Både netforbindelse og strømforsyning betyder power i denne uge!
Social Media Week Copenhagen er i fuld gang med at inspirere danskerne, som med strøm og netforbindelse videregiver råd om, hvordan man kan bruge sociale medier til at vækste. Børsen åbnede i dag dørene for den digitale befolkning, og det krævede en dygtig presenter for at få tilhørerne til at kigge op fra skærmen. I samarbejde med Rasmus Fisker (@rasmusfisker), Head of Social at Mindshare, bringer vi her #SMWtrends2014.
I 2014 kommer vi til at se fem markante social media trends:
1. Socializing Business
Du kan vinde lette kampe med et fokus på socializing business. Det betyder, at vi i dag stoler mere på vores venner end på folk, vi ikke kender. Du skal derfor bruge de sociale medier i en social sammenhæng, som kan give dig omtale.
”Tænk over, hvordan dit produkt kan anbefales eller sælges via sociale medier.”
2. Content First
Den vigtigste social media trend for 2014 bliver content first. Der vil ifølge Rasmus Fisker opstå langt mere fragmenteret brug af sociale medier, så du kommer til at bruge endnu flere sociale platforme. Det anbefales derfor, at du planlægger, hvad det er for noget indhold, du egentlig vil repræsentere. Dertil er det vigtigt, at du laver en indholdsstrategi, før du vælger, hvilke sociale platforme du vil bruge.
”Mindre communities, mere engagement, mere reach.”
Når du skal vælge platform, er det værd at undersøge, hvilke mindre communities som Facebookgrupper, Linkedingrupper og lignende der er relevant for dit indhold. Dermed skaber du mere engagement og får mere reach. Du kan også gøre dette ved at identificere influencers, som kan hjælpe dig med at få omtale.
Vil du fortælle om dit digitale startup, så skriv til redaktionen@trendsonline.dk
3. Pay to Play
Når du planlægger, skal du først tænke indhold og så annoncering lige bagefter. Det er generelt vigtigt, at du både erfarer og tilpasser dit indhold, så husk at følge din performance på dine annoncer.
”Undersøg, om der findes relevante indholdsudbydere ift. native advertising.”
Lige nu er native advertising populært, hvor du tilpasser dit indhold til dét medie, indholdet skal bringes i. Er du opmærksom på dette mediemiljø, vil det kunne opretholde din sociale medietilstedeværelse. I 2014 vil vi ifølge Rasmus Fisker opleve flere og flere medier tilbyde annoncering inde i artiklerne. Det er her man ‘pay to play’ og køber links til sit eget site inde i artiklen. Vi kommer desuden til at se flere sponsorerede billeder på Instagram.
4. Secrecy
En ny trend bliver secrecy, som allerede sker i form af forskellige secret apps, hvor du kan kommunikere og modtage svar – uden du ved, hvem det er, der har svaret dig. Du ved dog, at svaret kommer fra en du kender. Rasmus Fisker foreslår også, at du er ekstra opmærksom på big data og overvejer, hvilke typer data du har brug for. Det er nemlig vigtigt, at dine deltagere føler sig trykke. Der er nemlig større sandsynlighed for at du får mange deltagere, hvis de ikke skal udlevere sig selv.
”Giv brugerne mulighed for at deltage, uden nødvendigvis at skulle dele sig selv.”
5. Video is only getting better
Det nye er, at video som indhold kommer til at fylde rigtig meget. De korte micro videos er allerede populære og det er videoer som disse, der får mest reach.
”Kombiner den gode historie med høj reach.”
Vi kommer også til at opleve at Facebook bruger mere videoannoncering i 2014.
Mød Rasmus Fisker på onsdag kl. 10:45
Har du både netforbindelse og strømforsyning, så følg med på @SMWcph og selvfølgelig @TrendsonlineDK