Arkiver

Nyheder

Tech Toolbox: Insights om outsourcing

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Elance.com. Elance er verdens førende Online Arbejdsplatform. På Elance kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver, til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social medie marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i din startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elances brugere med stor erfaring indenfor Online Outsourcing.

Tobias Schelle fra 24Slides har stor medarbejderskare uden anden relation til Danmark, end at deres chef er dansker. Det er derfor en erfaren herre ud i outsourcingens muligheder og udfordringer, der her deler sine erfaringer med at finde arbejdskraften uden for den danske andedam.

24Slides startede reelt ud som en gren af de aktiviteter, som Slideshop.com, hvor Tobias Schelle var partner i tidligere, tog sig af. I virksomheden, der producerer skabeloner til Powerpoint præsentationer, erfarede man nemlig, at kunderne ofte ønskede mere skræddersyede designs, end formålet var med Slideshop. Der blev derfor i en tid oprettet et særligt område af Slideshop, som tog sig af de skræddersyede bestillinger.

“Men vi besluttede at dele det op, da jeg så et kæmpe potentiale i at tilbyde custom designs. Så 1. november sidste år gik vi online med 24Slides,” fortæller CEO Tobias Schelle, hvis kundegrundlag er fordelt med 40 procent fra USA, 40 procent fra Europa, mens resten er spredt ud over resten af verden.

Det første produktionshold på 24Slides, 11 mand, var alle tidligere medarbejdere i Slideshop, hvilket var stedet, hvor Tobias Schelle første gang stiftede bekendtskab med outsourcring.

“Faktisk startede jeg allerede med outsourcing i 2009. Her sad jeg og håndterede al supporten, hvilket vi besluttede os for at outsource i stedet. Så vi endte med at have to supportere og en designer i Indien, men det fungerede ikke. Designet var ikke særligt pænt, og supporten var meget maskinagtig – både på i kommunikation og management stil. Det fungerede bare ikke specielt godt,” fortæller Tobias Schelle.

I Slideshop lod man sig dog ikke skræmme over den manglende outsourcing succes. Her startede man en designkonkurrence gennem Elance for at finde nye kræfter, der kunne give et nyt frisk look til Slideshops slides. Her var den endelige vinder en indoneser, som Slideshop herefter begyndte at bruge fast.

“Han havde så tre venner, der bare sad og designede, og så så jeg muligheder, da de både var dygtige og billige. Så jeg tog til Indonesien og fandt et kontor til dem, så de kunne sidde sammen og arbejde,” fortæller Tobias Schelle.

Man skal virkelig være tålmodig

Da Tobias Schelle lod sig skille fra Slideshop og startede 24Slides flyttede han selv til Indonesien og arbejdede. Her er han siden hen flyttet fra igen, men opholdet i landet har givet ham masser erfaringer med, hvad man skal holde sig for øje, når man begynder at arbejde med outsourcing. Blandt andet skal man være tålmodig, fastslår han. En grafiker i Kina eller Indien arbejder ikke på samme måde som deres danske kollega, da de ikke på samme måde stiller spørgsmål, men blot klør på. Det kræver, at man investerer tiden i dem til at starte med.

“Jeg gør det, at jeg tester potentielle medarbejdere i én til to uger – og det siger jeg til dem. Der får de opgaver og en udførlig forklaring af mine præferencer i forhold til produktet, og så kører jeg bare igennem. Lige nu har jeg for eksempel to skribenter, men jeg havde otte igennem tests. Det er en kæmpe investering tidsmæssigt. Det har jeg fundet ud af, at det skal man bare. Ellers skaber det bare frustrationer,” siger han og fortsætter;

“Jeg er lidt i en sjov metafunktion, da folk jo netop outsourcer til mig – så jeg oplever de samme frustrationer fra den anden, når mine kunder ikke er detaljerede med, hvad de ønsker.”

Tobias Schelle forklarer også, at den løbende oplæring og forbedring ikke er noget, man automatisk skal forvente finder sted, som eksempelvis i Danmark. Så hvis man gerne ser, at ens outsourcede arbejde også udvikler sig, så skal man igen investere tiden i det og forvente at skulle bruge mere tid på dette, end hvis det var danske arbejdere. Det er dog ikke alt, at Tobias Schelle har oplevet kunne outsources.

