Med sin 10 års fødselsdag i år kunne Facebook fejre et årti, hvor de som socialt medie i høj grad har sat dagsordenen for, hvordan vi kommunikerer med hinanden. Dog er der opstået store udfordringer for platformen i forholdet mellem annoncører og Facebook, hvilket hovedsaligt skyldes et trade-off mellem at stille annoncørerne tilfredse og opretholde respekt for privacy policy på Facebook.
Med sin store indflydelse har Facebook forsøgt at udnytte dette gennem erhvervslivet, hvor der dog er oplevet store udfordringer i samarbejdet. For det første har investorerne haft store betænkeligheder ved det stigende antal reklamer på Facebook. Selvom platformen er kommet disse betænkeligheder til livs gennem det stigende mobilbrug, som mindsker brugen af reklamer betydeligt, vil det sociale netværk stadig ikke kunne leve op til værdivurderingen på 150 milliarder dollars. Forholdet mellem annoncører og Facebook er altså ikke specielt godt, og faktisk er det kun 34 pct. af Facebooks annoncører der tror på at reklamerne har en effekt på brugerne.
Faldgruber i privatlivspolitikken
Én af hovedårsagerne til, at Facebook har fejlet i annoncering, er at platformen konstant foretager ændringer med det formål at øge indtjeningen, hvilket ofte har taget annonceringen for langt. Det har medført, at Facebook har været nødt til at trække flere af disse ændringer tilbage eller ændre på dem. Samtidig er nogle brugere, og deres forældre, gået så langt som til at sagsøge Facebook pga. disse problematikker. Yderligere har Facebook raget uklart med The Federal Trade Commission’s privatlivsregler, hvilket betyder at platformen vil være under regelmæssige eftersyn de næste 15 år.
Ovenstående har givet Facebook et væsentligt dårligt privatlivsry, som det sociale netværk dog forsøger at komme til livs nu med en ny og mere klar privatlivspolitik. Denne indeholder bl.a. en feature som hjælper brugerne med at vurdere og modificere deres privatlivsindstillinger, så brugerne undgår at få påvirket deres privatindstillinger ufrivilligt. Denne feature mindsker naturligt markedsførernes muligheder for at påvirke brugerne, men omvendt set får de mulighed for i højere grad at målrette deres kampagner.
Facebook hjælper detailhandlen i mindre grad
Der er et klart trade-off mellem at stille annoncørerne tilfredse og respektere privatlivspolitikken på Facebook. De nye features som Facebook har introduceret har mindsket annoncørernes synlighed på Facebook og en undersøgelse har vist, at brugerne i oktober 2013 så 12 pct. af opslagene fra ”liked” sider, mens dette tal allerede var faldet til 6 pct. i februar 2014.
For kun et år siden ville Facebook sige, at formålet med ændringerne på sitet var, at mindske spam og uønsket indhold. I dag indrømmer Facebook at brugen af organisk rækkevidde (opslag vist via ikke-betalt distribution, red.) finder sted og at betalte reklamer under alle omstændigheder vil have bedre vilkår for at blive vist på Facebook. Det betyder at flere og flere brandede sider går uset forbi.
Der er ingen tvivl om, at synligheden på Facebook for annoncører er mindsket, men ifølge Facebook selv er løsningen blot at købe mere reklameplads, hvilket måske også er løsningen. Dog mener eksperter, at vejen frem også kan være at lave opslag der opfordrer til deling, og ”like” konkurrencer hvor man har mulighed for at vinde noget ved at dele sider med venner.
Benyt andre sociale medier
Der er dog et utal af alternative sociale medier, som annoncørerne kan kigge til. Det kun fire år gamle sociale medie Pinterest har taget marketingverdenen med storm og sender 10,9 pct. af dets trafik videre til detailhandlernes hjemmesider ifølge Experian Marketing Services. I kontrast videresender Facebook 5,3 pct. af dets trafik til detailhandlerne, YouTube 3,8 pct. og Twitter 2,8 pct. Derudover har Twitter en høj grad af engagement og har for nylig foretaget marketing venlige ændringer på sitet. Pinterest, hvis formål er at hjælpe detailhandlen uden at genere brugerne, er sat op til at være meget handelsvenligt.
Kilde: Retaildive.com