Arkiver

Content Partnere

Tech-toolbox: Kend de ”kampe” du ikke må tabe

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Advokatfirmaet DELACOUR. De er et advokatfirma, der kan hjælpe din startup virksomhed. De yder bistand inden for samtlige juridiske fagområder, men har som deres væsentligste arbejdsområde erhvervsretlig rådgivning til danske og udenlandske virksomheder. Læs mere på deres hjemme side ved at klikke her

Der er meget at lære, når man kaste sig ud i iværksætterlivet. For hvordan styrer man i det hele taget en virksomhed på markeder, der kan være enormt konkurrenceprægede og fyldt med faldgrupper for de uerfarne. Det giver vores samarbejdspartner i DELACOUR et bud på. Det handler nemlig om at identificere sine såkaldte “Must Win Battles”.

Partner i DELACOUR, advokat Carl Erik Skovgaard Sørensen har stor erfaring som bestyrelsesmedlem og advisor for flere virksomheder – både mindre og store. Derfor har han også en stor erfaring med at udarbejde strategier – et felt som alle virksomheder er tvunget til at tage stilling til, men som for uerfarne kræfter kan være svært at gennemskue.

Et redskab, der er særdeles brugbart i den forbindelse, er at identificere og kvantificere sine  såkaldte “Must Win Battles”.  Ideen er at identificere de 3-5 vigtigste økonomiske mål – ofte udtrykt som KPI’er (key performance indicators/nøgletal).

“Jeg vil vove den påstand, at jeg kan finde mindst 50 nøgletal i enhver virksomhed, som er gode at holde øje med. Filosofien er så, at ingen er i stand til at følge med i så mange nøgletal, så derfor skal man finde netop de to, tre, fire eller fem nøgletal, der er afgørende for virksomheden,” forklarer Carl Erik Skovgaard Sørensen.

“Det er tal, som er essentielle “must win battles”. Nogle man som direktør eller startup skal fokusere på. Tal, som man dør på, hvis man ikke holder øje med eller ikke opfylder.”

Ikke helt der endnu

Hos Elvium, hvor man producerer et simpelt og brugervenligt rekrutteringssystem, er man stadig i opstartsfasen og har derfor ikke udfærdiget sine must win battles eller mål helt klart endnu. Men det har dog ikke forhindret CEO Jesper Andersen i at have visse tal at styre virksomheden efter.

“Vores største udfordring lige nu er salg. Vi har stadig kun få kunder, men de er rigtig glade for produktet, og der er heldigvis stor interesse fra markedet. Lige nu ligger vi faktisk i salgsproces med en del store virksomheder.  Når de sager er afsluttet, har vi ikke så mange lead-emner i systemet, så det skal vi gøre bedre. Det er et KPI altid at have leads. Og mødebooking med virksomheder,” siger Jesper Andersen, der har erfaring med at bruge KPI’er fra sin tid i blandt andet Nokia.

Når virksomheden har vokset sig lidt større er det dog planen, at udfærdige sine KPI’er mere konkret. Både for at styre virksomheden i den rigtige retning, men også for at kunne vise tallene frem for investorer og nye potentielle pengemænd.

At gå uden kompas

For Casper Blom er processen nået skridtet videre, om end han ikke mener, at Trademen helt er nået til det strategiske stadie endnu.

“Det er noget, vi arbejder hen imod, men vi har ikke størrelsen endnu til de store strategiske KPI’er. Jeg tror også, at man skal passe på med at tænke for stramt strategisk for tidligt. Der skal man fokusere på det “daglige” med mere praktiske KPI’er. Men det er planen, at vi i 2013 vil indarbejde det årlige aspekt. Man kan sige, at der er tre aspekter, når det kommer til KPI’er – det operationelle, det taktiske og det strategiske, og der er vi nok nået til det taktiske,” forklarer han.

En af de startups, der benytter KPI’er til at lede virksomheden på strategisk niveau, er telefonsystemet Firmafon, der har identificeret tre mål for virksomheden, som de skal leve op til. Sund vækst, at udvikle verdens bedste telefoniplatform og at have glade kunder.

“Det er selvfølgelig meget overordnet, men under hvert felt har vi nogle forskellige tal vi måler på. For eksempel under sund vækst kigger vi på, hvad hver kunde koster os. Det er jo ikke noget problem at skaffe 1000 kunder, men hvis det har kostet dig mere at skaffe dem, end du tjener på dem, så ser det skidt ud,” forklarer CEO Peter Engelbrecht og fortsætter;

“Der er mange tal at måle på i en moderne tech virksomhed. Kunsten er at finde de rigtige tal. Fra et forretningsmæssigt perspektiv er det vigtigt at tage et skridt tilbage og finde de overordnede mål og så finde frem til de KPI’er, der underbygger dette. Ellers er det ligesom at gå en vandretur uden kompas – du ved godt, hvor du egentlig skal hen, men det er svært at vide, om du går i den rigtige retning.”

Kompas-analogien er også netop Carl Erik Skovgaard Sørensens pointe i snakken om “must win battles”.

“Det er læren om altid at arbejde på det der er vigtigt og altid vide, hvad der er det allervigtigste og helt afgørende for, at ens virksomhed overlever og har det godt. Man skal selvfølgelig gøre så meget som muligt for at opfylde så mange KPIer som muligt, men man må bare aldrig blive i tvivl om, hvad der er ens tre til fem ”Must Win Battles” i den kommende periode.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Advokatfirmaet DELACOUR. De er et advokatfirma, der kan hjælpe din startup virksomhed. De yder bistand inden for samtlige juridiske fagområder, men har som deres væsentligste arbejdsområde erhvervsretlig rådgivning til danske og udenlandske virksomheder. Læs mere på deres hjemme side ved at klikke her

Skriv et svar