Arkiver

Content PartnereNyhederPlatform

Tech-Toolbox: Vækst dit startup – analyser din forretningsmodel

Denne artikel er en del af vores Content-Partner program og er skrevet i samarbejde med Væksthus Hovedstadsregionen – Gør udfordringer til muligheder. Hos Væksthusene kan virksomheder på Danmarks regning få lagt deres vækstplan og gjort udfordringer til muligheder.

Dit team og din idé kan have et stort potentiale i sig, men det er din forretningsmodel, der skal flytte jer fra idé til kommercialisering og stærkt startup. Trendsonline tager denne gang et kig på det nu mere end 10 år gamle danske startup, Milestone Systems, og dets fortsatte vækstpotentiale.

Milestone Systems blev oprettet i 2000 og har siden da leveret en åben platform software til intelligente installationer til videoovervågning i hele verden. Virksomheden har præsteret en udvikling, som de fleste iværksættere kan bruge som forbillede: Founderen Lars Thinggaard har ikke set sig tilbage, og står i dag med 350 ansatte og datterselskaber i hele verden.

MilestoneSystems_LarsThinggardLars Thinggaard har tidligere været CFO og COO i In2itive Technologies, et startup der efter fire år blev solgt til American SPSS, og var derefter CFO og COO i et andet spin-off startup, Mondosoft, i 3,5 år. Hans iværksætterkarriere ser ud til at have modnet ham til at løfte opgaven, som founder af Milestone Systems.

Milestone Systems arbejder på et hot marked

Nøglen til Milestone Systems’ succes har været en åbenhed i forhold til platformen og tilgangen til kunder og partnere. På den måde har Milestone Systems udviklet produktet fra passiv videoovervågning til et intelligent værktøj, som kunderne kan bruge til optimering af deres forretning.

Trendsonline har talt med Vækstkonsulent Max Damgaard, som peger på, at markedet for overvågningsværkstøj er stort og at det skriger efter aktører som Milestone:

”Jeg tror ikke, at der er nogen grænser for væksten. Alle virksomheder – og private for den sags skyld – køber i stigende grad sikkerhed, og ikke kun i form af overvågning, men også i form af mange andre sikkerhedsprodukter, som alarmer, gasmasker, våben osv.”

Milestone Systems har flere forskellige forretningsmodeller

Max fortæller, at for aktører i dette hungrende marked handler det netop om at have de rigtige forretningsmodeller og han peger på, at Milestone netop tilbyder dette med et bredt udvalg af forskellige versioner af sine produkter til forskellige typer kunder med hele otte (!) forskellige forretningsmodeller.

Milestone har således ikke kun én forretningsmodel og den helt store corporation og én til den lille mikrovirksomhed men mange forskellige virksomheder der ligger ind imellem dette spektrum.

Væksthus Hovedstadsregionens anbefalinger

Max vurderer dog, at Milestone kan arbejde på at gøre noget i forhold til at segmentere forretningsmodellerne på forskellige industrier. Med otte forskellige forretningsmodeller kan det nemlig være en smule uoverskueligt og kan komplicere call-to-action for meget for kunden.

Derfor pointerer Max, at de kan gøre noget på hjemmesiden for at segmentere på hjemmesiden eventuelt i stil med et mobilselskab der segmenterer kunderne ud fra erhverv/privat.

Desuden vurderer Max, at Milestone har lagt sig fint med mange lokationer hvor de kan servicere lokalt:

”Når man først har fået fodfæste, så har du taget en stor hurdle. Det er ikke så nemt at få etableret sig rundt omkring, det har de formået. Forretningsmodellen har vist sig duelig, der er proof of concept, proof of business, proof of scalability, de har bevist alle tre ting og har taget vanskelige skridt,” fortæller Max Damgaard.

Det lader således til, at Milestone har fundet ind til en value proposition, som forbrugerne efterspørger. Deres model har en enormt vækst og kan tage markedsandele fra nogle af de store konkurrenter. Max spår derfor Milestone gode chancer for både at vækste ud af markedet og ind i markedet.

Forretningsmodellerne og deres anvendelse

En forretningsmodel definerer den måde, som virksomheden leverer værdi til kunderne, den måde den tiltrækker kunder til at betale for denne værdi, og hvordan den konverterer disse betalinger til profit.

Når man udfylder sin forretningsmodel så får man en bedre forståelse for hvad kunderne ønsker, hvordan de ønsker det, hvordan man bedst kan organisere sig for at opfylde disse behov, hvordan man kan blive betalt for at gøre det og derved opnå en fortjeneste for sin umage.

Desuden kan man, ikke mindst, benytte sin viden om sin forretningsmodel til at undersøge mulighederne for sin virksomheds fremtidige vækst og udvikling.

