Arkiver

Nyheder

Slut med lange spørgeskemaer

InstaSurveyIdéen til InstaSurvey kom til verden, da de to founders var trætte af at bruge tid på lange digitale spørgeskemaer.

Danske Appdictive står bag appen InstaSurvey, der skal gøre det lettere for alle partere at arbejde med spørgeskemaer. Lynhurtigt blev det gennemgående ord for idéudviklingen og idag fungerer InstaSurvey med kunder fra Grækenland til Brasilien.

De to stiftere bag Appdictive Jesper Lysgaard Rasmussen og Tobias Alrøe mødte hinanden på Aarhus Universitet, hvor begge læser en kandidat i IT Produktudvikling. Idéen til InstaSurvey, som er den app stifterne har lagt mest arbejde i, kom ovenpå spandevis af erfaringer med at udfylde lange digitale spørgeskemaer på en mail ovenpå et arrangement.

“Som de innovative studerende vi er, gik vi og tyggede på det problem. Og vi kom frem til, at man måske helt kunne ændre den måde, man tænker evaluering på,” forklarer Tobias Alrøe.

Konceptet for arbejdet med løsningen, der i sidste ende blev InstaSurvey, blev derfor, at evaluering skulle være lynhurtigt for deltagere at benytte sig af. Men også for afsenderne bag spørgeskemaet skulle hastighed være et vigtigt parameter. Derfor blev et af målene at lave et produkt, som det blot tog to minutter at lave et spørgeskema i.

“Det gav os et skarpt fokus og gjorde os kompromisløse med hensyn til ikke at tilføje en overflødig flod af ekstra features,” forklarer Tobias Alrøe, der også fortæller, at stifterne fra starten af har samarbejdet med Godsbanen, Talerøret og Offentlige Foredrag i Naturvidenskab, da de ikke selv havde den nødvendige ekspertise til at udvikle et godt evalueringssystem.

Svar fra situationen

InstaSurveys styrke ligger, i følge stifterne, i, at man som virksomhed kan placere InstaSurvey ved udgangen fra et kursuslokale, en restaurant, receptionen eller biblioteket, så kunderne/brugerne kan give udtryk for deres tilfredshed, mens de er i situationen og ikke efterfølgende i en mail.

 “Vi har også valgt at forsimple behandlingen af resultaterne, der kan være ved normale spørgeskemaer. Det kræver kun et tryk på en knap, og så får man genereret en komplet rapport i PDF-form – lige til at tage med til bestyrelsesmøde eller emaile til ens kunde,” forklarer Tobias Alrøe.

Fra Brasilien til Grækenland

Indtil videre har appen, der indtil videre kun findes til Android platforme, været en succes. I hvert fald hvis man måler på udbredelsen af appen.

“Vi har modtaget emails fra en NGO i Brasilien, en restaurant i New Zealand og en Reflexologi konference i Grækenland. Feedbacken kendetegnes ved, at brugerne synes, at InstaSurvey er meget nemt at bruge, også for “low-tech people”. Vores fokus har hele tiden været på simplicitet og brugervenlighed, og så det er et kæmpe klap på skulderen, når brugere kontakter os for at rose os for netop det,” forklarer Tobias Alrøe og fortsætter.

“Vi bliver stadig overraskede over, hvor godt det virker. Forleden afprøvede vi InstaSurvey sammen med en foredragsholder fra Talerøret. Foredragsholderen fik tabletten, og vi fortalte blot hvor man skulle trykke for at starte. Derefter tabte vi underkæben, for hun sagde bare: “er det sådan her”, og inden for et par minutter havde hun det færdige spørgeskema klar til aftenens foredrag.

Et eksempel på, hvor hurtigt et spørgeskema fra InstaSurvey kan besvares, har Appdictive også. I en video fra Aarhus Sustainability Festival ses en far med barnevognen i den ene hånd udfylder et spørgeskema på små fem sekunder.

Vil fortsætte som iværksættere på fuldtid

De to stiftere bag Appdictive er som nævnt stadig igang med at afslutte deres studie på Aarhus Universitet, men det betyder ikke, at de to er mindre ambitiøse af den grund.

Naturligvis skal InstaSurvey løbende opdateres og udvikles, men derudover overvejer Appdictive at producere en iOS udgave af InstaSurvey for at kunne udvide markedet, hvilket de også vil fokusere på i de kommende måneder.

“Den fortsatte vækst af InstaSurvey kommer til at afhænge af, at vi kan skaffe flere kunder lokalt og samtidig sprede kendskabet til InstaSurvey, både nationalt og internationalt,” siger Tobias Alrøe og fortsætter.

“Efter de næste seks måneder skal vi have skrive specialet på uddannelsen, så vi færdiggør den om et år – og så håber vi at kunne leve for indtjeningen fra InstaSurvey til den tid, så vi kan fortsætte som fuldtidsiværksættere.”

Skriv et svar