Arkiver

BusinessNyheder

Dansk millionivestering til Tradonos brugtsalg på Facebook

Den danske iværksættervirksomhed Tradono handler med brugte varer på Facebook, og modtager nu en millioninvestering fra tre private danske investorer, herunder erhvervslederen Christian Stadil.

De store online markedspladser er drevet af mastodonter som amerikanske eBay og norske Schibsted med millioner af brugere, men nye handelsplatforme dukker stadig op. Holdet bag den danske iværksættervirksomhed Tradono mener, at der stadig er plads til ny udvikling.

Mads Mathiesen”Mange mennesker har ting liggende derhjemme, som de aldrig bruger, men alligevel ikke får sat til salg på et brugtmarked. Det skal være endnu nemmere at komme af med sine brugte sager,” siger medstifter og direktør Mads Aarøe Mathiesen til Trendsonline.dk.

Teamet består af iværksætteren Mads Aarøe Mathiesen fra iværksætterfabrikken Rainmaking og successen Frokost.dk, iværksætteren Martin Suhr Madsen bag aktivitetsmåleren I Do Move, som også den grafiske designer i Tradono, Nicklas Skov Pape, var en del af.

Danske erhvervsledere satser på Tradono

En række investorer tror også på denne danske handelsplatform på Facebook, og derfor har Tradono teamet nu landet en større millioninvestering fra tre erfaringstunge herrer. Erhvervsleder Christian Stadil, der tidligere har investeret i blandt andre danske All Unite, iværksætter og investor Klaus Nyengaard, der internationaliserede take-away virksomheden Just-Eat, og i dag , og Jacob Masters, der var dansk direktør i netauktionshuset QXLs storhedstid.

”Hele online brugt-markedet er super interessant og i en rivende udvikling. Det der triggede mig ved Tradono, er at teamet har fundet ud af hvordan man hurtigt kan skabe kritisk masse. Og med min baggrund som landechef for QXL kan jeg forhåbentlig byde ind med praktisk erfaring ifht. at drive trafik og skalere en markedsplads ”, udtaler Jacob Masters til Trendsonline.dk.

ChristianStadilChristian Stadil er enig, det siger han, da vi fanger ham over telefonen på en færge fra Bornholm. For ham har kombinationen af forretningspotentialet, produktet, teamet og investorkredsen været afgørende for at han har investeret i Tradono.

“Der findes markedsledere som eBay, DBA og Craigslist, men Tradono har lavet en versionisering af køb og salg af brugte varer på en helt ny måde. Den er hurtige og lettere, sjovere og mere underholdende, og så har de en super spændende forreningsmodel, der har et stort potentiale. Krydret med et team der virkelig er highly skilled, og har bevist de rykker utrolig hurtigt på alle tider af døgnet,” udtaler Christian Stadil til Trendsonline.dk, og fortsætter

“Sidst, men ikke mindst har kendskabet til de andre investorer været afgørende for, at Tradono var den rette investeringscase for mig.”

Springer ud af Facebook-trend

Det var den ene medstifters kæreste, der sad og købte et par ting på Facebook, som gjorde teamet nysgerrige på tendensen – for det var ikke første gang, at hun eller hendes veninder havde købt brugte varer på Facebook. Efter kort tids research fandt de ud af, at der var over 40 mio. mennesker verden over, der købte brugte varer på Facebook. Kæresten og hendes veninde er en del af en voksende trend.

På Facebook kan man se, hvem man handler med, og det føles mere trygt. Det er også mere oplagt, at skrive en kommentar på de ting man ser og få et hurtigt svar. Det er nogle af de features, som Tradono bygger ind i sin handelsplatform.

“Facebook er et godt sted at købe og sælge, men har ikke kategorier og god søgning som man ser på fx DBA – på den måde kan man sige at vi tager det bedste fra Facebook og dba og bygger et socialt loppemarked,” forklarer Mads Aarøe Mathiesen til Trendsonline.dk.

Silicon Valley fravalgt for Kvie Sø

At fravælge USA og Silicon Valley frem for Udkantsdanmark lyder ikke som den typiske iværksætterhistore, men det har Tradono allligevel gjort. Det lå ellers i kortene, at de, som så mange andre iværksættere, skulle en tur over Atlanten for at bygge deres produkt over sommeren. Men et sommerhus ved Kvie Sø i Jylland, og et team af danske udviklere blev valgt.

”Vi hentede et af vores nyeste teammedlemmer, Rasmus. Han røg ind i Berlingoen, og herefter kørte vi først til Fredericia, hvor vi fik vores anden ny mand med, Simon, og til sidst satte vi kursen mod Ansager og Kvie Sø. Så var det bare mulen i sporet og afsted”, fortæller Mads Aarøe Mathiesen, og fortsætter

”På turen fik vi lavet rigtig meget, for foruden en dukkert i Kvie Sø, er der ikke meget andet at tage sig til end at arbejde.”

I dialog med Facebook

Det var vigtigt for Tradono, at vide om Facebook synes deres idé var god, og derfor har de af flere omgange talt med Facebook i både Europa og iværksættermekkaet Silicon Valley i USA.

Tradono_web

Denne afklaring har været så essentiel for teamet, at de derfor har startet dialogen med Facebook fra projektets meget tidlige levetid.

“Vi har talt med deres developer relations og holdt møder med dem i London, og der var nogle spørgsmål omkring sikkerhed og hvordan vi kunne lave en tight integration til Facebook. Grunden til at vi også snakker med Facebook er selvfølgelig også for at vurdere om vores space er noget de vil fokusere på den korte bane”, udtaler Mads Aarøe Mathiesen til Trendsonline.dk.

En startup enklave i KKBH K

Tradono, der tidligere har siddet i iværksætterfabrikken Rainmaking, er flyttet ned i Hyskenstræde i København K, og her er de ved at skabe en lille enklave midt i byen. Her sidder de tæt på to andre succesrige iværksættervirksomheder, lift- og biludlejningskonceptet Gomore.dk, som netop har rejst en større finansiering, samt den digitale paltform Fitbay, der ligeledes har succes med deres app, der sikrer at man kun bestiller tøj der passer til ens præcise kropsstørrelse.

Mads Aarøe Mathiesen fortæller, at denne investering skal sikre Tradono, at de kan bygge deres produkt forfra. Det produkt der lige nu er på markedet, er et betaprodukt som kun er blevet brugt i et testforløb.

”De næste fire måneder sidder vi og hamrer løs, og i første omgang laver vi en iPhone app, der bliver lanceret i november,” siger Mads Aarøe Mathiesen.

Målet for Tradono er indenfor et par år at være i top tre i minimum ét land. Mads Aarøe Mathiesen tror på, at det bliver Danmark som det første land og herefter venter Sverige, Tyskland eller England.

Teamet i Tradono har forretningsmodellen på plads, så de kan nå deres mål, og det vil ikke kun være kapitalindsprøjtningen fra de tre danske investorer, der kommer til at flytte dem mod nye højder over de næste par år.

Følg Tradono på deres Facebook eller prøv deres app.