Arkiver

E-handel

Tre udfordringer ved udlandsekspansion af webshop

Alexander Langhede er en ung CBS-studerende og iværksætter, og han har skrevet dette gæsteindlæg om tre udfordringer, du kan støde på, hvis du en dag vil til udlandet med din webshop.

Efter i knap tre år at have drevet min webshop, Slipsefyr.dk, følte jeg endelig, at jeg havde opnået så veletableret en plads på det danske marked, at det var tid til at ekspandere videre til et nyt marked. Efter lidt research endte jeg med at vælge Sverige, og tidligere på denne måned kunne jeg endelig lancere min svenske webshop, Bowntie.se.

Det har dog krævet mange timers arbejde at udvide til dette nye marked, og det har bestemt ikke været uden udfordringer på vejen. Her vil jeg gennemgå tre af de største udfordringer, jeg stødte på – og som du måske også vil støde på, når du skal ud på et nyt marked med din webshop.

Nyt navn
Da jeg i sin tid startede min webshop op, valgte jeg ”slipsefyr” som navn og brand, fordi jeg syntes, det var mere kreativt og skilte sig ud fra mine konkurrenter, der havde valgt nogle meget mere traditionelle e-handelsnavne.

Navnet har jeg da også haft rigtig fin succes med her i Danmark, men det er jo dog ikke særligt internationalt. Et så dansk navn er svært at bruge på andre markeder, og selvom det måske nok ville kunne gå i Sverige, ville det være problematisk, hvis jeg en dag gerne ville ud på flere markeder.

Jeg besluttede mig derfor at åbne i Sverige under navnet Bow’n’Tie (inspireret af de engelske udtryk for slips og butterfly). Det bliver det navn, jeg kommer til at markedsføre forretningens udlandsaktiviteter i fremover, og en dag vil jeg måske overveje at omdøbe den danske shop til Bowntie.dk også. Set i bakspejlet ville det derfor nok have været smartere med et internationalt navn fra start af – især nu, hvor jeg har brugt så mange kræfter på at markedsføre navnet ”Slipsefyr”.

Ny betalingsløsning
I Sverige er forbrugerne vant til at gennemføre deres onlinebetalinger på en noget anden vis end her i Danmark, idet størstedelen af alt nethandel i Sverige håndteres via fakturabetalinger. Det er simpelthen et must som svensk webshop at tage imod betaling via en fakturaløsning som Klarna, Payson eller PayEx.

Her løb jeg ind i en større udfordring end som så, fordi min webshop var bygget i Shopify, og på daværende tidspunkt integrerede Shopify ikke med en eneste fakturaløsning på markedet (hvilket stadigvæk er tilfældet i dag, så vidt jeg ved). Jeg var egentlig rigtig glad for at anvende Shopify, men jeg kunne godt se, at hvis jeg skulle videre med forretningen, var jeg nødt til at skifte til en anden platform.

Jeg endte med at vælge Magento som ny platform, og enhver, der har prøvet at skulle skifte platform for en shop, der har været i gang i et par år, ved, hvor meget arbejde der ligger i det. Alt kundedata, varer, tekster m.m. skal overføres til den nye platform, og af SEO-mæssige årsager er det f.eks. også meget vigtigt at få opsat alle 301-redirects korrekt.

Med tusindvis af kunder i databasen og flere hundrede forskellige varer var skiftet til Magento en stor opgave. Ønsker man at starte en webshop, der forhåbentlig kan komme videre ud på flere markeder senere hen, vil jeg da også anbefale at starte op i en platform, der kan håndtere flere sprog, mange betalingsløsninger m.m., så man slipper for at skifte senere hen.

Markedstilpasninger
Slutteligt er der selvfølgelig også en udfordring ved at skulle tilpasse sin forretning til et nyt marked. Mit produkt er heldigvis ret generisk, og de store trends varierer meget lidt fra marked til marked, men at skulle oversætte alle tekster, prissætte i en ny valuta og håndtere levering til et nyt land er dog nogle af de udfordringer, jeg også er stødt på.

Disse er naturligvis mere åbenlyse, fordi selvfølgelig kan man ikke bruge danske tekster på en svensk webshop – men jeg ville dog alligevel ikke undervurdere dem, fordi hvis du ikke selv kan det talte sprog i det land, du vil udvide til, er du tvunget til at hente hjælp andetsteds fra. Og det er ikke billigt.

Selv hyrede jeg nogle freelancere til diverse opgaver. Den løsning var jeg glad for, men selv nu, hvor jeg er åbent i Sverige, støder jeg løbende på nye små udfordringer af den simple årsag, at jeg ikke er svensker. Opgaver som kundeservice, link building eller bare tilføjelse af nye produkter og tekster kompliceres. Hvis man har en lidt større forretning, kan der af samme årsag være fordel i at ansatte en lokaltalende til fast at håndtere sådanne opgaver, men det er jo sjældent en mulighed for små shops som min egen.

Bedre beredt til næste ekspansion
Den første ekspansion til et nyt marked er altid besværlig og fyldt med udfordringer, men til gengæld er der dog stor værdi i at have prøvet det. Jeg forventer da ligeledes også, at det vil gå noget mere gnidningsfrit, hvis jeg på et tidspunkt vælger at gå videre til endnu et nyt marked.

Om ikke andet viser det sig jo også for det meste, at man finder en løsning på de udfordringer, der dukker op undervejs – så hvis dit salg er ved at stagnere herhjemme, og du overvejer at tage din forretning til et nyt marked, er det da bare at komme i gang. En udenlandsekspansion er i min optik en rigtig god og brugbar erfaring at have gjort sig.

Skriv et svar