Arkiver

Nyheder

Location-based marketing er populært hos smartphone brugere

Hidtil har man antaget at location-based marketing har skræmt visse brugere væk med en formodning om, at brugerne har følt sig forfulgt. Dette er dog ikke tilfældet, og mange smartphone brugere er glade for de fordele som location-based marketing kan tilbyde. Den hurtige udbredelse skyldes i høj grad det eksploderende salg af smartphones med indbygget GPS, som gør location-based marketing muligt.

Nye undersøgelser viser, at smartphone brugere generelt er begejstrerede for location-based marketing og de goder der følger med teknologien. Tidligere har man haft en forventning om, at brugerne har været imod brugen af location-based marketing, idet det muligvis kan give visse brugere følelsen af at blive stalket eller forfulgt, specielt ved brugen af geolocation teknologi. Men dette er altså ikke tilfældet.

Annoncørerne er i højere grad begyndt at tænke location-based marketing ind som en del af deres marketing strategi, og det er kun et spørgsmål om tid, før det bliver et lige så populært redskab som fx skiltning i gadebilledet. Location-based services er som oftest tilgængelige via det mobile netværk, og ved hjælp af mobilens GPS, finder den din geografiske placering og bruger den som en del af den service der udbydes. Et eksempel er den hurtigt voksende sociale location-based service Foursquare, hvor man tjekker ind på fysiske steder via mobilen. Det giver så point, og muligheden for at opnå kuponer og gode tilbud hos de cafeer, barer og butikker, som du er tjekket ind i nærheden af. Samtidig har du mulighed for at følge med i, hvor dine venner er tjekket ind og vedhæfte beskeder og anbefalinger af de steder, hvor du er tjekket ind. Location-based services giver altså et utal af muligheder for at tilpasse tilbud til den viden man har om en person i form af profil, købsdata, den fysiske lokation og bevægelsesmønstre og markedsføringen kan herigennem skabe en helt unik relevans.

Urban Airship har lavet en analyse af 4 milliarder push-meddelelser, sendt af mere end 1000 mobil apps. Resultatet var, at 62 pct. af brugerne havde det helt fint med at dele deres lokation med en udbyder og tillade disse at sende push-meddelelser. Undersøgelsen viste altså klart, at smartphone brugerne sætter pris på location-based marketing.

Eftersom geolocation teknologien endnu ikke er blevet mainstream, må man også formode at brugerne ikke kender til det fulde potentiale. Dermed sagt, at brugerne ikke er fuldt ud informeret om, hvad geolocation indebærer og hvilke risici der er forbundet ved brugen heraf. Dog kan man forestille sig, at forbrugerne føler at mulighederne ved location-based services i den grad overskygge potentielle risici.

 

Skriv et svar