Handelsadfærden i Norden – nye tal fra Eniro

Nordmænd er mindre prisbevidste, mens danskerne spørger vennerne til råds. Selvom vi udadtil ligner hinanden på mange punkter, så er der markante nationale forskelle at spore, hvis man dykker lidt ned i de nordiske mobilvaner.

Danskerne og svenskerne er mere prisbevidste end nordmændene, her tjekker over 60 procent nemlig prissammenligningstjenester forud for et køb, mens det kun er gældende for 43 procent af nordmændene. Disse tal er netop blevet offentliggjort af søgetjenesten Eniro.

Rejser og elektronik er generelt det, vi søger mest på i Norden. Danskerne bruger dog mere tid på at søge på elektronik og hårde hvidevarer, hvor vores nordiske naboer hyppigere leder efter rejser og hoteller. Svenskerne og nordmændene er også mere grundige og forsigtige, når de planlægger et køb. De bruger nemlig markant længere tid på at søge efter brugeranmeldelser og fravælger i højere grad at købe et bestemt produkt hos en virksomhed, hvis det har dårlige brugeranmeldelser. Her skiller vi os ud i Danmark ved at være mere tilbøjelige til at spørge vores venner til råds på de sociale medier.

Og i forhold til hvor søgningen fysisk finder sted, så søger danskerne og svenskerne oftest efter produkter hjemme ved skrivebordet, mens nordmændene søger fra sofaen.[quote_box_center]”Vi kan se, at der er store nationale forskelle på vores søge- og shoppevaner på mobilen i Norden. Og for virksomheder på de nordiske markeder giver det nye muligheder for at nå ud til forbrugerne i det helt rigtige øjeblik, fordi vi i høj grad tyer til mobilen forud for et køb,” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.[/quote_box_center]I dag har hele 82 procent af nordmændene en smartphone, mens det samme gælder 79 procent af svenskerne og 70 procent af danskerne.

Fakta fra Eniro:

  • 77 procent af danskerne søger efter prisen på et produkt forud for et køb, mens 72 procent af svenskerne og 64 procent af nordmændene tjekker produktsammenligninger.
  • 60 procent af danskerne og 63 procent af svenskerne anvender prissammenligningstjenester forud for et køb, mens det kun er gældende for 43 procent af nordmændene.
  • Elektronik, rejser, billetter og underholdning (musik, film, serier, spil og bøger) er de produktgrupper, som der bruges mest søgetid på i Danmark, Norge og Sverige.
  • Danskerne søger mest på elektronik (55 procent) mens svenskerne (47 procent) og nordmændene (48 procent) søger efter rejser.
  • Danskerne læser i mindre grad ekspert- og brugeranmeldelser af produkter og anvender i højere grad de sociale medier til at spørge venner til råds end vores nordiske naboer.
  • Danskerne (60 procent) og svenskerne (58 procent) søger oftest efter produkter ved skrivebordet mens nordmændene (65 procent) søger efter produkter fra sofaen.
  • 70 procent af danskerne ejer i dag en smartphone. Tallet er stigende. I 2013 var andelen af danske smartphoneejere 65 procent, mens den i 2012 var under 50 procent. Til sammenligning har 79 procent af svenskerne og 82 procent af nordmændene i dag en smartphone.

Skrevet af

Top