Tech-toolbox: PR og content marketing

Content marketing er det nye buzz word inden for kommunikationsverdenen – men hvorfor er denne marketingstrategi blevet så populær? Og kan man som startup, med et ofte begrænset budget, anvende strategien? Trendsonline.dk har interviewet Aleksander Bergstedt og Jacob Lyngbye, der står for henholdsvis kommunikation og marketing i Graduateland, og i denne artikel deler de ud af deres erfaringer med content marketing. Rene Hjetting fra MyPressWire kommer desuden med gode råd til, hvordan man som startup kan få gavn af strategien.

Content marketing, content 4.0, indholdsbaseret markedsføring – kært barn har mange navne! Men hvad går den populære marketingstrategi egentlig ud på?

”Content marketing handler jo også om inbound marketing, og det drejer sig om at lave noget inspirerende indhold, så man egentlig drager sine kunder til sig. Altså, så du egentlig inspirerer dem til at se nærmere på dig, på de produkter eller ydelser du tilbyder. Det er for mig i hvert fald content marketing – at drive dine kunder til dig med inspirerende content, altså indhold. Og jeg vil kalde det inbound marketing, fordi det er jo det, du gør. Du skal tiltrække dine kunder ved lækkert indhold,” forklarer Rene Hjetting og fortsætter: tweet

”Simpelthen give dem viden, give dem værktøjer, giv dem nogle tips og tricks og sådan nogle ting. Og bygge en eller anden form for tillid. Og så på et eller andet tidspunkt, så har de behov for dine ydelser eller produkter, og så vil de helt sikkert vælge dig – for du er i deres top of mind, og det er det, det drejer sig om”. tweet

Graduatelands brug af content marketing
Graduateland er en online jobportal, der forbinder studerende og dimittender med arbejdsgivere over hele verden. Der er flere årsager til, at de som en del af deres samlede marketingindsats, bl.a. har valgt at benytte sig af content marketing.

”Content marketing er en af flere aktiviteter, man bør engagere sig i. Det vil altid være mere langsigtet i forhold til andre markedsføringsdiscipliner. Det er noget, som man laver, fordi man tror på at levere værdi til sine brugere, også selvom du ikke ser resultatet natten over,” forklarer Jacob Lyngbye. tweet

”For os der handler det om, at lave forskellig content der er relevant for vores brugere i hverdagen udover det produkt vi ellers tilbyder. Det er noget som på sigt, selvfølgelig giver tilbage i form af, at der er mere aktivitet på vores sites og services,” supplerer Aleksander Bergstedt. tweet

En af de måder content marketing kommer til udtryk på hos Graduateland, er via deres blog, som har eksisteret siden april i år. Bloggen indeholder karriereråd, inspiration, historier og andet relevant inden for karriereområdet. Foruden egne indlæg og indlæg fra gæstebloggere, linker de også til eksterne artikler, som de finder interessante for deres målgruppe. For Graduateland handler det nemlig ikke kun om at skaffe flere besøgende, men i lige så høj grad om at positionere sig og skabe legitimitet.

Den gyldne løsning
Aleksander Bergstedt og Jacob Lyngbye er enige om, at mange har misforstået, hvad content marketing egentlig går ud på. De mener begge, at mange ofte fokuserer for meget på, at det content man laver, skal give synlige resultater her nu. Enten ved at gå viralt, skaffe en masse links eller salg natten over.  Content marketing er ikke en kortsigtet aktivitet, men del af en langsigtet strategi.

”Content marketing bliver altid sat op som den gyldne løsning på det hele, og det er om noget i hvert fald den mest tidskrævende løsning, og det som er allersværest at måle. Det er måske det, der kan give mest på lang sigt, men man skal ikke forvente, at content marketing klarer ens customer acquisition fra starten af,” udtaler Jacob Lyngbye og fortsætter: tweet

”Hvis man regner med, at det er sådan et quick fix, så får man sig virkelig en ubehagelig overraskelse… Det er ikke noget quick fix, men det skal gøres”, supplerer Aleksander Bergstedt. tweet

Aleksander Bergstedt fortæller, at det i deres søgen efter det optimale content i høj grad har handlet om trial & error.

”Det handler om at prøve at skabe noget forskelligt content og se, hvad det er, der performer – hvad er det, folk gerne vil have. Vi brugte rigtig, rigtig lang tid i starten, og der var det faktisk ikke os selv, der sad og producerede content. For at finde frem til hvilket content vi burde fokusere på, linkede vi til en masse ekstern content, og så sad vi og kiggede på, hvad vores brugere fandt mest interessant… Vi fandt ud af, at det folk ofte gerne vil have, er de historier, der forklarer om deres egen situation, nogen der har gjort noget før dem – de vil ikke belæres, de vil gerne lære”. tweet

For Graduateland handler det altså først og fremmest om værdiskabelse for brugerne – og på sigt er de sikre på, at det vil bære frugt.

”Det handler essentielt set altid om at skabe tillid til det du laver. Folk skal stole på, at du er oprigtig og du er legitim som virksomhed. Og der er content marketing fantastisk og folk kan se, at der sidder rigtige mennesker bagved,” fortæller Aleksander Bergstedt. tweet

Gode råd
Men er det overhovedet muligt for startups at ride med på content marketing-bølgen – eller kræver det et større budget? Ikke ifølge Rene Hjetting fra MyPressWire.

”Man kan sige, at content marketing / inbound marketing er jo egentlig gratis, hvis du kan skrive selv. Eller så koster det i hvert fald meget lidt. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på sig selv, det tager tid, og man skal være meget målrettet med det, og man skal også være seriøs omkring det”. tweet

Han er desuden enig med Aleksander Bergstedt og Jacob Lyngbye i, at content marketing er en langsigtet strategi. Til gengæld mener han også, at det er den strategi, der skaber de bedste kunderelationer.

”Man skal være tålmodig, fordi det kan godt være, at det giver et lille afkast i starten, men skal også finde ud af – hvad er det for nogle tekster, hvad er det for nogle overskrifter, hvad er det for nogle historier, der virker. Og det kan være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, fra startup til startup. Det kan være, at man lige præcis har en ting, som er meget populær med det samme, det kan også være, at man virkelig skal arbejde meget med tingene. Så hav tålmodighed, det er simpelthen det bedste råd jeg kan give, og så tro på at i de lange løb, så virker det,” afslutter Rene Hjetting. tweet

Skrevet af

Læs også

Top