Online salget af dagligvarer går forrygende i Sverige, det beretter en ny rapport forfattet af brancheorganisationen Svensk Digital Handel. Selv om kunderne ikke kan tjekke æggene eller mærke på avokadoen, bliver der stadig købt flere og flere dagligvarer gennem e-handel.
For nogle år tilbage kunne man i Danmark for første gang købe fødevarer gennem e-handel.
Siden den spæde start, hvor forbrugeren måtte forene sig med tanken om at handle madindkøb gennem en skærm og derved ikke havde mulighed for at gå det fysiske produkt igennem før køb, ses købstendensen i husholdningsregi stadig voksende. Vores svenske naboer er i særdeleshed glade for den effektive indkøbsmulighed.
Heja Sverige
Sidste år steg salget af fødevarer handlet online med hele 38% i sammenligning med året før, og flere end én ud af fem svenskere har købt dagligvarer online i det forløbne år. Danskerne sakker dog lidt bagud på udviklingen i købsadfærden, og i 2012 var det kun hver 11. dansker som købte dagligvarer på nettet. Det er stadig en fremgang fra årene før, men dansken er endnu ikke nær så omstillingsparate som svenskerne nordpå.
I Sverige har den svenske brancheorganisation Svensk Digital Handel sammenfattet og udgivet rapporten Digital Mathandel 2014 som har regnet på og konkluderet omkring e-handlens indflydelse og tilstedeværelse i Sveriges land. Rapporten viser, at Online Fødevareindustrien sidste år blev estimeret en værdi på hele €243 mio., svarende til ca. 1,8 mia. DKK. Beløbet svarer til en vækstforøgelse fra sidste år på samlede 38%.
Svenskerne vil ligesom det øvrige Europa gerne have det bekvemt i hverdagen, og her tager online køb førertrøjen. Ifølge rapporten svarer svenskerne, når de adspørges om de tre vigtigste grunde til at købe dagligvarer online, at ”Det er belejligt”, ”Der er et bredere produktsortiment tilgængeligt” og ”Det spare mig tid”. Tre centrale bevæggrunde, som vi danskere med garanti stiller os enige i.
Fremgang med mere
Der kan findes flere årsager til den gode e-fremgang i Sverige, især sociokulturelle adfærdsændringer sideløbende med den teknologiske udvikling er aktuelle i netop online slag af dagligvarer. De yngre generationer, også kaldet ”The Digital Natives”, er i langt højere grad vant til, at foretage køb online samt manøvrere rundt i e-handlen. Snart, hvis ikke allerede, forventes generationen at begynde arbejde og stifte familie, hvor køb af dagligvarer online vil lette hverdagen. Derfor ventes online handlen af fødevare at stige endnu mere.
Der findes og udfordringer på handelsområdet, som skal justeres og tilpasses bedre, herunder de logistiske elementer, præsentationen af varen og kundernes omstillingsparathed hvor bl.a. tidligere nævnte problematik (at kunden kan ikke fysisk føle produktet inden købet er foretaget, red.) gør sig glædende.
Købstendensen og brugeradfærden lover gyldne dage for dagligvarebutikkerne og fødevarebranchen. I Sverige nyder både forbrugere og industri godt af e-tiltaget og vi ser til stadighed en større stigning herhjemme på samme front.