Google har for nyligt offentliggjort, endnu et nyt tiltag til Google Adwords, der tilbyder annoncørerne, at de nu kan tilføje yderligere attributter i deres søgeordsannoncer. Det betyder blandt andet at webshopejere kan eksponere deres fordele i forhold til konkurrenterne.
Google Adwords nye tiltag kaldes forklaringsboksen – ”callout extensions”. Kort forklaret er det en eller flere linjer i din søgeordsannonce, der kan informere omkring webshoppens fordele eller de ekstra tjenester der udbydes.
Dette kunne for eksempel være billedtekster, ekstra fokus på gratis forsendelse, kundeservice døgnet rundt eller prismatch i forhold til konkurrende websites.
Eksempelvis har Hotel Hilton implementeret dette nye tiltag og dette har haft en positiv indflydelse på deres website.[quote_box_center]”Brugen af Google Adwords funktionen – ”callout” har givet os mulighed for at vise vores kunder, hvad vores hotel tilbyder ud over værelserne selv. Spa, restauranter og mødelokaler er blot nogle af de attraktive muligheder, vi har at tilbyde. En måned efter vi implementeret den billedforklaringen ”callout text” konvertering er steget med 9%. – James Harrower Senior Digital Acquisition Manager at Hilton Worldwide.”[/quote_box_center]
Endvidere påpeger Google at denne nye funktion ”callout”, kan anvendes i forbindelse med nye tiltag eller kampaner og dermed vil nogle af disse undersidelinks/kategorier, der kunne fremhæve rabatløsninger eller lignende på et websitet.
Påvirker annoncerangeringen
Google Adwords nye funktion vil komme til at figurere globalt og det svenske side Adwords Tips har meddelt, at de allerede ny har set tiltaget blive implementeret på flere websites.[quote_box_center]”Du har muligheden for 25 tegn i en ”callout” og her vil der blive fremvist op til 4 af disse ”callouts” per annonce. Rækkefølgen af dine eventuelle billedforklaringer, længden og hvor godt de konverterer afhænger af hvor mange, der ser din annonce – Google”[/quote_box_center]
Dette nye tiltag vil dermed gå ind og påvirke annoncerangeringen og dens eksponering. Forhåbningen omkring tiltaget er, at annoncørerne vil anvende billedforklaringen til at differentiere og promovere sig selv. Billedforklaringer vil dermed være med til at udvide søgefeltet og de website der formår at anvende denne nye funktion til deres fordel, vil højst sandsynligt rangere højere på Google.
Nyhedssitet Search Engine Land skriver, at denne nye tilføjelse sandsynligvis vil ændre sig alt efter hvor mange der vil designe sine søgeordsannoncer og hvor gode de er til at tilføje salgstillæg i deres forklaringsbokse.