Startuppet Addwish satser på online ønskesedler

Addwish er en online ønskeseddel, der gør det nemt at give og modtage de rigtige gaver. Bag servicen står Brian Petersen og Kasper Refskou Jensen – Trendsonline.dk har interviewet sidstnævnte, som åbent fortæller om både udfordringer og succeser.

Kasper forklarer, at idéen til Addwish, tidligere kendt som GiftManager, har en del år på bagen:

[blockquote]”Brian (Brian Petersen, co-founder, red.) skulle en tur Imerco, hvor man som brudepar kan lave en ønskeliste, og hvor gæsterne ved at komme ned i butikken, kan vælge imellem de gaver, brudeparret ønsker sig. Brian tænker så: hvorfor er det kun i Imerco, man kan ønske sig gaver, og hvorfor er det ikke online?”[/blockquote]
Dermed blev de første tanker omkring en universel online ønskeliste til glæde for forbrugerne skabt.

Brian og Kasper kender hinanden fra deres tid hos Telmore, her lærte de hvad det vil sige at være en del af en virksomhed i vækst.

”Vi var begge med fra de tidelige Frank Rasmussen dage, hvor der var fart på og innovation var i højsædet. Vores veje splittede på et tidspunkt, men da Brian tog fat i mig med hans ide om Addwish, var det klart, at vi igen skulle arbejde sammen,” uddyber Kasper. tweet

Online ønskelister
Addwish er en online ønskeliste, der hjælper med at koordinere, hvem der giver, hvad til en hvilken som helst højtid.

”Man har mulighed for at bygge sin ønskeliste både ved at skrive ønsker ind direkte på www.addwish.com, men også via alle de partnerbutikker, der benytter Addwish som ønskeliste på deres site. Inden for ganske kort tid, vil du også kunne udbygge din ønskeliste, imens du er på farten via vores app,” fortæller Kasper tweet

Som gavegiver kan du reservere de ønsker, du gerne vil give, uden at modtageren kan se, hvem der giver hvad. Det gør det nemt og hurtigt at få klaret gavekøb til de festlige lejligheder uden at risikere at købe noget, andre også kommer med til festen.

Et enkelt koncept som er til at forstå for brugerne – derimod er samarbejdspartnere blevet positivt overrasket over de muligheder, der for dem ligger i Addwish-løsningen.

”Som et eksempel kan jeg nævne, at vi blandt andet promoverer butikkens varer overfor alle Addwish-brugerne. Når en bruger indtaster et ønske på Addwish, så kommer vi med relevante forslag baseret på vores samarbejdspartners produkter,” forklarer Kasper tweet

Fra fritidsprojekt til fuldtidsarbejde
I starten foregik Brian og Kaspers arbejde med Addwish som aften- og weekendarbejde, da de begge sad i fuldtidsjob, de ikke umiddelbart kunne afslutte. I dag er situationen anderledes, men der er stadig en evig kamp om prioritering af tid og ressourcer, hvilket kan være udfordrende.

”Vores største udfordring har indtil nu været at få tiden til at række. Da vi begge var i fuldtidsjobs, var det tiden om aftenen, der ikke var nok af, nu hvor vi både har kontor og medarbejdere, er det stadig tiden, der presser på, men nok mere som et luksusproblem. Så nu handler det om at begrænse sig i, hvad man skal fokusere på af vigtige features for vores brugere og vores samarbejdspartnere,” fortæller Kasper tweet

Kasper mener dog, at det har været rigtig vigtigt, at de fra starten har sikret sig, at servicen står på mere end et ben, forstået på den måde, at Addwish fungerer godt både brugere og samarbejdspartnere.

”Men i realiteten kan servicen fungere godt for begge grupper uden hinanden. Vores service er et værdifuldt add-on for webbutikkerne, der supplerer butiksoplevelsen godt, men det er også en service for brugerne, der løser et basalt behov for struktur og koordinering af ønskelister op imod jul, fødselsdag, bryllup og andre særlige lejligheder,” uddyber Kasper tweet

Forretningsmodellen er bygget op omkring de features, Addwish tilbyder til webbutikker. Når man som gavegiver skal købe en gave fra ønskelisten, er der direkte links til de produkter, der er på ønskelisten.

”I 2012, havde den trafik, som Addwish sendte til sine partnere en konverteringsrate på over 10%, hvilket er meget højt, især hvis man sammenligner med andre markedsføringstjenester. Op imod julen så vi konverteringsrater på over 30% indenfor specifikke brancher. Det er “best in class” på konverteringsraten, så det er klart, at vi er en meget værdifuld add-on for netbutikkerne,” forklarer Kasper tweet

Han tilføjer, at modellen i fremtiden vil være basseret på en affiliate løsning, hvor der indgås revenue share-aftaler på den trafik, Addwish kan generere til samarbejdspartnerne. Men pt. er det helt gratis og uforpligtende for netbutikkerne at tilmelde sig og bruge Addwish.

Fremtidsplaner
I januar modtog Addwish en fornuftig seed-investering fra en venturefond, og de har lige nu fokus på vækst i organisationen, samt hos partnere og brugere.

”Vi har relanceret vores gamle site, GiftManager og hedder nu Addwish, og har lanceret på seks forskellige sprog.Vores service er i sin grundstruktur meget viral, og vi kan se, at spredning af ønskelister tager fart. Så vi forventer, at i takt med at vi forbedrer og styrker vores service, at vores brugere bliver mere og mere tilfredse med det, vi bidrager med til folks daglige brug af nettet. Over for vores partnere søger vi at danne nogle strategiske partnerskaber med centrale webbutikker både i Danmark, men også i USA, England, Tyskland og andre lande,” fortæller Kasper tweet

Afslutningsvis spurgte vi som altid ind til, hvordan Addwish fremtid mon kommer til at se ud de næste seks måneder – til det svarede Kasper:

”Vi ser meget lyst på fremtiden. Vi drager snart til USA for at drøfte mulige samarbejdsområder med nogle spændende virksomheder. Ligeledes bliver det meget spændende at gå julen 2013 i møde, hvor vi håber, at kunne gøre det endnu nemmere at ønske sig gaver, nu ikke kun for danskerne, men for netbrugere generelt” tweet

Hos Trendsonline.dk vil vi naturligvis ønske Addwish held og lykke – vi håber at væksten fortsætter!

Skrevet af

Læs også

Top