Kan startupmentaliteten sprede sig til reklamebranchen?

Et nyt reklamebureau, der ikke er startet af veteraner fra et af de gamle bureauer? Man ser det ikke hver dag, men det er nu engang, hvad der skete, da Create Cph i februar åbnede dørene på Østergade i indre København.

Og hvorfor er Trendsonline interesseret i et reklamebureau? Fordi de to iværksættere bag tager det bedste fra det danske startupmiljø og anvender det i en anden branche, for at udfordre status quo.

Startupmentalitet til reklamebranchen
Det tætte bånd til startupmiljøet har påvirket de arbejdsmetoder, der bruges på projekter i Create Cph.

Create Cph er stiftet af  Jesper Klingenberg og  Dan Nielsen. De to iværksættere har begge en fod, eller mere, inden for i det danske startupmiljø. Jesper har blandt andet en fortid hos Rainmaking-succesen BetterNow, og Dan står bag iværksætternetværket for universiteterne Gate to Create og startede i foråret 2014 NEST Copenhagen – et af verdens første bofællesskaber for unge iværksættere.

“I startupverdenen har man længe vidst, at de bedste produkter skabes gennem kontinuerlig test og udvikling. Mad Men-dagene, hvor bureauer kom ned fra elfenbenstårnet med den endelige løsning til virksomheden, er slut. tweet

Det er på tide, at bureauer og kunder indser, at den endelige løsning ikke skal præsenteres af stramme reklamemænd med flotte plancher, men udvikles i samarbejde omkring en stærk vision for det endelige produkt,” siger Jesper Klingenberg. tweet

Fokus på kundens forretning kommer først
Begge iværksættere har en fortid på Copenhagen Business School.CreateCph_DanNielsen Det er denne forståelse for forretning, strategi og produktudvikling, der danner fundamentet for kundesamarbejder.

Markedsførings-­ og designprojekter skal underbygge virksomhedens kerneforretning og bundlinje gennem en kombination af strategi, kreativitet og teknologi og muliggøre resultater, der bryder med konventionerne og bringer virksomheder i front.

“Nøglen til et stærkt samarbejde ligger i forståelse og interesse for virksomhedens kerneforretning -­ også det, der ikke er relateret til markedsføring eller design,” fortæller Dan Nielsen. tweet

Er kunderne klar til at blive udfordret?
Moderne virksomheder forventer mere og andet end kreativitet, og bureauet skal være med til at udvikle forretningen og sikre, at markedsføringsaktiviteter spiller sammen med resten af virksomheden. Det er det behov hos kunden, Create Cph vil opfylde, men kun­ tiden vil vise, om deres branche er moden til iværksætterånden i Create Cph.

Vi på trendsonline.dk glæder os over at se startupmentaliteten sprede sig og håber, at endnu flere brancher kan implementere den innovative tendens.

Læs også

Top