Arkiver

Content Partnere

Tech-Toolbox: Den internationale presse

Denne artikel er en del af vores content-partner program om PR og medier og er lavet i samarbejde med MyPressWire. MyPressWire er et full-service pressebureau for erhvervslivet. De kan hjælpe startups med at udfærdige og formidle alle typer af budskaber på en lang række platforme. Læs mere på deres hjemmeside – klik her

Der er med garanti mange danske startups, der drømmer om at få succes i udlandet. Et vigtigt skridt i denne retning er at komme ud i den internationale presse – noget som for mange sikkert kan virke uoverkommeligt. Trendsonline.dk har interviewet to stærke kvinder fra den danske startup-scene, Cathrine Andersen fra CanvasDropr og Presentation.io samt Tine Thygesen fra Everplaces, og de fortæller bl.a. om, hvordan de har opnået succes med den internationale presse. Derudover kommer Rene Hjetting fra MyPressWire med gode råd til, hvordan den internationale presse kan håndteres.

Cathrine Andersen er co-founder i CanvasDropr og Presentation.io, som er henholdsvis et visuelt samarbejdsværktøj og et præsentationsværktøj, der lader dig synkronisere præsentationer med mobile platforme. Begge er startups med et internationalt sigte. Første gang Cathrine for alvor fik kontakt med den internationale presse, var sidste år under The Next Web-konferencen i forbindelse med lanceringen af betaversionen af CanvasDropr.

”Før det havde vi absolut nul kontakter i den internationale presse, kan man vist godt sige. Det første skridt som fik os til at få de første spæde connections, det var helt klar The Next Web Conference, hvor vi mødte alle de her journalister, og fik snakket med dem. Vi havde en stand, så vi gav ligesom også dem noget. Og så vil de også gerne skrive om dem, som er på deres messe – så vi kom igennem på den måde,” fortæller Cathrine.

Og netop det at møde journalisterne hvor de fysisk befinder sig, f.eks. til konferencer, er noget Cathrine synes, har fungeret rigtig godt som det første skridt i forbindelse med den internationale presse. Det er en måde at skabe personlige relationer til journalister på, hvilket Cathrine anser som en rigtig vigtig ting, hvad angår den internationale presse. Det er Tine Thygesen, CEO for fremtidens digitale rejseguide, Everplaces, helt enig.

”Jeg tror meget på at skabe en forbindelse til nogle publikationer eller til nogle journalister. Det er ligesom den røde tråd, i alt det vi gør. Det her med at når man selv synes, man har noget, der er spændende, så sender man en pressemeddelelse, og så er der en eller anden total fremmede, der tager den op, og kommer den i The New York Times, det tror jeg nok ikke helt på, det er nok lidt et eventyr. Så for os handler det rigtig meget om at finde ud af, hvad er det for nogle mennesker, der skriver om noget, der passer til os, og som synes det vi laver, er interessant, og så bygge nogle relationer til dem,” forklarer Tine.

Det er altså, som i så mange andre sammenhænge, utrolig vigtigt med et godt netværk, hvis man vil prøve kræfter med den internationale presse. Cathrine og Tine er også enige om, at måden de tilgår den internationale presse på, mere afhænger af den personlige relation til en journalist eller publikation, end det afhænger af det konkrete land.

Vær lokal
Men det betyder ikke, at man selve indholdet i diverse pressemeddelelser, blogposts eller andet ikke bør overveje, hvilke lande man har med at gøre. Tine forsøger at være lokal i det materiale, hun udgiver.

”Hvis vi f.eks. sender noget ud i England, så vil jeg forsøge at nævne nogle partnerskaber eller brugsscenarier, som har noget at gøre med England. Jeg tror også, at det er meget vigtigt, at vi ikke går ud hele tiden og snakker om København.”

For som Tine fortæller:

”Det er jo en helt menneskelig ting, at det som ligger tættere på os, det er noget, vi føler en dybere samhørighed med.”

I både CanvasDropr/Presentation.io og Everplaces oplever de, at deres nyheder og gode historier bliver spredt rundt omkring i verden, uden at de selv har taget kontakt til de journalister eller publikationer, der bringer det.

”Vi tager ligesom kontakten til de engelsksprogede medier, og så er der bloggere, der tager det op individuelt i de enkelte lande rundt omkring i verden, enten i f.eks. Japan eller Kina, eller Spanien eller Sydamerika,” forklarer Cathrine.

Hos Everplaces har de ligefrem oplevet, at et amerikansk ejendomsmæglerselskab har lavet en professionel video om Everplaces, hvor de brugte det som et ejendomsmæglerværktøj – noget der var en stor overraskelse for Everplaces, og et rigtig godt eksempel på earned media.

”Vi har ikke selv nogen video, så det var superskægt at se. Vi fandt den bare fordi Google selvfølgelig fortæller os, når der bliver noget publiceret om os,” fortæller Tine.

[youtube width=”600″ height=”400″ video_id=”vmEytHshS50″]

Gode råd
Men som startup kan man ikke gå ud fra, at den internationale presse selv samler de nyheder op, som man kommer med, og udgiver dem. Rene Hjetting fra MyPressWire har derfor nogle gode råd til startups, som står og overvejer, hvordan man kan gribe den internationale presse an.

Lad os starte med det positive: der er generelt flere medier i udlandet. Derfor kan det være nemmere for det enkelte startup at finde lige præcis de nichemedier, der passer til deres målgruppe. Så det er værd at udnytte.

Rene Hjetting er desuden enig med Tine Thygesen i, at det er en god idé at være lokal:

”Jeg ved af erfaring, at henvender man sig på lokalsproget, og gør man måske sin pressemeddelelse mere lokal, så giver det også mere omtale,” siger han og fortsætter

”Det gælder om at være lokal, at man er nærværende. Det kan godt være, at man ikke lige har et kontor i Tyskland eksempelvis, men derfor kan man godt være nærværende.”

Generelt synes Rene, det er vigtigt, at man sætter sig ind i landenes kulturer, og måden de kommunikerer på:

”Der er jo forskel på landene sådan rent kulturmæssigt, og det er der egentlig også nyhedsmæssigt… Og så er det også måden, du kommunikerer på. I Danmark og Sverige så er det nok meget ens, men eksempelvis i Tyskland, der er i de meget teknisk mindede og meget baserede på fakta. Og i England kan det være noget helt andet. Så man skal sætte sig lidt ind i landenes kulturer, og hvordan de kommunikerer. Det er meget vigtigt.”

Alt dette kan være en stor mundfuld, og derfor anbefaler Rene, at man tage ét land ad gangen, og laver lidt researcharbejde. Hvilket land har vi med at gøre? Hvad findes der af medier? Hvilke journalister findes der, der skriver om vores pågældende emne? Hvem er min målgruppe? Etc.

Et andet godt råd er at bruge andres erfaringer. Man kan finde en lokal virksomhed i det land, man gerne vil ind i og undersøge, hvordan de kommunikerer med pressen i landet og lade sig inspirere af det.

Virker det hele stadig lidt uoverskueligt, understreger Rene, at man altid er velkommen til at kontakte MyPressWire, der gerne giver lidt gratis rådgivning.

Skriv et svar