Arkiver

Nyheder

Kontant besked fra investorene

Startup bootcamp pitch dayStartup bootcamp pitch day

Der var klar besked til deltagerne i Startupbootcamps Pitch Day i The Orbit på Amager. Syv forskellige startups var blevet udvalgt til at komme og pitche deres respektive idéer til en gruppe investorer og mentorer tilknyttet Startupbootcamp med 30 minutter afsat til hver enkelt.

Hvis deltagerne havde forventet at blive mødt med fløjlshandsker og blide vendinger til Startupbootcamps Pitch Day, fik de hurtigt en anden opfattelse. Investorerne var nemlig meget klare i spyttet, men viste samtidig en tydelig interesse i de præsenterende virksomheder. Gennemgående lød et af investorenes kritikpunkter på at optimere storytellingen omkring deres produkt. At sætte en tydelig scene for brugen.

“Det er også derfor, at vi gerne vil have, at alle startup-virksomhederne skal se hinanden pitche. På den måde ser de også, at det er et gennemgående punkt, som de er nødt til at forholde sig til,” forklarer Morten Krarup Kristensen fra Startupbootcamp.

Foruden en optimeret storytelling var der anbefalinger om at skrotte prisen på app’en, finde et reelt problem at løse, fokusere på en opgave af gangen og få indsamlet reelle oplysninger fra brugerne til at underbygge produktets kvalitet overfor potentielle investorer.

Den konkrete og kontante kritik var for nogle af deltagerne en mundfuld at sluge, som, uden at sætte hårdt mod hårdt, gik lidt i defensiven og forsvarede deres produkt. En automatreaktion som også fik et par ord med på vejen fra investorerne i den samlede opsummering for dagen.

“I skal aldrig blive defensive,” lød det blandt andet fra Niels Vejrup Carlsen fra SEED Capital.

“I skal huske på, at 95 procent af investorer er faktisk interesserede i at hjælpe jer,” tilføjede Rasmus Bjerngaard fra NorthCap Partners.

“Ja og lær fra de folk som skider ud over jeres ud over jeres projekt. Hvis der er flere, der siger det samme, så griber I det nok forkert an på en eller anden måde,” forklarede Chrysanthos Chrysanthou fra Amazon.

En af de deltagende startups, der fik masser af inputs med hjem fra investorerne var Gemyt. Startuppen har siden oktober arbejdet med parkeringsudfordringerne i København med forskellige tilgange til løsningen – blandt andet big data fra Københavns Kommune. Gruppen på fire (dog deltog kun de tre) har stadig et stykke vej at bevæge sig, før de har et klart produktet at fremvise potentielle investorer. Målet er dog at ende op med en app, der kan guide københavnske bilister rundt til områder med størst sandsynlighed for at finde en parkeringsplads.

“For det første er det bare fedt at blive udvalgt, selvom vi nok ikke er helt så langt i vores planer som mange af de andre, der var med i dag,” forklarede Anders Buus, der desuden blev rost af investorerne for sin evne til at beskrive idéen bag.

“Og så er det her første gang, vi er ude og præsentere projektet efter at have siddet i en kælder siden oktober så at opleve, at vi ikke blev blæst væk eller grinet af scenen, er virkelig opmuntrende.”

1 kommentar

Skriv et svar