Kvinder vil have gode råd og tilbud. Mænd ”gør-det- selv” og bruger kundeservice.

Kvinder køber tøj, og mænd køber elektronik, så det vil sige at mænd bruger flere penge på nettet end kvinder. Kvinder vil have gode tilbud og lytter gerne til råd fra andre, alt imens mændende selv vil finde den rette netbutik, hvor de så oftere end kvinder bruger kundeservicen. Dansk e-handelsanalyse har set nærmere på mænd og kvinders forbrug på nettet.

Mænd og kvinder har hver deres vej til handel via nettet. Begge køn starter som oftest via en søgning på nettet, men kvinderne bruger i langt højere grad anbefalinger fra andre, gode tilbud via tilbudssites, nyhedsbreve og sociale medier som inspiration.

Mændene finder derimod netbutikken første gang via egen søgning, og når de igen køber i en netbutik, svarer de oftere end kvinderne, at det er fordi, at ”netbutikken har en god service”.
1 ud af 5 mænd kontakter netbutikken før, under eller efter købet, viser Dansk e-handelsanalyse for januar 2014.

[quote_box_center]”Set gennem netbutikkernes øjne er det interessant, hvordan man sandsynligvis får bedre udbytte af et nyhedsbrev eller tilstedeværelsen på Facebook hos kvinderne end hos mændene. Omvendt peger mændenes adfærd på, at de først bruger tid på at søge sig frem til den rette vare – ofte et teknisk produkt – og efterfølgende har de mere kontakt til butikken, så dermed bliver god kundeservice en markant konkurrenceparameter i forhold til at fastholde mændene som kunder,” vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.[/quote_box_center]

Mænd bruger flest penge på nettet
Det er Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2013, der har trukket forskellene mellem kønnenes indkøbsvaner på nettet frem i lyset. Det viser sig, at målt på hyppighed af e-handler står det lige mellem mænd og kvinder, men mændene fører i pengeforbrug, da de står for 55 % af omsætningen på nettet.

[quote_box_center]”Forskellen i pengeforbruget ligger i kønnenes valg af varer, hvor mændenes varer i gennemsnit er dyrere end kvindernes. Mænd køber ofte tekniske og dyre produkter, så 15 % af mændenes forbrug på nettet går fx til IT, tele og foto. Tøj, sko og smykker dominerer kvindernes indkøb, hvor det udgør 23 % af deres samlede køb på nettet ,” forklarer Henrik Theil.[/quote_box_center]

Tallene kan ses i nedenstående figur ”Hvad køber mænd og kvinder via nettet?”

  • Når man ser nærmere i Dansk E-handelsanalyse 2013 siderne 46-55, kan man inden for enkelte varegrupper se
  • At kvinder køber tøj til sig selv og til børn, men det er sjældent, at de køber herretøj.
  • At mændene primært køber tøj til sig selv, og faktisk en del til kvinder.
  • At kvinderne dobbelt så tit køber husholdningselektronik
  • At mændenes elektronikkøb er det dobbelte af kvindernes, når det er computere, tv og radio.

Mænd og kvinders køb på nettet 2013
m_nd_og_kvinder_2013_470x414

Skrevet af
Top