Arkiver

Nyheder

Ny undersøgelse fra AOL – Youtube konvertere bedst

I en ny Social Media undersøgelse, udarbejdet af AOL, viser tallene at Youtube er den mest effektive annonceringsplatform blandt sociale medier, når det handler om at påvirke brugerne til at foretage et køb.

I de seneste år er sociale medier blevet et af de mest populære og anvendte marketingværktøjer, til at nå ud til forbrugerne. Her i blandt, virksomheder som Twitter, Pinterest, Facebook, LinkedIn, YouTube og andre mindre der må kæmpe om annoncekronerne.

Mange historier går på at, annoncører kontinuerligt øger deres forbrug og indsats på de sociale medier og det har domineret mange forsideoverskrifter verden over og med god grund. eMarketer anslår, at udgifterne til sociale medie annoncer vil ramme ca. $6.6 billion dollars i USA i år, en stigning på mere end 46 procent fra 2013.

AOL har analyseret, hvordan sociale medier har påvirket 15 millioner køb. De har identificeret hvor i købsprocessen at kunderne er blevet påvirket af de sociale medier. Det viser sig at Youtube både er den stærkeste kanal til at indføre nye produkter, men også den vigtigste del af brugerens købsproces.

Læs også: Farvel til cookies? Facebook lancerer ny reklameplatform 

Konvertering.

Youtube – 14 procent
Facebook – 10 procent
Google+ – 10 procent
Twitter – 4 procent
LinkedIn – 2 procent

Skærmbillede 2014-09-28 kl. 19.28.47

Sociale medier menes at være mere effektive for forbruger-orienterede forhandlere, der kan levere stærke visuelle og producere impulskøb. AOL gik derfor et lag dybere og analysere sociale medier ydeevne i forhold til annoncering for specifikke produktkategorier, i stedet for annoncørenes brancher.

Skærmbillede 2014-09-28 kl. 21.36.12

FIRST touchpoint: Begyndelsen af forbrugerens rejse. Første besøg eller første interaktion med brandet.

MIDDLE touchpoint: I midten af kundens rejse, bliver der sjældent krediteret med konverteringer som historisk set har det været meget vanskeligt at bevise dens virkning og relation til den sidste berøringspunkt.

LAST touchpoint: Dette er normalt den kanal brugeren blev senest udsat for før konvertering. For eksempel søgeannoncering er en fælles sidste berøringspunkt, som forbrugerne kan søge på Google efter et mærkenavn for hurtigt og direkte adgang til et websted for at gøre et køb.

ONLY touchpoint: Kun en konverterings begivenhed, der er opnået uden at brugeren at interagere med andre kilder. Dette er specielle tilfælde af de første besøg, hvis ingen anden kilde var involveret i kundens vej til konvertering.

I den forbindelse kan vi måske konkludere at sociale medier ikke altid er den bedste investering for en annoncør der befinder sig i de mere “kritiske” kategorier. Markedsføringen skal i hvert fald tilpasses omhyggeligt for at matche kanalens virkning, og dernæst målrettes slutbrugeren.

Download hele rapporten her, ganske gratis.

Skriv et svar