Arkiver

Content PartnereFintechNyheder

Tech-toolbox: Xena gør regnskabet socialt

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med CFIR, der sætter fokus på IT-finans startups. CFIR arbejder for at skabe vækst og innovation mellem finans og it, tiltrække og udvikle flere højværdijob samt forbedre mulighederne for eksport af danske finans-it-virksomheders services.

Med udgangspunkt i ønsket om at skabe et online regnskabssystem, der var både enkelt og ikke mindst smart kom Xena til verden og har gjort regnskabet til en social størrelse.

Kernen i Xena er erfarne forretningsfolk, der har arbejdet med softwareudvikling og servicesektoren i mange år. De stod for år tilbage og havde brug for et internt system, der kunne bidrage til styring af virksomhedens processer, forretningsgange og kunderelationer. Men i stedet for at finde et system ude på markedet, besluttede man sig for selv at bygge et op fra bunden.

“Alle virksomheder har fokus på effektive arbejdsgange og kæmper ofte med at få skabt overblik – særligt hvis man vækster, bliver flere medarbejder, får flere kunder opgaver og så videre,” forklarer kommunikationsdirektør Esben Aaby Nielsen, og fortsætter;

“Det vil vi gerne hjælpe med. Det handler selvfølgelig dels om at holde styr på økonomien, men vi vil også gerne hjælpe med at organisere det andet – lige fra dokumenter, oversigt over kunder, kommunikation med kunderne – men det er også et værktøj til at blive forbundet med samarbejdspartner og kunder. Der mener vi, at det er regnskab på ny måde.”

Mulighed for vækst

På trods af, at Xena laver regnskab på en ny måde, så erkender Esben Aaby Nielsen, at der også findes ganske mange andre regnskabsvirksomheder på markedet allerede. Men en af Xenas forcer er, ifølge Esben Aaby Nielsen, at det kan rumme alle typer af kunder. Fra enkeltmandsvirksomheder til store internationale koncerner.

“De fleste online system og regnskabsprogrammer er skabt til mindre virksomheder. Xena er bare lidt anderledes,” fortæller han, og fortsætter;

“Det kan håndtere lidt tungere opgaver end bare at håndtere faktura. Du kan starte projekter, få et overblik over din lagerstyring eller arbejde i flere tidszoner. Det betyder, at din virksomhed kan fortsætte med at bruge Xena, selvom du vokser. Du skal ikke investere i nye eller større versioner i takt med at du vækster.”

Faktisk kan alle bruge alle funktioner i Xena uden at betale. På den måde veksles der ikke imellem store eller mindre virksomheder. Forretningsmodellen i Xena er at opkræve en betaling på 149 kroner for hver gang, man tilføjer en ekstra bruger på sin konto, der kan logge ind og redigere i virksomhedens egne finansielle som forretningsmæssige data. Med brugere menes der altså ikke kunder eller leverandører, som er gratis partnere og i øvrigt selv opdaterer alle relevante kontaktoplysninger, så ens virksomhed ikke behøver at holde styr på det.

Bliv social med dine kunder

Når Xena selv beskriver deres system som en social business hub, så skal det ikke blot ses som et socialt arbejdsredskab internt i virksomheden. Også for kunder og leverandører er det regnskab, fakturaforsendelse og lignende i en social version.

“Det betyder også, at din kunde eller leverandør får et bedre indblik. Du giver dem online adgang til fakturaer, kontrakter, tilbud eller eksempelvis billeder, som er blevet udvekslet. På den måde bliver det et socialt regnskab. Det kan lyde barmhjertigt, men det er meget reelt – at skabe en ægte og værdifuld åbenhed mellem vores brugere,” fortæller Esben Aaby Nielsen, men slår samtidig fast, at det ikke giver hverken kunder eller leverandører frit lejde til at gå på opdagelse i virksomheders interne dokumenter, da man selv kan bestemme andres adgangsniveau.

“Det gælder mange forskellige partnere – din bankmand, revisor, kunde eller lignende – her kan du definere, hvad de må se. Der er ingen andre systemer, hvor du kan det på helt samme måde.”

Gode råd til andre startups

Adspurgt til hvilke tre råd, han ville give andre startups, er Esben Aaby Nielsen ikke i tvivl om den første.

1. Vær åben i forhold til input.

“Det, vi eksempelvis udvikler her, er ikke kun til gavn for os, men for dem, der bruger det.”

2. Stol på dit produkt.

“Vi ønsker ikke at fastlåse vores kunder. Vi vil gerne give dem tryghed. Godt nok er det vores system, men det er kundens data. Du kan altid trække en kopi af alle dine data ud af Xena og have adgang til dem i et offline medie. Vi arbejder endda på at lave en udgave, hvor du kan tage dine data og hælde dem direkte ind i et andet regnskabsprogram, hvis kunden ønsker det”.

3. Vær fleksibel.

“Når man udvikler noget som det her, så bliver man nødt til at være fleksibel, omstillingsparat og på forkant med, hvad der sker af ændringer hen ad vejen. Så godt nok har vi mål og tidsplaner, men der skal være en vis form for luft og fleksibilitet,” siger Esben Aaby Nielsen.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med CFIR, der sætter fokus på IT-finans startups. CFIR arbejder for at skabe vækst og innovation mellem finans og it, tiltrække og udvikle flere højværdijob samt forbedre mulighederne for eksport af danske finans-it-virksomheders services.

Skriv et svar