Hvordan laver jeg en forretningsmodel? (en how-to guide)

Et super godt redskab til at analysere sin forretningsmodel er modellen ”The Business Model Canvas” fra Osterwalder et. al.’s velrenommerede bog, ”Business Model Generation” (2010).

Modellen anvendes både af iværksætterspirer og konsulenter fra de største konsulenthuse og modellen er et godt redskab fordi den skaber et godt fælles sprog omkring en forretningsmodel for dem der arbejder med den:

I ”The Business Model Canvas” er der lavet en tegning over de mest essentielle områder i en forretningmodel: ”Key partners”, ”Key activities”, ”Key ressources”, ”Value Proposition”, ”Customer Relationships”, ”Channels”, ”Customer segments”, ”Cost structure”, ”Revenue Streams” som man således selv udfylder for hvert af de specifikke forhold der gælder for ens virksomhed.

Først: Modellen hænger man op på væggen eller tegner på sit Whiteboard.

BusinessModelCanvas

Herved får modellen den samme styrke som en skitse, eller prototype, har i en designproces: Den skaber et rigtig godt fælles sprog for alle de personer der er involverede i arbejdet med det pågældende område.

Business Model Canvasset kan gratis downloades her.

Særligt for E-business forretningsmodeller

Det er værd at være opmærksom på, at der er nogle forskelle i forhold til hvordan forretningsmodellerne for traditionelle produkter ser ud i forhold til forretningsmodellerne for elektronisk-digitale produkter og services.

Vi kigger på tre forhold, som er særligt karakteristiske for e-business forretningsmodeller:

  1. Du har sandsynligvis ikke behov for lagerplads, hyldeplads eller fragtbiler:
    Dette er udgifter og komplikationer som er ikke er så lidt ubetydelige som du slipper for at tilføje i din forretningsmodel.
  2. Din produktionsomkostnings-kurve vil sandsynligvis komme til at ligne en hockeystav – der ligger på langs:
    Det koster ofte mange penge at skabe det digitale produkt, men når produktet så endelig er bygget, så falder de efterfølgende produktionsomkostninger til vedligeholdelse og videreudvikling ofte i en ret nedadgående retning.
  3. Det er sandsynligvis fordelagtigt at skabe forskellige versioner af produktet til forskellige målgrupper:
    For de fleste digitale produkter koster det tæt på 0 kr. at lave én ekstra digital kopi af et produkt eller service til én ekstra kunde. Desuden findes der ofte flere forskellige målgrupper for dit produkt/service med forskellige behov i forhold til dit produkt/service. Således tilbyder mange tech-startups en ”skrabet” version af produktet/servicen helt gratis – ”The power of zero” betyder, at mange flere brugere vil komme til at prøve produktet når det er gratis, end hvis det koster en lille smule. Det er ikke så farligt at prøve et produkt når det er gratis. Nogle af disse brugere vil så efterfølgende ønske sig premium-funktioner og vil således konvertere til betalende kunder.
    Dette kan desuden medvirke til at få opbygget en kritisk masse, hvilket kan være vigtigt, hvis du gerne vil blive standarden indenfor en bestemt kategori af produkter/services eller hvis dit produkt/service er afhængig af netværkseffekter, dvs. hvis værdien af dit produkt/services forøges jo flere brugere der bruger det.

 

Når du tager dig tid til at kigge på din forretningsmodel igennem, så overvej desuden:

  • Har det værdi, at dit digitale produkt er kompatibelt eller integreret med andre digitale produkter? Eller ikke-kompatibelt med andre digitale produkter?Husk på, at brugerne generelt er svære at fastholde i længere tid og at de gerne vil ”videre” og mange vil gerne dele hvad de foretager sig. Måske har det værdi, at dit produkt kan sende dem videre til det næste produkt eller kan give dem mulighed for at dele hvad de foretager sig med dit produkt?
  • Er der nogle trends i markedet som du kan bygge din forretningsmodel oven på? Eller kan du lade dig inspirere af en forretningsmodel, som allerede har proof of succes? Tænk i den forbindelse bare på: Mofibo med deres kopi af medieabonnementsites Netflix og Spotify, eller Billetto og deres kopi af dealsites som Momondo og Sweetdeal.

Vi håber det sætter en tankeproces i gang, og kickstarter et mere konkret arbejde med din forretningsmodel, som naturligvis vil kickstarte din idé – måske skriver vi om dit startup i næste måned?

Denne artikel er en del af vores Content-Partner program og er skrevet i samarbejde med Væksthus Hovedstadsregionen – Gør udfordringer til muligheder. Hos Væksthusene kan virksomheder på Danmarks regning få lagt deres vækstplan og gjort udfordringer til muligheder.