Frederik Braad fra Cloud Device vil bygge forretning

Trendsonline mødte Cloud Device CEO, Frederik Braad, til en formiddagskaffe og en snak om en simpel, men alligevel original idé, om synergi og samarbejde frem for disruption, og om hvordan Cloud Device bygger deres forretning langsomt, men grundigt op.

Iværksættermiljøet hjalp CEO Frederik Braad i gang

Frederik Braad har arbejdserfaring fra IT branchen og har samtidigt færdiggjort en kandidatgrad fra CBS og IT universitetet. Igennem årene blev han overbevist om at hans plads var i IT branchen, og det var nok rollen som CTO eller IT-chef, som det hele pegede mod. Frederik fortæller, at han blev driftschef i CSIS, og nogle gange var han med sælgerne ude, for at tale den mere tekniske del igennem med kunder.

”Så var jeg med ude og møde de her IT chefer og CIOs, men de så faktisk ikke særligt glade ud. Jeg fandt ud af, at det måske alligevel ikke var dét jeg skulle. Så kom jeg videre og endte med at sidde med forretningsudvikling hos CSIS, mens jeg skrev mit speciale på ITU. Her havde jeg ansvar for strategi og produktudvikling, og mødte endnu flere kunder. Der fandt jeg ud af, at det er en del, som jeg var interesseret i.” tweet

Det var også en kollega fra CSIS, Sune Kirkeby, som Frederik Braad startede sit første startup eventyr sammen med. De fik nogle glas sammen på en tilfældig onsdag aften, hvor Dropbox havde haft en sikkerhedsskandale, og ikke lang tid efter opfandt de sammen en teknologi, der i stedet for at kryptere dataen hos cloud servicen, gjorde det direkte i den enkeltes browser. De to nye iværksættere startede herefter Blindvault, et secure online storage system, og fik stillet et kontor til rådighed på Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) på CBS.

”Det var en ekstremt god læringsprocess, hvor vi lavede samtlige eksekverings-fejl  når man har et startup. Vi lærte hvordan man laver virksomhed, og vi lærte hvordan man ikke skal gøre det.” tweet

”Vi kom ud og mødte en masse mennesker. Når man først kommer ind i startup-verdenen, så bliver man jo introduceret vidt og bredt, og det var virkelig spændende.” tweet

Mens Blindvault er i en afviklingsproces, har Frederik Braad taget sin læring og sit netværk med sig videre til hans næste eventyr. I januar i år blev han kontaktet Klestrup Partner CEO, Jeppe Andersen.

”Det var Jeppe, der ringede til mig. Han fortalte mig om idéen over en fredagsøl og jeg må indrømme at jeg var solgt med det samme.” tweet

En simpel, men original idé

Mens vi taler sammen fortæller Frederik flere gange hvordan deres produkt er skruet sammen, og om hvordan Cloud Device ikke er historien om hvor banebrydende produktet er – og behøver være.

”Vi er en fusionsvirksomhed. Vi tager et kedeligt og komplekst, men grundlæggende veludviklet IBM produkt, og så bygger vi vores eget webbaserede brugerinterface ovenpå det, som vi sælger videre som en cloud løsning. I stedet for at genopfinde hele den underliggende teknologi, så genbruger vi og lægger vores egen brugeroplevelse og forretningsmodel ovenpå. Så 80 %, hele den bagvedliggende motor, er noget IBM laver, som vi betaler licens på, de sidste 20 %, som er det brugeren ser og oplever, er vores eget.” tweet

Cloud Device leverer en modulbaseret platform, hvorigennem virksomheder kan automatisere administrationen af deres computere og mobile enheder. Kunderne betaler per måned uden binding, og kun for de enheder og moduler de vælger at tage i brug. Modulerne omfatter blandt andet antivirus, automatisk softwareopdatering, softwareinstallation og Mobile Device Management.

Synergi fremfor disruption

Cloud Device henvender sig især til mindre- til mellemstore virksomheder, der ikke i dag har adgang til de dyre, avancerede administrations- og automatiseringssystemer de store virksomheder benytter, men har valgt en strategi hvor de ikke sælger direkte til deres kunder.

