Arkiver

Nyheder

Genveje til god virksomhedskultur

I en artikel på Mashable giver fem startup founders deres bud på, hvordan man som virksomhed kan opbygge en god og indbringende virksomhedskultur.

For nogle er det at starte en virksomhed eller at arbejde i én blot en måde at tjene til dagen og vejen. Med andre ord: weekenden kommer altid for sent og slutter altid for tidligt. Men for andre er det ligeså vigtigt, at arbejdet giver mening på et højere plan. Det kan ske ved at skabe en god virksomhedskultur – både blandt founders og medarbejdere. Desværre kan det ofte være lettere sagt end gjort. Derfor deler fem startup founders deres erfaringer med netop dette på Mashable.com.

For det første anbefaler de, at man ansætter rigtigt, at man dokumenterer sine værdier, at man udvikler sig med væksten, og at man definerer miljøet. Sidstnævnte tager udgangspunkt i et citat fra entreprenør og investor Brad Feld om, at man ikke kan motivere folk, men blot skabe et rum hvori de bliver motiveret. I følge CEO i SinglePlatform Wiley Cerilli handler det blandt andet om at fejre sine sejre – særligt de små, der ofte bliver glemt eller overset.

“You don’t want these unrealistic goals. You want to set goals that you can hit, so when you start hitting them, you can celebrate those wins. People start trusting in your way of projecting the business,” forklarer han.

Det sidste råd handler om at være transparent i sin ledelse – med alt. Eksempelvis er både analyseværktøjet SumAll og social media værktøjet Buffer helt åbne omkring lønningerne i virksomhederne. En tilgang til virksomhedsledelse som co-founder i Buffer Joel Gascoigne selv går i dybden med i dette blog-indlæg på 99u.com, og som SumAlls founder Dane Atkinson forklarer målet med således.

“All that stuff is meant to make a more trusted environment where you don’t feel like you’re getting screwed over. It’s really hard to screw people over when you’re an open book,” udtaler han til Mashable.

Mere end blot profit

Det er langt fra kun Mashable, der har sat fokus på god virksomhedskultur. I en gæsteblog på Virgin.com fra 2010 tager den hollandske entreprenør Raymond Klompsma også fat i emnet. Som founder anbefaler han nemlig at være ligeså fokuseret på de to andre p’er end “profit”, når man kigger på sin virksomheds “triple bottom line” – nemlig “people” og “planet”. Et af Raymond Klompsmas erklærede mål er nemlig at gøre en forskel i folks liv – hvilket hans virksomhed er hans værktøj til at opnå – men som han skriver, smitter et fokus på medarbejderne også af på virksomheden.

“This works both ways – if people feel great, they are much more likely to do things for each other. If they like what they do people talk about this and share their stories. It’s the best advertisement you can get as a company. Culture as your new USP (unique selling proposition, red.),” skriver han på sin blog.

Ligesom de fem foundere fra Mashable-artiklen byder Raymond Klompsma også ind med fem gode råd til at skabe en god virksomhedskultur.

1. Definer og del dine egne kerneværdier.
2. Skab engagement.
3. Definer et højere formål.
4. Find et mantra i stedet for et idégrundlag.
5. Djævlen er i detaljen, så gør en eller anden ansvarlig for detaljerne.

Hvilke redskaber bruger I, kære brugere, i forsøget på at skabe den helt rigtige virksomhedskultur, er det bare smarte buzzwords, der tager fokus fra røde bundlinier, eller er det noget danske startups og virksomheder mangler at få øjnene op for. Bidrag til debatten her på Trendsonline og del dine erfaringer eller holdninger med os.

1 kommentar

Skriv et svar