Du må ikke miste folk, der er gået til kassen!

Webshop Gå-Hjem-Møde generisk rettigheder Trendsonline

Gæsteindlæg af Tobias Ehlig, som flittigt skriver om online markedsføring rundt omkring på internettet – primært med udgangspunkt i egne erfaringer fra webshoppen eKondom.dk og initiativer, han ser virke i sit netværk.

Forestil dig, at du ejer en hjemmeside, hvorpå du ønsker at få de besøgende til at foretage en helt specifik handling. Det kan være at tilmelde sig dit nyhedsbrev, oprette sig som bruger eller simpelthen foretage et køb.

Du bruger massevis af kroner på markedsføring, og på selve siden gør du alt, hvad du kan for, at kunden skal ”gå til kassen” med sine varer, eller hvilken handling du nu ønsker. Nu må de bare for alt i verden ikke lukke browseren, for så er alle dine penge og alt din tid spildt. Men hvordan undgår du så det?TobiasEhlig_pic

Næsten uanset, hvilken type professionel hjemmeside du driver, vil der være et eller andet mål for, hvornår et besøg fra en person på siden har været en succes eller ej. For webshops er det ganske enkelt at den besøgende foretager et køb, men som nævnt kan den ønskede handling også bestå af mange andre ting.

For nylig stødte jeg på et interessant ægtepar, som sammen driver en online butik med modetøj til kvinder. Her kan man om noget tale om et konkurrencepræget marked, hvor kunderne har gyldne muligheder for at vælge og vrage i mellem de forskellige butikker, og derfor er det for deres vedkommende ekstremt vigtigt, at de ikke mister en eneste af de kvinder, der har vist seriøs interesse i at investere i deres produkter.

Overskuelig bestillingsside og effektiv betalingsløsning

“Udfordringen er at holde kunderne fast i bestillingsprocessen. Der er flere elementer man kan skrue på, men en af de store faldgruber, når jeg selv handler på nettet er, hvis jeg ikke kan se indholdet af indkøbskurven, når jeg er på betalingssiden. Så bliver jeg ofte i tvivl om, hvorvidt jeg er ved at købe det rigtige og hopper måske tilbage for at kontrollere. Det gør sig specielt gældende, hvis jeg har brugt indkøbskurven som en oversigt over de ting, jeg overvejer at købe, men fjerner nogen af dem senere hen. Det er en adfærd, vi i stigende grad ser hos vores egne kunder også”, siger Tim Petersson, som sammen med sin kone driver webshoppen DressMe.dk. tweet

Tidligere har ægteparret benyttet en mindre brugervenlig betalingsløsning, som har adskilt indkøbskurven og betalingsvinduet, og dette har de nu fået rettet op på således, at kunderne kan se begge ting samtidig.

”For at løse den udfordring har vi valgt at bruge ePay som betalingsgateway (dem, der formidler kortdata mellem kunderne og Nets), da de tilbyder en integreret løsning, hvor man kan modtage kortinformationerne på en sikker måde inde på selve siden. Det gør, at vi kan vise kunderne indholdet af deres kurv for at fastholde dem i købsflowet”, fortæller Tim og fortsætter:

”Da det er meget nyt, har jeg endnu ikke haft mulighed for at teste på løsningen, så jeg kan ikke sige direkte, at den øger salget. Men fordi den fastholder kunderne, har jeg en klar mavefornemmelse, der fortæller mig, at det virker at gøre vores tøjkøbere visuelt opmærksomme på indholdet af kurven”. tweet

Tim Petersson og hans kone er ikke de eneste, som bruger tid på at optimere deres betalingsforløb, da lige netop denne proces er den suverænt vigtigste på langt de fleste hjemmesider. Og husk nu, at disse ting ikke kun gør sig gældende på webshops. Hele tankegangen med at fastholde folk, når de nu er nået så langt i det forløb, du gerne vil have dem til at afslutte, er yderst relevant for alle hjemmesideejere.

Skrevet af

Top