Arkiver

Nyheder

En ny ”bedemandsservice” revolutionerer det digitale efterliv

Det var Jonas Gundersens personlige sorg, som gav ham ideen til Aftercloud og gjorde ham til iværksætter.Nu bruger han hjertet som kompas til at sætte nye standarder for håndteringen af digitalt efterliv.

Da Jonas Gundersens mor døde for blot fire måneder siden, stod han pludseligt overfor en uventet udfordring. Han ville omdanne sin mors digitale konti til en online mindeside, men han fandt snart ud af, at der ikke fandtes nogen hjælp til den opgave. Derfor stiftede Jonas Gundersen Aftercloud, og nu hjælper han pårørende overalt med at give deres afdøde et lykkeligt digitalt efterliv.

”Jeg kunne ikke finde nogen hjælp til det, og havde absolut ikke lyst til at sidde med det. Der gik det op for mig, at Aftercloud var en service der var brug for”.

Virksomheden tjener penge på at hjælpe pårørende med at lukke den afdødes online konti og trække informationer ud som f.eks. tekst, billeder og videoer, som har affektionsværdi for de pårørende. Derefter opretter Aftercloud et privat digitalt mindesmærke, hvor de pårørende kan mindes den døde og også senere tilføje nye medier.

Det bliver meget mere overskueligt at komme igennem en svær tid,” siger founder Jonas Gundersen.

Jonas Gundersen har gjort sin bedste ven til partner, og det er ham, der står for alt det, som Jonas Gundersen ikke selv anser som sine kernekompetencer.

”Han står for alt finansielt, juridisk og samler alle boldende op jeg taber, så jeg får lov til at gøre hvad der passer mig”.

Derudover har Aftercloud fundet det perfekte match i Angel Investor Carsten Holm, som har sat skub i udviklingen og sørger for, at Jonas Gundersen kan satse fuld ud på virksomheden. For lidt over en måned siden sagde Jonas Gundersen sit fuldtidsjob op, og han kan nu dedikere sig hundrede procent til Aftercloud.

Jonas Gundersen mener selv, at det er hans personlige erfaring med emnet, som gør, at hans kunder føler sig trygge ved at lade hans virksomhed overtage den ofte meget følsomme opgave, han udfører.

”Når man arbejder med pårørende og død, er det ekstremt vigtigt ikke at blive fanget i en stor business mølle. I virkeligheden burde det altid være sådan. Det handler om mennesker, og om at gøre en forskel i livet for dem der skal bruge det”.

Aftercloud har ramt et hul i markedet, og det er en udfordring hele tiden at skulle bane vejen. Til gengæld er virksomheden blevet en central spiller i debatten om digital arv og efterliv. Som det ser ud nu, vil virksomheden være fuldt etableret i Danmark, Norge og Sverige i 2014, og Jonas Gundersen er allerede i dialog med flere andre.

Dette er måske den første af mange andre historier, om hvordan digitalisering og teknologi skaber nye behov, som andre iværksættere oplever – og nogle har modet til at gøre noget ved. Trendsonline ønsker Jonas og Aftercloud alt mulig held og lykke, og vi ser frem til at følge virksomhedens udvikling.

Skriv et svar