Arkiver

Nyheder

Få bord på verdens bedste restauranter med GoldenTable.com

GoldenTable.com er et nyt dansk startup, der gør det muligt at få bord på verdens bedste restauranter uden have bestilt lang tid i forkant. Trendsonline.dk har interviewet Jacob Arentoft, som er en af de to founders, der står bag GoldenTable.com.

GoldenTable.com er et site, hvor du betaler for at få bord på nogle af verdens bedste restauranter og events, når du ikke har bestilt bord i god tid. Du kan enten lave et bud på bordet via auktionsprincippet – dvs. det højeste bud får bordet, eller du kan alternativt bruge “Buy Now” og springe auktionen over og få bordet med det samme. En vigtig misforståelse at få af vejen er, at der ikke er tale om et deal-site.

”Mange folk tror fejlagtigt, at vi er i samme bås som Groupon, Sweet-deal og Early-bird, og at man både betaler for mad og vin, når man køber bordet på GoldenTable.com. Dette er absolut ikke tilfældet. Mad og drikkevarer er ikke inkluderet i prisen, det er udelukkende muligheden for at få bord på de fantastiske restauranter, som man betaler for – samtidigt er man med til at støtte gastronomien,” forklarer Jacob Arentoft, founder af GoldenTable.com.

Forretningsmodellen er ganske simpel: Pengene fra bordreservationerne deles med 20% til GoldenTable.com, 40% til restauranten og 40% til non-profit fonden Golden Table Foundation, der skal brande lande via gastronomien.

Gastronomi i en travl hverdag
Idéen til GoldenTable.com fik Jacob Arentoft i forbindelse med sit gamle job, hvor han ofte rejse rundt med sin forretningspartner i forskellige byer. De var begge meget optaget af gastronomi, men havde desværre aldrig hverken tid eller overskud til at booke borde i forvejen.

”Når vi ankom til f.eks. Stockholm, var der altid udsolgt på de bedste restauranter, og vi var klar til at betale, hvad det skulle være for at få bord på Michelin-restauranterne,” fortæller Jacob Arentoft

Han har i tillæg flere venner og bekendte, der er Michelin-kokke og ved derfor, at der selv på de mest fantastiske Michelin-restauranter kan være halvtomt mandag til torsdag.

”Til gengæld kan de sælge deres borde 3-4 gange i weekenderne, hvis det var muligt, men deres omsætning er begrænset til antallet af borde i restauranten. Hvis nu de kapitaliserede på denne ekstreme efterspørgsel i weekenderne ved at prissætte retten til at reservere et bord, kunne de skabe flere midler til drift og innovation. Heraf udsprang idéen om GoldenTable.com,” forklarer Jacob Arentoft.

Foruden Jacob Arentoft er også co-founder Jacob Hageman med i projektet. Han er digital entreprenør og ligesom Jacob Arentoft også iværksætter. De to har i mange år boet tæt på hinanden.

”Jacob er flyttet til Lugano i Schweiz og vi havde længe talt om, at vi skulle lave et projekt sammen. På en workshop i Lugano, hvor vi faktisk drøftede en helt anden startup-mulighed, nævnte jeg GoldenTable.com projektet, og pludseligt var vi begge helt optagede af dette,” fortæller Jacob Arentoft.

Jacob Arentoft har fra starten været 100% committet til GoldenTable.com, og han har været den eneste på lønningslisten. Det har gjort det lettere at overholde tidsplanen, selvom det for startups altid kan være en udfordring.

”Tidsplanen fra idé til lancering af hjemmesiden skred 4-5 måneder, hvilket nok ikke er ualmindeligt. Vi har nu været live i 3-4 måneder og arbejder stadig på at fintune forretningsmodellen og vores internationaliseringsplan – alle startups skal nok regne med, at man lærer meget i “sandkassen” og skal være klar til at dreje og justere på grundmodellen for forretningen, indtil man finder den rigtige vej,” forklarer Jacob Arentoft.

Og der har været udfordringer på vejen for GoldenTable.com.

”Første store udfordring var at blive godkendt af kortudstedere for at modtage betaling på nettet. Alene det at få en bank var også en kæmpe udfordring, selv om vi havde langt over 1 mio. i seed kapital. Bankerne troede simpelthen vi var russiske mafiafolk, så det tog ca. 3-4 måneder af vores tid. Herefter er gastro-branchen en ganske lukket branche, og selvom vi havde nogle stærke restauranter, der støttede op om vores vision, har vi skullet slås mod misforståelser, skepsis og mistro,” fortæller Jacob Arentoft.

Vækst og planer for fremtiden
I forhold til vækst, så har GoldenTable.com søsat projektet New Nordic Food On Tour, hvor danske og nordiske stjernekokke skal på verdensturné for at brande Danmark og Norden via gastronomien. New Nordic Food On Tour er blevet til i samarbejde med Udenrigsministeriet, De Kongelige Danske Ambassader, Det Danske Kokkelandshold samt Akademiet Bocuse d´Or Danmark.

”Det er kun kokke og restauranter, der har et bord på GoldenTable.com, som kommer med på turen. Når vi er ude i verden vil vi tage kontakt til de lokale Bocuse d´Or afdelinger, og starte et samarbejde med dem og kokkene i deres netværk,” forklarer Jacob Arentoft.

Til sidst spurgte vi Jacob om, hvordan han mener fremtiden for GoldenTable.com ser ud de næste seks måneder:

”Vi lancerer om ganske kort tid et vildt sponsor samarbejde med Akademiet Bocuse d´Or Danmark, som indebærer en helt fantastisk mobil pop-up restaurant, der skal være Danmarks gastronomiske flagskib og platform for New Nordic Food On Tour. De næste seks måneder handler om at konsolidere dette samarbejde og sikre, at vi får en lang række nordiske top-restauranter med om bord. Desuden skal vi finde en rigtig aktør, der vil være med til en early A-round for at booste vores vækst og internationalisering”.

Hos Trendsonline.dk ønsker vi Jacob x 2 og GoldenTable.com held og lykke – vi håber de finder den aktør, de søger.

Skriv et svar