Arkiver

BusinessE-handelNyhederUdland

M-commerce stormer frem i Europa

Det er ikke mange år siden teknologien blev præsenteret for marketingsafdelingerne, og relativt hurtigt efter blev teknologien implementeret i e-handlen.
Vi har på Shopsonline.dk bragt en del nyheder og historier om e-handel i mobilregi, men hvordan ser det ud i vores europæiske union?

Mobil e-handel, også kaldet m-commerce, består i brugen af mobile enheder, herunder tablets og mobiltelefoner, når forbrugeren foretager online køb. Det mobile medie bliver i højere og højere grad benyttet som betalingsmedie, og app’en MobilePay er efterhånden ikke gået mange danskeres næse forbi. Tendensen er voksende herhjemme, og det øvrige Europa er mindst ligeså begejstrede for værktøjet. M-commerce er det nye sort.

Det nye sort er altid sort
I en teknologisk tidsalder hvor tech-produkter afbryder og overhaler hinanden indenom ustandseligt, kan det være vanskeligt for både forbrugere og branchefolk at skelne nyheder fra old news. Det nye sort er efterhånden svær at definere, og den dybe tallerken er allerede på markedet, men der findes små og meget simple tiltag, som får folk til at stoppe op og tænke ”hvor har det været hele mit liv?”, og det er her m-commerce laver sin diva-entré.

Flere og flere webshops benytter mobilbetaling, og som vi tidligere på Shopsonline.dk har italesat, så findes mange goder ved teknologien.
Smartphone Addiction er desværre opstået i kølvandet på det voksende brug og forbrug af de mobile enheder. Til trods for, at det er et begreb som associeres med noget kedeligt, her som en afhængighed, er der stadig et moderat uetisk potentiale i at udnytte det som webshopvirksomhed. Derudover er der statistiske tal der peger i retning af, at bekvemmeligheden ved at alt foregår over den mobile enhed, hvad enten det er køb, regningsbetaling, pengeoverførsel, informationskanal og deslige, spiller ind i forbrugerens bevidsthed ved købsbeslutningsprocessen.
Det handler om at være dér, hvor forbrugeren er, og de er ved deres smartphones eller tablets.

Selvom m-commerce har flere år på bagen som begreb, og allerede gode erfaringer i praksis, så er det stadig en teknologi som langt fra alle webshops har implementeret i deres udbud af betalingsmetoder.

De europæiske lande synes godt om
Det fremgår af en ny markedsrapport, udført af det tyske analyseinstitut ystats.com GmbH & Co., at Europa er meget velvidende på mobilhandelsområdet.

Tysklands forbrugere er de førende på e-handels markedet, til at bruge enten smartphones eller tablets til at foretage online køb. Estimatet kalder, at den tyske smartphone/tablet ejer shopper mobilt online mindst én gang om ugen, og denne type salg udgør over 10% af det totale online salg.

De engelske forbrugere er gladere for tablets end smartphones, og købene foretaget fra tablet vokser hurtigere i styrke end køb fra smartphones. En fjerdedel af de franske online-shopperne skønnes at foretage køb mobilt online. I Holland er 2 mio. hollændere allerede i fuld gang med at købe mobilt online, det svare til at 8,5 % af den samlede befolkning. 10% af de tjekkiske forbrugere har købt online over mobilen. I Østrig har en tredjedel af online-shopperne købt mobilt mindst én gang. I Spanien er mænd en smule mere engagerede i at købe online over enten tablet eller smartphone, end de spanske kvinder er og Tyrkiet er i top 5 på listen over flest mobile-shoppers pr. smartphone-ejer.

europemax24.cdr

Rækken af statistikker er uendelige, men giver et billede af, at m-commerce er uhyre populært i hele Europa.
Hvis du sidder med ekspansionsplaner og det klør i fingrene for at erobre de europæiske online-markeder, så skulle du have de mobile enheder kraftigt med i dine overvejelser, og hvis du har udpeget Spanien som det nye marked for din webshop, så tag og sats på det mandlige køn.

 

Skriv et svar