Har du hørt om begrebet “Shoppable Hangout”? Nej, det havde vi heller ikke. Shopsonline har kigget nærmere på det socialbetonede begreb, og det er uden tvivl noget vi kommer til at se mere til i e-handelsbranchen – nogen har sågar gået så vidt, og udråbt strategitemaet “The future of ecommerce”.
Over de sidste måneder har vi bemærket en udvikling indenfor ecommerce, som kan vise sig medvirkende til en større marketingsomvæltning for onlinesalg. Der er i øjeblikket to centrale elementer på en webshop, som har indvirkning på beslutningstagen om hvorvidt et køb skal foretages offline elle online.
Den ene centrale del, omhandler kvaliteten af produktbeskrivelsen. Her kan der være tale om omfattende tekstualitet, således kunden føler sig retmæssigt oplyst om produktets egenskaber og indhold. Den andet centrale webshopelement viser sig at ligge ved kvaliteten i shoppens billedmateriale, for hvis ikke produkterne vises fra deres bedste side eller ikke profileres hensigtsmæssigt i farve, opløsning og styling, så mister kunden hurtig interessen og klikker videre.
Begge omdrejningspunkter har til formål at vise kunden hvad produktet består af og i, og begge kvalitetsorienterede temaer hjælper e-købmanden med at forudse hvilke mulige spørgsmål kunden måtte have til et givent produkt.
De to oplistede udgangspunkter for godt webshoparbejde kan sidestilles med gængse hygiejneregler, og for mange webshopejere er dette ikke breaking news. Spørgsmålet er så, hvordan løfter vi den traditionelle e-handelsform til det næste niveau? Og hvordan kan vi give kunden den ultimative købsoplevelse online, som kan konkurrere og måske udkonkurrere den traditionelle købsoplevelse i de fysiske butikker?
Et nyere tiltag fra Google, er det føromtalte begreb, “Shoppable Hangout”, som første gang blev præsenteret i oktober sidste kalenderår.
Denne innovative teknologi kan ændre kundens onlinekøbsoplevelse drastisk, og dertil også ændre den holistiske e-handel på forskellige plan.
#SHOPTHEHANGOUT – hvad er det?
Som tidligere nævnt, lancerede Google i oktober måned begrebet “Shoppable Hangout”, og i samme ombæring offentliggjorde internetgiganten et fremtidigt partnerskab med modeskaberen, Diane von Furstenberg, og CFDA, som skal give Google+ brugerne en helt ny e-handels oplevelse.
De brugere, der deltog i von Furstenbergs hangout-spot, kunne følge med i designeres udtalelser omkring hendes produkter, hvor brugerne samtidig havde mulighed for shoppe de produkter, som den belgiskfødte modesuveræn fremviste under hangoutet. Fremvisningen var naturligvis live, som medvirker til en helt igennem troværdig måde at shoppe online på.
Resultatet af det nye partnerskab var, at brugerne fik en følelse af at gå igennem designeres stativer, med designeren selv ved deres side. I stedet for at tage den lange og dyre rejse til New York, kan kunderne tage rejsen i deres egen sofa. Udover at brugerne fik præsenteret et nyt sortiment af produkter, kunne de også stille designeren spørgsmål, som var til stor begejstring for samtlige deltagere.
Tiltaget er stadigvæk forholdsvist nyt, men ud fra Shopsonline redaktionens synspunkt, ser det ud til, at denne form for online shopping giver værdi til brugeren. Dette synspunkt baserer vi på baggrund af, at der er opstået flere Shoppable Hangouts efter Diane von Furstenberg introducerede det tilbage i oktober. Der vil formegentlig hurtigt komme bedre og mere sofistikerede systemer til denne handelsform, både for større modehuse og upcoming brands, men indtil da klapper vi i vores modeentusiastiske hænder og applaudere teknologiens vidunderlige og underfundige muligheder.
Shopsonline ser tiltaget have stort potentiale for e-handlen, både domestisk og internationalt, og denne innovative teknologi giver online shopping et helt nyt potentiale for at konkurrere mod fysiske butikker.
Vi vil løbende følge udviklingen på området, og vi glæder os til at se de første danske e-butikker tage udfordringen op og bringe e-handlen til det næste niveau.
Se kort præsentation af samarbejdet her.
Se hele Diane von Furstenbergs hangout her.