Arkiver

Udland

Konkurrence og skattefordele ved salg af varer fra Tyskland?

SKAT nye virksomheder moms Trendsonline

Mange danskere kører på indkøbsudflugt syd for den danske grænse, når der skal spares penge på dagligvarerene. Emnet har været oppe og vende adskillige gange i forhold til hvorvidt det kan betale sig, og om man som erhvervsdrivende har fordele ved at sælge sine varer fra tyskland til danske kunder. Vi har dykket ned i emnet, og kigget på hvilke regler og fordele, der findes ved salg af varer fra Tyskland.

Tyskland er ingen undtagelse når det kommer til væksten indenfor E-, og M-commerce, og derfor har mange e-handels virksomheder også fået øjene op for for mulighederne syd for grænsen. Både med henblik på ekspansion samt landets 83 millioner potentielle kunder, men også i forhold momsbesparelser og salg af varer fra Tyskland til danske kunder.

De fleste kender de momsmæssige fordele ved den såkaldte grænsehandel. Her sparer danske privatpersoner mange penge, især ved køb af fødevarer. Selvom varerne bliver bragt til Danmark umiddelbart efter køb, betaler man kun den tyske momsafgift på 7% når det gælder fødevare, sammenlignet med den danske momssats, som ligger på hele 25%. Denne difference kan erhvervsdrivende med fordel få nytte af.

I marts måned skrev Tyskrevision et indlæg, omhandlende salg af varer fra Tyskland og hvorledes danske virksomheder kan drage nytte af den lave momssats, ”afgørende er salget af varerne fra Tyskland,” pointere Steuerberater Christian Kuth fra Tyskrevision i Flensborg.

Tyskrevision’s skattehighlights:

  • Ved et direkte salg til private kunder kan produkterne tilbydes og sælges med tysk moms. Dette gælder uden indskrænkelse, hvis kunden henter varen i Tyskland. For sælgeren betyder det mindre moms og dermed mulighed for at sænke prisen og for at øge omsætningen.
  • Hvis varen bliver leveret fra Tyskland til danske privatkunder f.eks. gennem sælgeren eller en spedition, gælder momsfordelen op til et samlet volumen på 280.000 DKK per år (ca. 37.500 EUR). Så snart denne leveringsgrænse overskrides, skal den tyske forhandler betale moms i Danmark af denne og de kommende leveringer til danske kunder. Leveringsgrænsen griber dog ikke, hvis den private danske køber henter varerne selv, eller bestiller leveringen hos en tredjemand – dette betegnes som ”erweiterter Abholfall” (udvidet afhentning).
  • Der kan også være fordele ved grænseoverskridende handel med andre erhvervsdrivende og virksomheder. Hvis varen sælges fra Tyskland til en dansk forretningsdrivende er leveringen en såkaldt momsfri EU-levering.

Derved opnår den danske køber en likviditetsfordel, da han kun skal overføre nettoprisen til den tyske sælger. Ved et køb i Danmark skal køber derimod betale moms og kan senere få den refunderet af SKAT. Især ved et stort handelsvolumen kan dette føre til en stor rentebesparelse. Ved EU-leveringer skal man være opmærksom på de lovformelige regler om dokumentation (Gelangensbestätigung). Dog er den optimale dokumentation afhængig af omstændighederne og kan ikke ”skæres over en kam”. Tyskland har fra den 01.10.2013 indført nye regler som gælder og de er relevante for virksomheder, som leverer varer fra Tyskland til andre EU-lande.

Konkurrencefordele
Anders Tjørnelund fra Conversio arbejder til daglig med e-handelsløsninger, hvor fokus i høj grad ligger på konvertering og design. Anders startede sin egen webshop tilbage i 2013 med lager og salg i og fra Tyskland.

[quote_box_center]”Alt for mange danske webshops har skyklapper på, når det gælder målgruppeland for handel. Primært fordi distribution i Danmark er meget dyrt i forhold til udlandet. Flyt i stedet dine varer ned til grænsen på et lagerhotel og få det sendt internationalt ud igennem Tyskland, så du kan konkurrere med andre lande i EU. Jeg tester selv denne tese af med mine egne sites eks. www.socks4less.co.uk, www.socks4less.dk og www.socks4less.se.” – Anders Tjørnelund conversio.dk[/quote_box_center]

Med henblik på moms kan det muligvis betale sig at sælge varerne fra Tyskland – selv for en dansk erhvervsdrivende, som kun har danske kunder. Specielt hvis man også anslår færre omkostninger til leje og lagerplads end i Danmark. Og bortset fra det, åbnes muligheden for også at få en fod ind på det tyske marked helt af sig selv. – skriver Tyskrevision.com

6 hurtige fra SKAT.DK

  • Skatterådet kan bekræfte, at spørger fra Tyskland kan sælge blandt andet kolonialvarer, øl, vin og sodavand via et allerede etableret online-handelskoncept til danske kunder alene med tysk moms, når kunderne selv afhenter varerne.
  • Skatterådet kan endvidere bekræfte, at spørger kan henvise til/anbefale en dansk og/eller en tysk transportør til transport af de købte varer fra spørgers lager i Tyskland til kundens adresse i Danmark, uden at der skal pålægges dansk moms.
  • Skatterådet bemærker dog, at besvarelsen ikke udelukker, at SKAT efterfølgende på baggrund af yderligere tilvejebragte oplysninger om de konkret foretagne transaktioner konstaterer, at der efter en samlet helhedsbedømmelse af transaktionerne, eller eventuelt ud fra misbrugsbetragtninger, er tale om fjernsalg, og dermed skal afregnes dansk moms.
  • Skatterådet bemærker endvidere, at når en dansk kunde køber punktafgiftspligtige varer, fx øl, vin sodavand, chokoladevarer, kaffe m.m. på internettet og selv arrangerer transporten til Danmark, er det kundens ansvar at angive og betale afgifter af varerne.
  • Skatterådet bemærker endelig, at der herved ikke er taget stilling til, hvordan emballager omfattet af pantbekendtgørelsen skal behandles med hensyn til betaling af pant.

3 kommentarer

  • Etdansk firma opnår ikke de tyske fordele, de operer jo under dansk lovgivning og ikke tysk. Uanset hvor du som virksomhed køber dine varer og sælger i danmark er du underkendt de danske regler.

Skriv et svar