“En ting jeg ikke har haft succes med er salg og marketing. Det fungerer ikke at outsource det – det kommer selvfølgelig an på, hvad du sælger og hvor, men i Asien er kulturen bare ikke til, at de kan komme i rigtig god dialog med kunden. Mine kunder er fra Vesten, og der er bare en kulturel forskel. Fem indonesere vil aldrig være så gode som én dansker eller amerikaner,” siger han og fortsætter;

“Så start med de mere trivielle opgaver, som er relativt nemme at forstå. Tag det derfra og udvid i takt med, at du lærer kulturen og folkene bedre at kende og omvendt.”

Mere end bare slidedesign

For 24Slides er der sket meget, siden man slog dørene op i november sidste år. Man er gået fra at have 11 medarbejdere til nu at have 29. Derudover har arbejdet skiftet fokus fra, at det første halve år handlede om at skabe gode arbejdsprocesser og tilpasse platformen, til at man i dag er begyndt at fokusere mere bredt på design end blot slides.

“Efter det første halve år er vi begyndt at gå ind i andre områder inden for design. Så nu kommer 60-70 procent af vores omsætning fra slides, mens resten er delt på generelle designaftaler. De sidste to måneder har der været meget fokus på andre områder som animerede videoer, ikoner og infografikker, der nok er de områder, vi er begyndt at gøre mest ved.

Udviklingen af virksomheden er sket uden, at der er lavet reel markedsføring. De første kunder blev trukket med over fra Slideshop og løbende har man fået mere og mere ud af dem samtidig med at budskabet er blevet spredt fra mund til mund. Men om den samme vækst kan fortsætte for 24Slides, tør Tobias Schelle ikke helt spå om, men fremtiden er et mere bredt fokusområde.

“På et tidspunkt når vi nok “loftet” – i hvert fald på slidesområdet – så skal det være inden for de andre områder. Min ambition er at udvide konceptet til alle mulige andre områder indenfor design.”

Tobias’ tre gode råd til startups

Start dagen med at skriv dagbog
Det er måske et lidt atypisk råd, men det har hjulpet mig sindsygt meget. Jeg skriver mine helt ærlige tanker omkring virksomheden ned – hvor jeg vil hen, udfordringerne, hvad der er gået godt, hvad der er gået skidt og så videre. Det gør, at jeg kan adressere mine tanker og få dem ned på papir, hvilket har betydet, at jeg er kommet frem til de rigtige beslutninger langt hurtigere, fordi jeg har gennemtænkt mine tanker langt hurtigere. Som startup founder går der mange tanker gennem hovedet, og der kan det virkelig hjælpe at skrive dagbog om de ting. Det har også givet mig øget motivation – jeg har arbejdet 20-30 procent mere, da jeg har tænkt tingene igennem og er mere klar på, hvad jeg skal bruge min tid på.

Find en accountabilitypartner
Et andet godt råd, som har hjulpet mig, er, at hvis du er alene om tingene, så har du bare brug for sparring. Jeg har brugt en accountabilitypartner, hvor vi taler om mål for virksomheden ugentligt. Så man står til ansvar for en anden og også får sparring fra en udefra, som ser det fra en anden vinkel. Det skal være én, som tror på, at dit projekt kan lykkes, da du brug for support. Det skal helst være én i samme situation – en anden founder i samme situation, eller en der har gjort det, du også gerne vil gøre – klart en med mere erfaring end dig selv.

Undgå at blive flaskehalsen
Fokuser på de opgaver og projekter som gør, at du får tid, fremfor opgaver som tager tid. Jeg investerer meget tid i at sætte godt system op, så andre kan gøre det uden alt for meget inddragelse fra mig – så jeg blot skal tjekke op i ny og næ. Jeg skal ikke være flaskehals, men kunne sætte en god idé i søen uden, at min involvering er krævet. For ellers er jeg pludselig begrænsende faktor i væksten.

[styled_box title=”Content-partner” color=”white”]Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Elance.com. Elance er verdens førende Online Arbejdsplatform. På Elance kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver, til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social medie marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i din startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elances brugere med stor erfaring indenfor Online Outsourcing.[/styled_box]

4 kommentarer

Skriv et svar