres online liv på en harddisk, så ens digitale liv ikke forsvandt, når trends dikterede ny præference. Her erfarede Rasmus Groth og resten af Nuffly-teamet dog, at brugerne var svære at overtale til at benytte sig af back-up løsningen.

“Problemet er jo, at folk først har brug for back-up, en time efter de rent faktisk har brug for det,” siger Rasmus Groth.

Heldigvis var selskabets fokus på de sociale medier ikke spildt. For med en pivot lykkedes det teamet at bruge deres erfaringer i en ny retning.

“I stedet blev vi en identitetsservice online,” forklarer Rasmus Groth, om det der i sidste ende endte med at blive til Veridu.

Ambitioner for fremtiden

Og produktet lod til at falde på et tørt sted. I hvert fald fik Veridu sin første kunde omkring nytår 2012, og siden er det gået stødt fremad, og med tiden er der kommet en ny partner, i form af selskabet Innovate Identity, der blandt andet stod bag sitet 192.com, ind i selskabet.

“Og fordi de er dem, de er, så åbner de døre til for eksempel Experian og den slags selskaber og står for enterprise salget,” siger Rasmus Groth.

Veridu er stadig i gang med at udvikle virksomheden, hvilket også betyder, at der skal rejses en god slat penge i de kommende måneder, der blandt andet skal resultere i en tilstedeværelse i USA.

“For pengene skal vi selvfølge udvikle videre på vores kundeforhold, der ligesom er delt i to. Enterprise salget, som primært går gennem vores partnere, og så “selfservice offerings”, hvor mindre virksomheder kan gå direkte ind på websitet og købe det produkt, de nu har brug for. Og så skal vi finde kunder uden for vores hjemmemarked, hvilket primært vil sige, at vi skal til at have en presence i USA, og så vil vi begynde at byde på det, der hedder “federated identity”. Så med andre ord vil vi gerne være en provider på lige fod med NemID i Danmark, England og også USA,” siger Rasmus Groth om fremtiden for det danske startup.

Her på Trendsonline vil vi som altid følge startuppet og dets udvikling med stor interesse.

7 kommentarer

Skriv et svar