Dette er et gæsteindlæg fra forfatter og iværksætter Martin Bjergegaard og er nummer tre i en serie, hvor Martin gratis giver fem kapitler, væk eksklusivt til Trendsonline.dk læsere, fra bogen: “Succes uden afsavn“
I 2002 begyndte Torsten Hvidt sammen med fire venner en rejse ad en vej, der gik op ad bakke, var fuld af forhindringer og ganske smal.
Sådan kunne det i hvert fald se ud udefra. De fem iværksættere ville yde strategisk rådgivning til de største virksomheder i Skandinavien, i direkte konkurrence med de bedste globale konsulentimperier, som har en intellektuel kapital, dokumenterede resultater og et antal middagsaftaler med Fortune 500-direktører, der godt kan få det til at gyse i enhver selvstændig strategikonsulent med ambitioner om at udrette mere end blot at brødføde sig selv og sin familie.
Men Torsten og hans venner havde et hemmeligt våben. De var anderledes. Ikke mere intelligente, flittige eller ambitiøse end deres konkurrenter (det er næppe muligt) – men anderledes. I Torstens firma bruger man en intern betegnelse for denne filosofi, som er “mand bider hund”, der også fungerer som en månedlig pris, der tildeles det team, som har leveret det mest bemærkelsesværdige “bid”. Denne form for tankegang har bidraget til, at de relativt hurtigt er vokset til et team på 150 succesrige strategikonsulenter på kontorer i København, Stockholm og Oslo. Deres liste af loyale kunder omfatter Carlsberg, Mærsk, Novo, LEGO og Vestas – alle sammen danske firmaer, der er blevet ægte globale. Som et tegn på hvor stærke kunderelationer konsulentfirmaet har formået at opbygge, ser man på deres kontorer mødelokaler opkaldt efter, og udsmykket af, udvalgte kunder. Så forbered dig på at lege med LEGO eller undgå at snuble over den store model af en øldåse, hvis du en dag skal til møde hos Quartz & Co.
Et fuldendt liv
Torsten har hustru og fire børn, som han de fleste dage kommer hjem til ved 18-tiden. Han holder ofte ferie med familie og venner og nyder at have engagerede diskussioner om både litteratur og fodbold. Torsten kan ikke lide stereotyper og forenklede livsanskuelser, så jeg vil afholde mig fra at erklære, at hans liv er “fuldendt” eller “perfekt” og begrænse mig til at bemærke, at det er lykkedes ham at skabe en yderst succesrig virksomhed, samtidig med at han stadig har tid til familie, venner og sig selv.
Men hvilken slags mand ville bide en hund? Det er lige dét, der er spørgsmålet. Forestil dig, at du så en overskrift, der lød “Hund bider mand”. Ville du ligge mærke til avisen? Næppe. Men hvis der omvendt stod “Mand bider hund”, så ville den med langt større sikkerhed fange dit blik. Det er den grundtanke, Torsten og hans kolleger har videreudviklet og bragt i spil på en meget virkningsfuld måde.
“Der skal være et element af “mand bider hund” i alle de opgaver, vi løser,” forklarer Torsten. “Vi forventer, at alle vores konsulenter tænker kreativt, skiller sig ud og skaber noget ekstraordinært i modsætning til noget ordinært. Vi vil gå meget langt for at undgå death by PowerPoint. Vi er villige til at tage chancer; vi har gjort nogle ret bemærkelsesværdige ting i relation til vores præsentationer og opgaveløsninger.”
Begejstrede kunder
Torsten fortæller mig om dengang, de konkurrerede om en stor opgave med de globale aktører, der dominerer branchen. Det drejede sig om logistikoptimering, og projektlederen fik den idé at vise præsentationen på alle væggene i konferencelokalet i stedet for at vise den på en skærm – som en fysisk illustration af de punkter, han fremhævede i løbet af præsentationen.
“Det var en chance, vi tog – folk kunne lige så godt have rystet på hovedet af os. Vi flyttede rundt på en masse ting i klientens mødelokale, og det var før vi havde fået opgaven. Men klienten legede med, var begejstret og valgte os til dels på grund af “det ekstraordinære”. Vores grundtanke er, at vi skal være på niveau med de bedste i verden, hvad indholdet af vores opgaveløsning angår – men bedre på form og energi,” siger Torsten.
Quartz & Co. tager deres egen medicin og er mest af alt anderledes på de indre linjer. De opererer f.eks. ikke med titler. “Vi kører med situationsbestemte hierarkier; i den specifikke situation er lederen den person, som de andre følger. Vi er alle sammen ledere engang imellem og andre gange followers; det kalder vi led og bliv ledet,” siger Torsten. Der er heller ingen i Quartz & Co., som har deres eget kontor eller egen parkeringsplads. Ikke engang ejerne.
Belønningen for at være anderledes end konkurrenterne er nem at få øje på: Quartz & Co. er en talentmagnet.
“Vi har aldrig benyttet os af traditionelle jobannoncer. Folk er kommet til os, fordi de tiltrækkes af den måde, vi er på,” siger Torsten.
Idéen med at skille sig ud er selvfølgelig ikke ny. I 2002 skrev Seth Godin bestselleren “Purple Cow” for at få os til at forstå, at en lilla ko, og alt andet der er underligt, har en bedre chance for at tiltrække sig opmærksomhed inden for marketing – og grundidéen har sikkert eksisteret siden den første neandertaler pludselig begyndte at sætte sit hår og dermed chokerede eller morede sine mere konventionelle venner.
På mange måder er vi dog stadig alt for ens. Da Derek Sivers fik idéen med at skrive en sjov “tak for din ordre” e-mail til kunderne i hans webbutik CD Baby, var han en af de første, der gjorde det, og det gav ham en masse opmærksomhed og goodwill. Men hvorfor havde ingen tænkt på det før? Hvorfor havde tusinder af onlinebutikker kopieret og indsat de samme kedelige og humørforladte standardiserede e-mails i deres system? Sandsynligvis fordi vi mennesker er flokdyr. Det er sådan, vi har overlevet, og på mange måder er det et fint karaktertræk. Men det betyder også, at vi har nogle enorme muligheder for at få vores virksomhed til at skille sig ud i et forretningsmæssigt landskab, der i bund og grund er uhyggeligt konformt.
Tankevækkende:
– Hvorfor er der borde og stole i alle mødelokaler? (man kan sidde på og ved meget andet)
– Hvorfor er alle fysiske bøger (inklusive den, du læser nu) rektangulære og trykt på papir?
– Hvorfor sætter alle butikker juledekorationer op i december?
– Hvorfor bærer alle mænd i finanssektoren slips?
– Hvorfor bærer ingen iværksættere i Silicon Valley slips?
– Hvornår gjorde du sidste gang noget, der var så anderledes, at folk stoppede op og bemærkede det?