På tre år har BetterNow givet 10 mio. kr til velgørenhed, og danmarks førende indsamlingsportal til velgørenhed er nu tilstede på syv europæiske markeder.
Velgørenhedssektoren er under konstant udvikling og nye kommunikations- og indsamlingskanaler ændrer vores måde at give på. Når Danmarks Indsamlingen løber over landet, så foretrækker donorerne internettet.
Den udvikling kan mærkes på indsamlingssiden BetterNow, der på tre år har været med til at give ti mio. kr. til velgørenhed. BetterNow findes i dag på syv sprog, og arbejder sammen med velgørende organisationer i 11 europæiske lande.
Potentialet i online indsamling er stort, og BetterNow er netop blevet optaget i business accelerator programmet Accelerace, som skal være med til at føre firmaets vision ud i livet.
“Vores vision er fundamentalt at ændre den måde vi tænker fundraising. Velgørenhed er svagt, når det kun kommer fra det gode hjerte eller dårlige samvittighed – det skal være sjovt, nærværende og nemt. Og ved at udbrede en ny indsamlingskultur håber vi i 2014 at kunne rejse 20 mio. kr. til velgørenhed,” siger Bent Haugland, der i 2011 var med til at stifte BetterNow.
Digitale donationer sætter raslebøssen på førstidspension
Online indsamling boomer, og sociale donationer er drivkraften. Sociale donationer, hvor en person giver til en vens indsamling, giver i gennemsnit 260 kr. pr. donation og en egenindsamling på BetterNow indsamler i gennemsnit 3000 kr. Til sammenligning donerede hver husstand 14 kr. til Kræftens Bekæmpelses landsindsamlingen og Røde Kors fik 1000 kr. per raslebøsse til deres indsamling.
Potentialet i egenindsamlinger er således stort, og i gennemsnit giver en enkelt donation på BetterNow 18 gange mere end en traditionel donation, og samlet giver en indsamling på BetterNow tre gange så meget som en raslebøsse-indsamling.
Katastrofer og motionister giver mest
Udover indsamlinger til nødhjælpskatastrofer er det især indsamlinger til velgørende løb, som f.eks. Team Rynkeby, der er populære. En person, som samler ind i forbindelse med et motionsløb, indsamler i gennemsnit 5340 kr. Herhjemme har energi-firmaet SE lavet sit eget velgørende cykelløb, SE Touren, og via egenindsamlinger indsamlede 45 cyklister over 200.000 kr. til Red Barnet.
“Vi er ved at opruste på event-afdelingen, for vi kan se at løb er med til at motivere folk til at give lidt ekstra. Virksomhedsindsamlinger og medarbejderløb er en optimal måde for firmaer at aktivere deres ansatte og så opnår de branding via de sociale medier,” siger Bent Haugland.
Fakta om BetterNow
BetterNow er en online indsamlingsplatform, hvor almindelige mennesker kan starte deres egen indsamling til en velgørende organisationer, og pengene går direkte til de velgørende organisationer.
BetterNows vision er at gøre verden mere generøs og fundamentalt ændre den måde vi tænker fundraising.
- Egenindsamling giver i gennemsnit 3000 kr. og enkelt donationer på BetterNow er i gennemsnit 260 kr.
- Motionister indsamler i gennemsnit 5500 kr.
- 65 velgørende organisationer er på BetterNow, deriblandt: Red Barnet, Unicef og Danmarks Indsamlingen.
- BetterNow blev grundlagt i 2011 og eksisterer i dag i syv lande: Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Spanien og Østrig.
Fakta om indsamlinger
Ifølge The Digital Giving Index blev der i USA givet 60 % mere via egenindsamlinger i 2013 end i 2012, og over det sidste år er der kommet 14 % flere digitale donationer, sammenlignet med en 1.5 % stigning på traditionelle donationer.
Ifølge ISOBRO (Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation) er de danske indsamlingsorganisationers bruttoindtægt steget med 22 % (1.5 mia. kr.) fra 2008-‐2012. I samme periode er egenfinansiering steget med 16 % (429 mio. kr.). De danske indsamlingsorganisationer er således gode til at tilpasse sig konkurrencen, og finde nye indtægtskilder, såsom internettet.
En stor del af de øgede indtægter stammer fra overskuddet fra indsamlinger, som er steget med 37 % over de sidste 5 år, samlet 96 mio. kr.: fra 260.367 kr. i 2008 til 356.794 kr. i 2012, og med faldende indtægter fra arv på 10 % over de sidste 5 år: fra 436.832 i 2008 til 394.777 i 2012, så er der et naturligt behov for nye indsamlingsmetoder.
Især udviklingen af eventindsamling er stigende og NGO’ernes overskud fra arrangementer og salg af artikler er steget 21 % de sidste fem år: fra 245.858 kr. i 2008 til 297.233 kr. i 2012.
1 kommentar