Kondomaten har leveret kondomer til de hungrende danskere siden 2001, og kan derfor kalde sig for Danmarks ældste leverandør af kondomer.
Det hele startede tilbage i 1999, hvor founder, Morten Vadskær, havde et temmelig stilstående job som programmør og hertil ønskede sig en sidebeskæftigelse til hverdagsjobbet. For de Shopsonline-læsere som har været købeberettiget med et dankort i 90’erne, kan muligvis huske de fremsendte kuponer, som lå i postkassen uge efter uge. Netop disse nostalgiprægede kuponmængder fik Morten tilsendt, og et af de utalige tilbud omhandlede kondomer, her opstod forretningsideen om at sælge hverdagsprodukter i sexregi, sikkert og diskret over nettet.
”Der er mange der er flove over at købe kondomer i fysiske butikker, og derfor kan du købe dem fragtfrit og diskret hos os.”
Da Shopsonline spurgte Morten til udfordringerne han og partneren, Casper Aarlit, løbende har haft, nævnte han de mange fejl der undertiden var begået, de omfattende dataudfordringer og de nye potentialer i dankortets betalingsmuligheder.
”Vi har lavet alle de fejl man kan lave. Da vi startede på projektet var der ikke mange muligheder, vi havde ingen erfaring og den fornødne data omkring oprettelse af webshop var ikke tilgængelig på dansk. Vi måtte derfor selv stå for at sortere i den data der nu engang var til stede. Sidst, men ikke mindst, skal det tilføjes, at 1997 var året hvor dankortet kom på nettet, hvilket også var helt nyt for os, men en yderst vigtig bestanddel i forhold til at få transaktioner.”
Den største udfordring
Som opstarter i e-commerceregi, er den største udfordring ifølge Morten, at få lov til at sælge en type produkter, hvor der, både dengang og nu, findes mange leverandøre inden for produktvaregruppen som ikke ønsker at sælge deres vare gennem webshops.
Med velkendte procentfakta som påviser, at den gennemsnitlige danske webshop har en konverteringsrate på omkring 2-3%, hvor Kondomaten i dag har en konverteringsrate på hele 9%, fristes man til at italesætte deres strategiske overvejelser – hvordan har de dog gjort det så godt?
”Webshoppen er simpel! Vi har gjort meget ud af at skære ind til benet og ikke have alverdens boxe, twitter-ikoner, ugens tilbud etc. rundt om ørerne på vores brugere. Der er to navigationer, der er forholdsvis overskuelige, kondomer og så en indkøbskurv. Det er i bund og grund alt, hvad man skal bruge for at have en webshop.”
Morten har en mangeårig anciennitet i webshopbranchen, og derfor sidder Shopsonline som på nåle for at få del i hans bedste råd til webshopsejere.
”Hold det simpelt – ingen vulgær flash, ingen støj og hold dig til et 2 trins checkout. Og naturligvis, find et produkt hvor der er god avance. Brug din tid på både konvertering og søgeordsoptimering”
Stop med at optimere i blinde
I artiklen ”3 grunde til at Kondomaten konvertere 9%” publiceret ved Amino.dk, fortæller Morten hvordan han gør brug af webanalyse.
”I stedet for at optimere i blinde, har vi brugt megen tid på webanalyse. Kondomaten dukker op på side 1 i Google, når man søger efter både ”klamydia” og ”bedøvende kondomer”. Men et hurtigt kig i Google Analytics viser mig, at vi tjener meget mere på de besøgende, der kommer ind på søgningen ”bedøvende kondomer” end de, der kommer på ”klamydia”. Derfor har jeg naturligvis koncentreret mig om at forbedre min placering på fraser som ”bedøvende kondomer” og ignoreret ”klamydia”. Derved består mine besøgende af meget mere konverteringsvenlig trafik – der er med til at presse min konverteringsrate i vejret”.
Kondomaten er ganske godt etableret, og der skal lyde et gedigent applaus for de gode markedsføringsovervejelser og for deres evne til at reflektere over webshoppen og forbedre hvor der har været behov for forbedringer. Kondomaten har formået at sælge et pikant produkt til den gængse forbruger, på en god og sober facon. Shopsonline er svært begejstrede over Kondomatetens hidtidige formåen, og glæder sig over fremtiden og videreudviklingen af samme, og vi glæder os til at høre mere om Mortens nye og spændende projekt, Shoporama. Indtil da, husk Kondomaten.