Tech-Toolbox: Værd at vide når du skal rekruttere

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet i samarbejde med Dana – de selvstændiges a-kasse. Foruden arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og rådgivning tilbyder Dana også kurser, workshops og netværk, for at styrke dine kernekompetencer og give den selvstændige endnu bedre forudsætninger for at skabe en stærk forretning.

Her fortæller Jens Reimer Olesen, co-founder & CEO i Graduateland, om sine erfaringer med rekruttering. Hvordan man ansætter på værdier ved at lede efter den sociale intelligens, så man finder dén medarbejder eller co-founder som er kollektivt ambitiøs og guld værd. Det kræver dog, at man stiller de rigtige spørgsmål.

Ansæt på værdier
Graduateland er i dag Europas største jobportal for studerende og nyuddannede, og laver skræddersyede job- og karriereportaler for universiteter. Jens Reimer Olesen bliver derfor dagligt kontaktet af virksomheder og iværksættere, som skal rekruttere fx praktikanter eller co-founders. Her fungerer Graduateland som det rådgivende bindeled.

Skal man rekruttere og sætte et team for første gang, opfordrer Jens Reimer Olesen til at fokusere på synergier:

”Jeg kan huske da jeg gik på CBS, og vi skulle arbejde sammen i grupper – det synes jeg bare var noget møg, for vi var 90 % identiske. Hvis den eneste forskel er, at én er bedre til matematik end de andre, så er der ingen synergier. Jeg vil mærke synergierne.” tweet

Der er mange bud på, hvordan man sammensætter det rigtige team. Jens Reimer Olesen anbefaler, at man sammensætter sit team af de tre D’er: Distribution, som er sælgeren, Development, som er ham der koder, og Design, som siger sig selv.

”Vi er 20 nu, men har haft 60 mennesker igennem forretningen, så vi har lavet en masse fejl. Vi startede med at hyre i øst og vest, men fandt ud af, at gratis arbejdskraft kan være tidsdræn.” tweet

Ifølge Jens Reimer Olesen tager det alles tid, hvis man først skal bruge tid og energi på at skabe en mening med arbejdet. Graduatelands skabelon for ansættelse er baseret på det værdimæssige.

 ”Jeg skal spille fodbold og drikke øl med de nye potentielle medarbejdere. Jeg skal mærke, at de føler det her. Bagefter skal jeg så finde ud af, om de kan deres arbejde. Mange andre fokuserer på at få medarbejderen til at passe ind i teamet, men jeg tror på, at det er lettere at lære en person at sælge, end at få en sælger til at passe ind på værdierne.” tweet

Den sociale intelligens
Selv om Jens Reimer Olesen råder til at fokusere på værdierne og personligt engagement i rekrutteringsprocessen, så handler hans eget Graduateland faktisk ikke om værdier, men om det kolde CV.

”Ja, jeg sidder og siger, at jeg ikke tror på CV’et, selvom det er det, vi lever af. En god uddannelse og gode karakterer er selvfølgelig godt, men vi er selv ligeglade med karakterer, når vi ansætter.” tweet

Han fortæller, hvordan man på universiteterne i USA bliver undervist i personlig udvikling. Hvordan du retorisk fortæller om dig selv, dit kropssprog mm.

”Din sociale intelligens er svær at læse ud af dit CV, men det er den, der får dig igennem i sidste ende. Vi kan ikke hjælpe virksomhederne med mavefornemmelsen og det personlige match, det må de klare selv, for det vil kræve mange øl og fodboldkampe.” tweet

Kollektivt ambitiøs vs. individuelt ambitiøs
Der er forskellige måder at være ambitiøs på. Jens Reimer Olesen foretrækker et fokus på at være kollektiv ambitiøs i stedet for individuel ambitiøs.

”Det er vigtigt at kunne løfte i teams. Hvis du hele tiden kun har dig selv for øje, så er det hele meget kortsigtet. Det har jeg tidligere været for dårlig til at se forskellen på, så nu engagerer jeg mig personligt – hver gang.” tweet

Det er dyrt at hyre den forkerte, for du har lagt mange ressourcer i at få det til at fungere.

”Vi er blevet nødt til at afskedige nogle, som var hamrende dygtige, men da de ikke fik ført det ud i virkeligheden, kunne de ikke følge vores værdi-kodeks.” tweet

Pessimisten er guld værd
Jens Reimer Olesen fortæller, hvordan han bliver stærkere ved at få at vide, at hans ideer og planer ikke kan lade sig gøre. Så bliver han skarp til at argumentere for sine synspunkter, og tager derfor kun beslutninger på et gennemtænkt grundlag.

”Jeg har indset, at en af dem jeg arbejder bedst sammen med, er en som stiller spørgsmålstegn, ved alt hvad jeg gør. Du tager måske rigtige beslutninger 6/10 gange, men hvis han er den, der får dig til at træffe rigtige beslutninger 7/10 gange, så er han guld værd.” tweet

De rigtige spørgsmål
Efter 7 års arbejde med salg, har Jens Reimer Olesen med tiden fundet frem til de spørgsmål, som hjælper ham med at rekruttere med succes.

”Jeg tænkte, hvad er et fælles træk for mine sælgere? Det var en høj IQ, og så lagde jeg mærke til, at mandlige sælgere er dygtige til det modsatte køn, altså charmerende og føler sig godt tilpas. Så dét måtte jeg have med i rekrutteringsprocessen. Derfor spørger jeg direkte de mandlige ansøgere, hvordan de har det med kvindeligt selskab.” tweet

 Derudover bruger Jens Reimer Olesen spørgsmål fra Googles ansættelsesmanual, hvor det gælder om at give refleksive og ambitiøse svar.

”Jeg beder dem nævne en gang, hvor de virkelig har fejlet. Så vil jeg høre, hvad de har lært af det, og at de har tænkt over det. Derudover vil jeg gerne vide, om de arbejder selvstændigt, og derfor spørger jeg dem, hvornår de har taget ansvar forr noget, som ikke lå i deres rolle. ” tweet

Jens Reimer Olesen fortæller, at han kigger efter folk, som ”slår over deres vægtklasse”, og gerne vil op, og vil mere. Han vil gerne vide, om de er sultne, og det har han erfaret, at man finder ud af igennem deres fortid, tidligere erfaringer og refleksive svar.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet i samarbejde med Dana – de selvstændiges a-kasse. Foruden arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og rådgivning tilbyder Dana også kurser, workshops og netværk, for at styrke kernekompetencerne og give de selvstændige endnu bedre forudsætninger for at skabe en stærk forretning.

en kommentar;

  1. Pingback: Hvad skal jeg vide før jeg ansætter? - Trendsonline.dk

Top