Woffer – deals til din shoppingtur

Woffer er ikke blot en ny spiller på det allerede velasorterede danske deal site-marked. Derimod er der tale om en ny service, der formidler relevante tilbud i den situation, hvor man har allermest brug for det – nemlig på en shoppingtur. Trendsonline.dk har interviewet founder Kenneth Abrahamsson, der bl.a. forklarer, hvorfor Woffer adskiller sig fra de traditionelle deal-sites.

Indledningsvis fortæller Kenneth, hvilke tanker der ligger til grund for Woffer.

”Ideen til Woffer kom af, at vi i længere tid havde læst en del om, at de fysiske butikker var hårdt ramt, og samtidig tydede alt på, at e-handel for alvor var kommet for at blive. Som både forbrugere og forretningsmænd var vi overbeviste om, at der fandtes en mulighed for at puste liv i de fysiske butikker uden at behøve at gå to skridt tilbage. Vi ville omfavne den mobile teknologi, som vi alle render rundt med i lommen.” tweet

De satte sig derfor ned og brainstormede på, hvad de kunne gøre for at give de fysiske butikker de værktøjer, de står og mangler. De havde samtidig et ønske om at løse udfordringen med for meget spam, noget de anser som et tilbagevendende problem i forbindelse med deal-sites.

”Da forbrugerne de seneste år er blevet “spammet” en del af de allerede eksisterende deal-tjenester, er det vigtigt for os at formidle budskabet om at vi, i modsætning til vores konkurrenter, yder en service. som ikke er en daglig spam-kanal. Tværtimod er det meget relevante tilbud, der matcher de kriterier, som brugeren beder om, når de har allermest brug for det – nemlig på en shoppingtur. Vi er ikke endnu en deal-service, men en ny kommunikationskanal for butikkerne,” Uddyber Kenneth. tweet

Teamet har desuden overvejet meget grundigt, hvordan de på bedst mulig vis kunne strikke en god forretningsmodel sammen. Konklusionen blev, at Woffer skulle være en service, der skal være fordelagtig for både store og små brands.

”Ved at lave en abonnementsbaseret forretningsmodel, lader vi det være op til butikkerne selv at lave attraktive tilbud, som fanger forbrugerens interesse. Derved skal de ikke tænke på, at en vis procentdel skal gå til os. Dette gør det også muligt for butikken at holde omkostningerne nede, da de ikke skal tænke os ind i loopet. Dermed sagt, at hvis butikken udfører deres markedsføring godt nok, så er det dem, der tjener flere penge og ikke os,” siger Martin Beck der er co-founder af Woffer tweet

Kaffe, lange aftener og Podio
Og apropos penge, så har det været en stor udfordring at få prissat Woffer korrekt, så servicen på en gang er konkurrencedygtig, og samtidig gør det muligt for både store og små brands at være en del af det. Desuden fortæller Kenneth, at de, som mange andre startups, har den økonomiske barriere imod sig

”Vi har selv spyttet en del penge i projektet for at lønne os selv, og for at få lavet de ting, vi ikke selv har kunnet løse. Dette har krævet en del planlægning, hvor den ene har arbejdet og tjent penge ved siden af, imens den anden har arbejdet videre med projektet, så vi ikke er gået i stå,” forklarer Kenneth. tweet

Ifølge Kenneth har de dog formået at holde fokus på projektet på en helt enkelt måde: kaffe, lange aftener og Podio. Især sidstnævnte har haft afgørende betydning.

”Det har været vigtigt for os, at kunne følge hinandens proces og deadlines via projektstyring i Podio. Dermed har vi kunnet give direkte feedback til hinanden, og på den måde undgået at skulle for mange gange rundt om de problematikker, vi er stødt på hen ad vejen. Dette har ikke bare optimeret vores effektivitet, men også givet et meget mere gennemtænkt resultat,” konkluderer Kenneth og fortsætter: tweet

”Vi har diskuteret hvert eneste hjørne og funktionalitet i Woffer. Dette tror og håber vi også, forbrugeren i sidste ende vil opleve, når de bruger produktet. Derudover har vi været rigtig gode til at teste app’en blandt venner og familie via InVision. På den måde har vi fået en masse brugbar feedback, som absolut har været med til at skabe en bredt appellerende app, som er særdeles brugervenlig.” tweet

Teknologien bag Woffer er baseret på Ruby on Rails.

”Vi valgte Ruby on Rails primært pga., at det gør os i stand til hurtigt at producere avancerede prototyper on-the-fly. Udover det benytter vi os af en utrolig bred vifte af open source plugins, både til backenden og frontenden. På frontenden er valget faldet på Bootstrap 3, jQuery samt en bunke plugins. Til selve hosting af systemet er valget af platform faldet på Heroku, som gør det utrolig nemt for os at vedligeholde og deploye nye versioner af backenden samt skalere ved et enkelt tryk, så snart det bliver nødvendigt,” forklarer Mikkel Blankholm der er den sidste co-founder af Woffer tweet

Blod på tanden 
Afslutningsvis spurgte vi ind til, hvilke metoder der skal bruges til få Woffer til at vækste.

”For at kunne vækste, har man enten brug for kapital, eller hvad der kan vise sig at være endnu vigtigere, nemlig at forbrugerne får et hurtigt kendskab til, hvad Woffer har at tilbyde. Dette arbejder vi på ved at indgå en form for partnerskaber med de større kæder, som derved får en form for udbytte af at promovere os igennem deres markedsføring,” tweet

I løbet af de næste seks måneder skal Woffer færdigudvikles og brugertestes samt lanceres til både butikker og forbrugere.

”Der er lidt vej endnu, men vi har blod på tanden og er sikre på, at vi nok skal få gjort Woffer til en stor succes,” Afslutter Kenneth. tweet

Hos Trendsonline.dk ønsker vi folkene bag Woffer held og lykke – vi glæder os til lanceringen!

Opdateret: 23 august 12.29

Skrevet af

Top