Arkiver

NyhederUngt Tech

17-årig iværksætterspire: Jeg havde aldrig turde drømme om det her

Preadly har, siden Oluf Nielsen fik idéen i 1.g. til han droppede ud af 2.g i 2013, haft enorm succes og står nu med en nylig lancering efter en million-investering. Det går stærkt for Preadly, en applikation, der filtrerer i modeblogs, så du kan finde frem til lige dét indhold, du ønsker.

Hvem drømmer ikke om at vågne op i en brandert med en super stærk idé, droppe ud af gymnasiet og starte sin egen stormende succes-virksomhed som 17-årig? Det gjorde Oluf Nielsen, der er Co-founder af Preadly. Preadly er en applikation og et filter, der kan finde frem til netop de mest interessante og relevante modeblogs, du gerne vil nærstudere og følge.

Produktet har allerede vækstet en hel del, og derfor er Oluf sikker på hans valg om at vælge Preadly frem for gymnasiet:

”Når man lige pludselig sidder inde i København K og har 12 ansatte, så er det ligesom om, at det ikke er så cool, det der med at skulle sidde og høre om romerske guder og sådan noget i oldtidskundskab. Så jeg prioriterede at køre virksomheden helt ud.”

Preadly2-oluf

En app til alle
Vi kan nok alle forholde os til, at det ville være rart at kunne finde rundt i alle de online blogs, der findes i dag. For hvilke blogs skal man lige lægge sin tid hos, og hvordan finder man frem til den blog, der har netop dét som interesserer én personligt?

Det kan Preadly hjælpe dig med. Og så fungerer det godt for alle. For som Oluf beskriver, fungerer det som et økosystem, hvor alle har udbytte af at deltage:

“Det fungerer som et økosystem, hvor brugere og blogger kan bruge hinanden. Som bruger producerer man noget data ved at bruge applikationen, og samtidig finder man målrettet indhold og sparer tid – og generelt får man bare en bedre oplevelse. Som blogger får man data fra de her brugere og kan tjene nogle penge ved at målrette sit indhold til brugerne bedre. Til gengæld så leverer bloggerne så alt indholdet. Og så har vi så annoncørerne, der igen får data, men så også betaler for hele festen.”

Fremtidsplanerne er at vækste, vækste og vækste
I dag er Preadly en millioninvestering rigere og har endnu en investering på vej:

”Vi sigter internationalt og lancerer i Brasilien allerede om en måned, fordi det kræver en vis volume, at vi kan køre det på den måde. Vi er ved at lukke endnu en investeringsrunde for at få midler til at kunne gøre det. Så der sker en hel del.”

Det går stærkt for Preadly, der har en stormende vind bag sig og lovende vækst foran sig. Og der er ingen tvivl om, at ambitionerne er høje hos Oluf:

”I den nærmeste fremtid satser vi på Brasilien, Sverige, England, Tyskland, Frankrig og Italien. Det skulle gerne være nået inden udgangen af 2014. Så vi har utroligt travlt herinde, og vi har en utrolig vilje til at køre den hele vejen.”

Preadly3-logo

Preadly bidrager til modebranchens digitale raketfart
Du har sikkert også hørt om Copenhagen Fashion Week i løbet af de sidste ugers tid. Det er vi mange, der har. Modeugen er et kæmpe show, der lokker store danske og internationale modehuse og -designere, fashionistas samt en lind strøm af kendte stjerner til.

Men helt ukendt er det heller ikke, at det har en kæmpe trendsættende agenda, som tiltrækker blogentusiaster fra alle verdenshjørner for at skaffe det nyeste indhold og billeder til deres modeblogs.

Modebranchen er blevet utrolig digital, hvilket Modeblogprisen 2014 vidner om, som blev stiftet for mindre end tre år siden. Denne digitale udvikling ser vi også i det faktum, at modeblogs skyder frem overalt.

Oluf er da også imponeret over Modeugen og den modtagelse, han og Preadly har fået:

”Vi lancerede under Modeugen, hvor vi også var rundt og se en masse shows, som jeg jo igen bare syntes var helt vildt cool. Det der med, at man er 17 år og får lov til ting, som mange slet ikke tør drømme om i min alder. Det var helt crazy, og det var nok en af de vildeste uger længe.”

En kærlig investor-hånd
Preadly ville ikke stå i denne stormende udvikling uden investoren Morten Juul, som fortæller, at han ikke var et sekund i tvivl om, at han skulle investere i Olufs idé:

”Oluf kontaktede mig over Twitter og sagde, at han havde en ny idé, som han ville snakke med mig om. Jeg havde hørt om ham og havde holdt øje med ham på den danske startup-scene, siden han var 14 år. Han har altid været super skarp, så jeg tøvede ikke et øjeblik med at tage et Skype møde med ham. Vi snakkede en times tid, og så var jeg solgt.”

Den unge iværksætterspires drømme stopper ikke her

”Drømmen for os er at nå ud til så mange lande som muligt. At komme ud og få den der diversity, der vil være ved, at både tyrkiske, danske og brasilianske modeblogs mødes, hvor stilarterne er så forskellige på mange punkter, og prøve at samle det under ét tag,” fortæller Oluf.

Da jeg spørger Oluf, om han har landet sit drømmejob, er han overbevist om, at det har han, fordi han har turdet tage de vigtige skridt:

”Det må man sige, og jeg har endda fået det noget før, end jeg regnede med. Men det er jo det der med, at man kan, hvad man vil. Så må man bare tage en fod foran den anden og så gå derudad. Jeg synes generelt bare, at det er vigtigt, især med unge iværksættere, at man tør springe ud i det og ikke er bange for, hvad andre folk siger og mener.”

Trendsonline.dk ønsker den ihærdige Oluf og Preadly en succesfuld fart mod stjernerne!

1 kommentar

Skriv et svar