Trendsonline.dk i Stockholm #3 – Carl Fritjofsson, Wrapp

Trendsonline.dk var i slutningen af maj en tur i Stockholm for at snakke med nogle af vores svenske kollegaer, og det er der kommet en lille artikelserie ud af – det her er nummer tre i rækken. Artiklen er med Carl Fritjofsson, COO & co-founder i det succesrige startup Wrapp. Wrapp er en social gavekort-service, som gør det sjovt og nemt at give, modtage og indløse gavekort via Facebook.

”Wrapp er en social gaveservice, som gør det muligt for vores brugere at sende gaver med virkelig værdi til deres venner uden at betale for det,” starter Carl Fritjofsson ud med at forklare. tweet

Derfor er det ikke underligt, at servicen er superpopulær – for hvem synes ikke, det er fedt at få gratis ting? Men hvordan kan det lade sig gøre – hvad er forretningsmodellen? Svaret er, at Wrapp også fungerer som en marketingplatform for detailhandlere, og det er dem, der stiller diverse gavekort til rådighed for Wrapps brugere. Detailhandlerne finder det attraktivt, fordi det giver dem en unik mulighed for at nå en specifik demografisk målgruppe – de kan målrette mod alder, køn, geografi, interesser etc., fordi Wrapp er integreret med Facebook. Og det er dét, Wrapp tjener penge på: de stiller en marketingplatform til rådighed for detailhandlerne, som til gengæld betaler for at kunne anvende servicen.

”At digitalisere gavekort er en innovation, som alle ville have forventet, og det er ikke så revolutionerende. Det er mere en evolution af gavekortmarkedet. Den innovation som vi bringer til bordet, er den måde vi har ændret gavekort fra at være et produkt, som en detailhandler videresælger til at være en marketingplatform,” forklarer Carl Fritjofsson og fortsætter: tweet

”Den (marketingplatformen, red.) er meget målrettet, meget personlig og ikke-påtrængende. Jeg tror, at det er værdien og årsagen til, at Wrapp eksisterer”. tweet

En atypisk startup-historie
I Wrapp er der en stor gruppe af co-founders. Fra Carl Fritjofsson synspunkt startede det hele med, at CTO Andreas Ehn, tidligere CTO hos Spotify, og CEO Hjalmar Winbladh, kendt svensk serieiværksætter, kontaktede ham ang. en idé om kuponer i mobilrummet – en slags Groupon for mobiler.

”Jeg var en anelse involveret i Groupon tidligere, da de lancerede i Sverige. Så derfor ville de tappe den viden og se, om jeg havde noget feedback på idéen,” fortæller Carl Fritjofsson tweet

Andre co-founders var også involveret og alle var enige om, at de havde fat i noget, der potentielt kunne blive rigtig stort:

”Det gik op for os, at det der tidligere blev kaldt online til offline marketing, dvs. udnytte digitale medier til at skubbe offline køb ind i ’brick and mortar’-rummet, var en kæmpe mulighed! Og det gik også op for os, at Groupon ikke har gjort det ideelt. De har gjort det godt, men der fejl i den model, som vi tror, at vi kan overkomme,” forklarer Carl Fritjofsson tweet

Fra begyndelsen var ambitionen, at lave en marketingskanal. De undersøgte kupon-spacet grundigt, og i den forbindelse faldt de over gavekort.

”Det gik op for os, at gavekort er en 110 billioner industri i USA alene. Det er et enormt marked. Det er et af de største markeder, som vi nogensinde har set. Vi var så overrasket over at forstå det,” siger Carl Fritjofsson. tweet

Fejring på de sociale medier
Udover det amerikanske marked, så eksisterer gavekortindustrien i alle udviklede økonomier i verden. De havde altså et godt udgangspunkt at arbejde videre ud fra. Næste skridt for Wrapps co-founders var at undersøge forbrugeradfærd.

”Vi opdagede, at en af de primære årsager til, hvorfor socialnetværkskommunikation finder sted, er fordi det udløses af forskellige begivenheder. Og mange af dem er faktisk begivenheder, hvor vi fejrer noget,” fortæller Carl Fritjofsson. tweet

Dvs. ofte kommunikerer man ikke med folk, indtil det er udløst af noget. Det kan være billeder af en vens nyfødte barn, et ændret forholdsstatus etc. Og en af de helt store udløsende faktorer på Facebook, nok den allerstørste, er fødselsdage.

