Modeblogprisen 2014 hylder en ny levedygtig forretning

For tredje gang blev de prestigefyldte modeblogpriser uddelt til de modeblogger, der gennem årets løb har udmærket sig på de digitale platforme. Det hele skete til Modeblogprisen2014, powered by det danske startup Miinto. Se alle vinderne i bunden!

Tirsdag aften åbnede Børsens døre op for passionerede mode- og branchefolk, til en festlig lejlighed hvor unge, velformulerede og særdeles velklædte blogentusiaster lod sig hylde og anerkende.

Måden de ser muligheder i de velkendte sociale medier, og formår at benytte disse for bloggen bedste, er værd at anerkende.” Konrad A. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Copenhagen Fashion Week startede koldt men godt ud, da alverdens fashionistaer, modebosser, branchesuveræner og modebloggere satte sig omkring dagens forskellige catwalks. Frontrow-bloggerne fik igen lov at sidde ned, da de klokken 20.00 tirsdag aften, blev placeret i spotlyset og lod sig hædre i fornemme omgivelser i Børssalen i København.

MBP14_EvaKruse_KonradKierkloÅrets Modeblogpriser stod klar til at blive overleveret til de bloggere, som har imponeret og udmærket sig i syv forskellige kategorier, herunder Årets Nye Blog, Årets Personlige Blog, Årets Kvindelige Modeblogger, Årets Mandlige Modeblogger, Årets Læserpris og Årets Internationale Modeblog.

Den eneste af sin slags i Danmark
Konrad A. Kierklo, som ses til højre sammen med Eva Kruse, og Mike Radoor, foundere af Miinto.dk, startede i 2008 virksomheden op omkring et personligt behov for et større udvalg blandt fødebyen Odenses tøjbutik-repertoire. De følte begge en frustration over ikke at kunne finde de ”fede” butikker, og det handlede om for makkerparret, at samle de bedste nichebutikker på ét sted, og derved differentiere sig fra den øvrige mængde.

Herudaf affødtes Miinto.dk, et dansk succes startup, som siden har vokset støt og har sikret sig fast plads i under den eftertragtede københavnske modeuge.

Følelsen af at mangle et samlingssted for nicher, gjorde sig igen gældende i 2010, da Kierklo stiftede Modeblogprisen – der skulle findes en scene for de dygtige bloggere, som dengang lod sig bemærke ved at tilegne sig større og større indflydelse på virksomheders promotionstrategier.

Der fandtes en tendens, der viste, at bloggerne og deres virke fik større og større indflydelse i erhvervslivet. Samtidig passede blogkonceptet godt ind i Miintos forretningsgrundlag, og bagtanken med prisuddelingen som event var, at invitere branchen tættere på.” Konrad a. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Det er de gode intentioner og den store succes der synes medvirkende til, at Modeblogprisen har kunnet afholdes lige siden debuten i 2010. Gårsdagens arrangement husede flere end 400 gæster, hvor tituleringerne CEO, adm. Direktør, chefredaktør og verdenskendt designer stod nedskrevet side om side på seatingplanen.

Offline til online
Trendspotting og trendwatching er vigtige komponenter i samtlige dele af modebranchen, fra designerens inspiration og magasinernes sæsonfokus til indkøberens valg af produkter og butikkernes visuelle udtryk, alle disse tager som regel afsæt i den trendwatching, der sker i gademiljøet. Ved at bloggerne oploader gadens tendenser online, tages offline-remedierne, i form af tøj, sko og accessories, med ind på de digitale platforme. Her opstår en direkte markedsføring for brandet, uden at virksomheden behøver at løfte en finger.

Hertil virker det særdeles troværdigt, at en privatperson, og altså ikke en repræsentant for virksomheden, taler godt om produktet på de sociale medier og personlige blogs. Og netop denne varetagelse af spredt blogindhold på de sociale medieplatforme gør, at blogmediet vinder gehør og anerkendelse i mange brancher.

”Bloggere kommer til at influere så mange kanaler, hvor de i forvejen sidder og varetager bloggens interesser på samtlige af de digitale platforme. Måden de ser muligheder i de velkendte sociale medier, og formår at benytte disse for bloggen bedste, er værd at anerkende. Engang var det virksomhedspraktikanterne der varetog de sociale medier, i dag sidder hele afdelinger og beskæftiger sig med promotion og marketing på de samme sociale medier” Konrad A. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Kierklo ser bloggerne og deres tekniske arbejde som en bemærkelsesværdig force i marketingsregi. Han nævner det allestedsnærværende Google, som er særdeles gode venner med bloggere og blogs, og lader dem vokse organisk.

I forlængelse af dette, opstår et betydeligt potentiale for de virksomheder, som indgår samarbejder med bloggere. Dette medvirker til en øget profilering af virksomheden, og samtidig formår virksomheden at række længere længere ud mod de relativt bredspektrede målgruppesegmenter.

Tid er penge og penge er læsere
I Danmarks omkringliggende nabolande, er der ligeså stor higen efter bloggeres ekspertise som tendensen herhjemmefra tyder på. Der findes et utal af svenske og norske bloggere, som kan drive levedygtig forretning af deres blogs, og virksomheder vinder godt af at profilere produkter på de mange blogforum.

”Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Sverige og Norge er foran på den front. De øvrige nordiske blogs har mange flere læsere end de danske, og det er derfor at virksomhederne kan bruge modebloggere som markedsføringskanal. Danske blogs er gået fra ingenting til ekstremt betydningsfulde, en udvikling i bloglandskabet gennem fem år, og jeg forventer klart at de danske bloggere snart oplever samme indtjeningsmuligheder, som vi ser i de øvrige nordiske lande.” Konrad A. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Marketingsstrategien fører det velkendte og eftertragtede win-win resultat, hvor både afsender og mediekanal nyder godt af opmærksomheden fra modtageren. Virksomheden sender produkter til bloggeren, bloggeren skriver et indlæg om produktet (læs: det skal fremgå af indlægget, at det er sponsoreret), bloggen får flere læsere, produktet indkøbes af læseren, virksomheden tjener penge, det øgede læsertal gavner bloggens værdi og alle har vundet.

Desuden er bloggere i dag så motiverede og arbejdsomme omkring deres blog, at flere og flere ansætter blog-managers til at varetage blogrelaterede arbejdsopgaver. Det vidner om, hvor indflydelsesrigt og eftertragtet denne brandingstrategi er.

“Det handler om at komme tæt på sine læsere. Der er så mange forskellige blogs, så det er interessant at følge deres visuelle skift og tiltag der opstår undervejs. For nogen blogs handler det om et udtryk, for andre skal det tekstuelle fremstå råt for usødet og for nogle tredje er det læseren der er fokus på. Den eneste grund til at de danske bloggere ikke indtjener nær så meget som i vores nabolande er, at der ikke er nok læsere.” Konrad a. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Skulderklap og takketale
Prisuddelingen blev en bragende succes, og vinderne blev applauderet og tiljublet for deres flid gennem årets løb. Miinto har ikke haft indflydelse på hverken de nominerede eller på afstemningen efterfølgende, der er peget på nogle eksperter, som har overblikket over junglen af blogrepræsentanter og det professionelle virke til at vurderer de skrivende modetalenter.

“Vi trækker os fuldstændig ud. Vi har på forhånd nedsat en yderst kompetent og fagstærk jury, vi har bedt dem om at holde møder internt og selv diskuterer de nominerede bloggere – vi har overladt al vurderingsarbejde til dem.” – Konrad a. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Der er stor kontrast mellem den første prisuddeling i 2008, som dengang foregik på Miinto’s kontor, og så til gårsdagens arrangement hvor historiske omgivelser og smukke, udsmykkede vægge i Børssalen dannede ramme for festlighederne.

Uanset lokaler og graden af skønhed i disse, er det centralt at eventen afholdes i København og i forbindelse med modeugen. Dette er overvejende for at give noget til alle parter, både blogger, modeuge og hovedstaden.

“Modeblogprise er et godt kick-off til Copenhagen Fashion Week. Vi vil rigtig gerne have en masse bloggere til København og til modeuge, på den måde promoverer vi byen og fashionweek, og bloggerne har sikret indlæg på deres blogs.” Konrad a. Kierklo, founder af Modeblogprisen og Miinto. tweet

Der var lagt i kakkelovnen til hyldest, hæder, ære og betydningsfulde håndtryk, da Miinto inviterede på en gedigen prisuddeling, og alle så ud til at befinde sig vel og i rette element blandt fashionistaer, modebosser, branchesuveræner og modebloggere.

Se alle vinderne fra Modeblogprisen 2014 og klik dig videre hvis du er nysgerrig på modebranchens digitale iværksætter!

Årets Nye Blog: The Road af Bettina Vilslev og Anja Torjusen

MBP14_Best New blog_The_Road

Årets Personlige Modeblog: Fashionpolish af Sidsel Alling

MBP14_Best Personal fashion blog_Fashionpolish_SidselAlling

Årets Visuelle Modeblog: Vilde Kaniner af Marie Jedig (her med Stine Goya og Pernille Rosendahl)

MBP14_BestVisualConcept_Blog_Vildekaniner_StineGoya_PernilleRosendahl

Årets Kvindelige Modeblogger: Nemesis, Babe af Marie Myrhøj Jensen

MBP14_Nemesis Babe_Winner Best female fashion blog

Årets Mandlige Modeblogger: Preppybeast af Alexander Gram

MBP14_MBP14_BestMaleBlogger_PreppyBeast_FrederikAndersen_AlexanderGram_UffeBuchard

Årets Internationale Modeblog: Blame it on Fashion af Marie Hindkær Wolthers

MBP14_Best International_Blog_Blameitonfashion_MarieHindkaer

Årets Læserpris: Nadialinevonbach af Nadialine Von Bach (her med Christoffer)

MBP14_Laeserprisen_Blogger_NadialineVonBach_Christopher_2

Bag Modeblogprisen2014 står Miinto, det danske startup der har skabt en platform, som Just-Eat serie-iværksætteren Jesper Buch har investeret i, og som blandt andet løb med to e-handelspriser sidste år, læs mere om det her. I sommer bragte vi en historie om hvordan tredje driftsår blev året for en positiv bundlinje, og lyt her i et af vores tidlige podcasts til Miinto’s Group CEO, Morten Larsen.

Skrevet af

Læs også

Top