Stærkere indsats mod svindel på nettet

Dansk Erhverv er meget tilfreds med udmeldingen fra de nordiske forbrugerombudsmænd om, at de i fællesskab vil tage kampen op mod abonnementsfælder og svindel på nettet.

De nordiske forbrugerombudsmænd er d. 3/9-14 blevet enige om en fælles indsats mod svindel på nettet, som i de senere år opleves som et stigende problem for de nordiske forbrugere.

”Dansk Erhverv har set flere eksempler på, at vores medlemsvirksomheders brand og goodwill udnyttes af svindlere, der fx lokker forbrugerne med falske gavekort eller præmier fra kendte danske virksomheder. Når forbrugeren så efterfølgende ikke modtager sit gavekort, henvender de sig til virksomheden, der aldrig har indvilget i et sådan samarbejde med hjemmesiden,” siger Martin Jørgensen, advokat i Dansk Erhverv.

”Svindlen på nettet går både ud over forbrugere og virksomheder, så derfor er det kun glædeligt, at de nordiske forbrugerombudsmænd nu retter skarpt fokus på problematikken,” siger han.

En abonnementsfælde er når en hjemmeside eksempelvis lokker forbrugerne med gratis gaver og præmier, hvis de svarer på et spørgeskema eller deltager i en konkurrence. Forbrugeren skal så typisk efterfølgende afgive sine betalingskort-oplysninger for at få gaven tilsendt, og binder sig herigennem til et betalingsabonnement, som de oftest ikke orienteres tydeligt om forinden.

”Uanset hvad, er det altid en god ide at læse vilkårene grundigt igennem inden man som forbruger deltager i en konkurrence eller afgiver sine betalingskortoplysninger på nettet,” siger Martin Jørgensen.

Skrevet af

Top