“Vi så, at den her type virksomheder i høj grad benytter sig af it-huse til assistance med administration af deres it-miljøer. I stedet for at bryde den kæde, så tager vi dialogen med it-husene om at benytte vores værktøj til at gøre det nemmere og mere profitabelt for dem at servicere deres kunder. Ved at have en gulerod til it-husene, eliminerer vi den modstand der ellers ville opstå fra de mennesker der typisk fungerer som kundernes “Trusted Advisors” på it-området.” tweet

”I stedet for at disrupte, så forsøger vi at skabe symbiose med det marked, der allerede eksisterer.” tweet

Den typiske kunde for Cloud Device er en virksomhed med 10 til 150 ansatte, “men vores koncept er ofte rentabelt for virksomheder med op til 500 ansatte” tilføjer Frederik.

“Do things that don’t scale”

Bag Cloud Device er, sammen med CEO Frederik Braad, de to IT virksomheder Klestrup Partners og Dansk Computer Center (DCC).

De tre partnere skaber ifølge Frederik et stabilt og langsigtet grundlag for deres virksomhed, hvor de ikke skal ud og søge funding.

“Vores fundament og ejerkreds betyder at vi ikke behøver at haste bruger- eller væksttal igennem. I øjeblikket er vores mantra tværtimod “Do things that don’t scale”. Vi er hele tiden ude og tale med kunderne om vores løsning. Det giver en masse værdifuld feedback, som vi kan optimere vores virksomhed med, så vi kan skalere mere smertefrit når vi er klar til det.” tweet

Frederik fortæller at Cloud Device allerede har en håndfuld forhandlere og virksomheder om bord, og at de forventer at markedsføre mere aggressivt i det kommende år.

Iværksætteren bag forretningsmanden

Bag den forretningsorienterede CEO sidder iværksætteren Frederik Braad, men hvad driver Frederik?

”Grunden til, at jeg synes IT er så spændende, det er at IT kan skabe den største værdi for det mindste. Man kan automatisere og optimere arbejdsprocesser, og vi kan gøre ting mulige, som ikke var mulige før. Vi var 5 mia. mennesker i verden, da jeg var barn, men snart er vi 10 mia., og hvis vi skal gå fra 5 til 10 mia., så må vi også udvide mængden af ressourcer. Jeg tror, at vi kan gøre det, ved at optimere det vi allerede har, og fokusere på at have mindre spild.” tweet

”Cloud Device er måske ikke ude og redde verden, men vi tager standardopgaver, der før var manuelle, og automatiserer dem, så kunderne kan frigøre tid og ressourcer til andre og vigtigere opgaver.” tweet

Det er på mange måder historien om, hvordan de så en mulighed, og derefter fik samlet et stabilt og erfarent team sammen, baseret på et professionelt netværk og kendskab til hinanden. Derfra bygger de nu forretning, som Frederik siger det.

Frederiks 3 gode råd til andre iværksættere

  1. Disruption er ikke det eneste svar. Især ikke hvis din disruption forsøger at udkonkurrere et helt økosystem. Overvej også om dit produkt kan forbedre det eksisterende marked og udnytte det til at generere vækst.
  2. Skalering er ikke step 1. Start med at gøre ting der ikke skalerer. Gå og skab forhold til dine kunder i starten, og få så meget feedback som muligt. Det er sjældent version 1.0 af et produkt der er lige i øjet og helt skaleringsklar. Det er meget arbejde, og måske ikke lige det du drømmer om at lave, men det er en nødvendig og vigtig del af at skabe en succes.
  3. Når du skal til at skalerere uden for landets grænser, så husk på at Udenrigsministreret har handelskamre i mange vigtige eksportmarkeder. De er helt fantastiske til at skabe kontakter og  hjælpe dig med forstå – og optimere – din forretning til det pågældende marked. De har ved flere projekter været helt genialt god hjælp for mig.

Skrevet af

Læs også

Top