Disrupt en eksisterende industri – gør som Scoopshot

Iværksættere som er opvokset med globaliseringen og den digitale revolution har gode muligheder for at angribe eksisterende industrier på banebrydende og disruptive måder. For eksempel har Scoopshot med sin photo-on-demand-løsning disruptet stock images industrien ved at forandre det traditionelle forhold mellem fotograf, stock image ejer og køber.

Scoopshot er en photo-on-demand platform, der forbinder smartphone-fotografer med nyhedsmedier, mediehuse og andre, der har interesserede i at købe billeder og videoer optaget på smartphone. Smartphone-fotograferne kan vælge at sælge deres indhold med eller uden eksklusive rettigheder og får 30 % af købsprisen for hvert billede, de sælger.

En afgørende faktor for Scoopshots succes har selvfølgelig været – som det gælder for alle platforme af denne type, som henvender sig til to-sidede markeder – opbyggelsen af en stor brugerbase.

En anden vigtig faktor for Scoopshots succes har været interessen og støtten fra en stjerne content-providerden kendte danske fotograf Yuri Arcurs. Han er grundlægger af PeoplesImages.com og har trukket næsten 100.000 billeder til Scoopshot fra store mikro stock tjenester såsom Shutterstock, Fotolia og Dreamstime.

Støtten fra Yuri Arcur kan stjæle op til 15 % af de samlede downloads på mikro stock tjenester, og det vil desuden få indvirkning på de abonnementstyper, som tjenesterne kan opkræve deres kunder.

“Micro stock har bevæget sin ind på den traditionelle stock image industri de seneste år, men nu er smartphone fotografering ved at snigløbe micro stock,” udtaler Yuri Arcur (frit oversat) til Petapixel.

Så hvis vi skal tro disse tegn, og mediernes hype denne sommer, er Scoopshot godt på vej til at opbygge en platform, der både vil forstyrre den primære industri, men også udvide stock image markedet. En god inspiration til andre iværksættere, og Trendsonline følger udviklingen.

Skrevet af

Læs også

Top