Mange af disse kontaktskabende begivenheder på Facebook, er begivenheder, hvor man i ”den virkelige verden” ville give en gave – men på Facebook er det kun selve fejringen, der finder sted.

”Så vi ville virkelig gerne blive den del, som også er gaven i de millioner af events, der finder sted hver dag,” forklarer Carl Fritjofsson. tweet

Sådan startede Wrapp, som i dag er en stor succes – i februar i år havde Wrapps brugere sendt mere end 10 millioner og indløst ikke mindre end 1 million digitale gavekort!

Udfordringer – de berygtede klonmaskiner
Undervejs har der været store udfordringer.

”Den største udfordring vi løb ind i, var i begyndelsen af 2012. Samwers brødrene og Rocket Internet, som er de berygtede klonmaskiner, de klonede også Wrapp og lavede en virksomhed med navnet DropGifts. De gik ud på markedet og påstod, at de var verdens ledende sociale gave-space – selvom vi har været aktive længere end dem på markedet,” fortæller Carl Fritjofsson tweet

Det blev til en kamp om mange detailhandlere, som begyndte at sammenligne Wrapp og DropGifts. Det var en udfordrende tid for Wrapp, som valgte at kæmpe imod DropGifts på visse markeder, hvor de mente, at de havde behov for vise deres tilstedeværelse.

Wrapp havde en plan for, hvordan de skulle ekspandere og hvordan de ville eksekvere virksomheden, og da Rocket Internet kom på banen med DropGifts, måtte planen revideres. Den største pris de betalte var, at de stoppede med at tænke på, hvordan de kunne gøre deres produkt bedre, og i stedet begyndte at tænke på, hvordan de kunne ekspandere produktet til nye markeder. Der var altså mange idéer, der blev skubbet længere ud i fremtiden.

Det svenske startup-økosystem
Wrapp overkom udfordringen, og er i dag et forbillede for mange startups rundt omkring i verden, og nok i særdeleshed i Sverige. Men hvad synes Carl Fritjofsson egentlig om det svenske startup-økosystem?

”Det er virkelig godt i mange tilfælde. Attituden blandt iværksættermiljøet er meget solid. Der en masse networking og folk vil gerne hjælpe hinanden. Folk plejer virkelig økosystemet, tænker på vigtigheden af økosystemet, og sætter pris på økosystemet, hvilket jeg selvfølgelig synes er meget værdifuldt,” siger Carl Fritjofsson og forsætter: tweet

”En anden god ting vi ser i Sverige lige nu, er at blandt den yngre generation, studerende og den slags, her er det (startupmiljøet) ved at blive et levedygtigt karrierevalg. Det er en mulighed, som folk er stolte over at forfølge”. tweet

Det skyldes, hvad de i Sverige kalder Björn Borg-effekten: Man har i Sverige efterhånden set et par generationer af internetiværksættere, såsom Skype og Spotify, der har fået succes og haft stor indflydelse på verden – derfor finder de unge iværksætterlivet mere attraktivt end før i tiden. Det handler om gode rolle modeller.

Carl Fritjofsson mener dog, at der er plads til forbedringer i det svenske startup-økosystem i forhold til Angel-communitiet, som han finder ret ustruktureret.

”Der er mange personer, der har penge, som ikke har forstået, hvordan de skal evaluere internetvirksomheder, og hvad de skal se efter i iværksættere. De har, hvad man kunne kalde en form for old school-attitude – med 40-siders forretningsplaner og den slags ting, hvilket måske ikke er nøglepunktet for succes,” fortæller Carl Fritjofsson tweet

I den forbindelse roser han, hvad Startupbootcamp gør med Angelbootcamp i Danmark, hvilket han synes er et rigtig godt initiativ.

Wrapp er desværre ikke tilgængeligt i Danmark endnu, men der er forhåbentlig ikke længe til, at danskerne også kan få glæde af servicen.

Vi tacker Carl Fritjofsson så mycke for et superinteressant interview, og vi ser frem til, at Wrapp forhåbentlig snart kommer til Danmark :-) Næste artikel i Stockholm-serien er med Martin Hauge fra Creandum

Læs også:
Trendsonline.dk i Stockholm #1 – Aref Abedi, Jobylon
Trendsonline.dk i Stockholm #2 – Wilhelmina Douglas, iZettle

Skrevet af

Læs også

Top