Arkiver

Nyheder

TDC Group overtager Blockbuster-navnet og fortsætter som digital filmbutik

Den amerikansk ejede butikskæde Blockbuster er en af de mange virksomheder, som har måtte overgive sig til den digitale løsning. De sidste butikker i gadebilledet lukkede i weekenden, men navnet Blockbuster lever videre. Fra den 1. juli 2014 har TDC Group overtaget alle rettigheder til Blockbuster-navnet i Danmark og slår til efteråret dørene op til det, der skal være hele Danmarks digitale filmbutik.

[quote_box_center]”Stort set alle danskere kender Blockbuster som dér, hvor de har kunnet leje de nyeste film med hjem til en god aften i sofaen. Det vil vi nu bruge som afsæt til at lære alle danskere at leje film og tv-serier på nettet,” siger Ulf Lund, mediedirektør i TDC Group. Han pointerer samtidig, at de fysiske butikkers konkurs ikke har noget med TDC at gøre.[/quote_box_center]”Vi har købt rettighederne til navnet og intet andet. Alt hvad der vedrører de fysiske butikker ligger uden for vores ansvarsområde. Konkursen har ingen indflydelse på vores planer med brandet.”

Og planen er klar; Blockbuster skal være en ren online-tjeneste med tilbud om stykvis leje og køb af de nyeste film og tv-serier. TDC Group vælger dermed at splitte sine streaming-aktiviteter op i to, så Blockbuster fokuserer på udlejning af premierefilm, mens YouBio og gruppens Plus-tjenester fortsætter som rene abonnementstjenester.

[quote_box_center]”Vi kigger ind i et marked, der begynder at ligne det amerikanske, hvor Netflix og iTunes har sat sig tungt på hver deres område. Ved at splitte vores tjenester op matcher vi opdelingen af markedet bedre, og gør det enklere for kunderne at finde det, de efterspørger. Blockbuster bliver vores digitale udlejningsbutik, og vores største og vigtigste konkurrent på denne del af markedet er iTunes,” siger Ulf Lund.[/quote_box_center]

TDC lancerede sin første digitale film-tjeneste i 2006, og har altså flere end otte års erfaring med digital udlejning af film. Med Blockbuster får danskerne en digital filmbutik, som er åben for alle, uanset om de er kunde hos TDC eller andre bredbåndsudbydere. Derudover adskiller Blockbuster sig fra de abonnementsbaserede tjenester ved, at filmene kan lejes allerede fire måneder efter biografpremieren. I abonnementsregi er de nyeste film mindst et år gamle og oftest markant ældre.

Det nye digitale Blockbuster vil fra begyndelsen kunne anvendes på bl.a. tablets, smartphones, smart-tv og spilkonsoller. På nuværende tidspunkt – og inden markedsføringen er begyndt – har flere end 30.000 bedt om at få besked fra blockbuster.dk, så snart tjenesten går i luften.

Tiden må vise om brandet blockbuster er stærkt nok til at kunne overleve og slå igennem i den digitale underholdningsbranche, eller om de endnu engang må ærgre sig over at have afvist samarbejdet med Netflix tilbage i 2000.

Skriv et svar