Ecommerce tendenser – dag-til-dag levering

Vi ser flere og flere webshops der får integreret dag-til-dag levering på deres websites, tendensen er stigende og derfor har vi set nærmere på om Amazon er ved at planlægge en ny leverings revolution.

Amazon er hurtige til at tilføje nye fullfillment centre, stå for pakkesortering til luftfartsselskaber og kan endda levere ordre direkte til kunden. Disse nye tiltag kan måske udledes af at kunderne i dag nærmest har en forventning om, at modtage en bestilling samme dag eller som minimum dagen efter.

Amazon er i gang med en optimeringsfase, så de hurtigere kan levere ordre til kunderne, samtidig med at afstanden til de velkendte svagheder, så som afhængighed af fragtselskaber bliver mindre. Hvis dette tiltag lykkedes Amazon, vil de i fremtiden kunne tilbyde deres kunder gratis samme-dags levering eller som minimum dag-til-dag levering. Alt dette vil være muligt for Amazon og samtidig vil de have kontrol over ordregennemførsler i højsæsoner, så de eksempelvis undgår forsinkelser i forbindelse med julehandlen.

Hvis en så stor international spiller som Amazon får succes med dette, er små og mellemstore forhandlere nødt til at følge med strømmen og forbedre leveringshastigheden og ikke mindst kundeservicen, der ligger i dette tiltag. I Danmark er vi opmærksomme på den udvikling, der i øjeblikket sker indenfor levering og flere større webshopejere er i gang med at afprøve nye løsninger indenfor samme-dags levering. Et dansk alternativ er Post Danmark der leverer varer ud samme dag, hvis kunden foretager købet inden kl. 14.30.[quote_box_center]“Amazon er allerede væsentligt foran alle andre detailhandlere, når det kommer til et forbruger orienteret netværk – fulfillmentcentre. Med Amazons vækst i sorteringssystemprocesser i USA, kan de klart forsøge at fremme “egne” opfyldelsesprocesser. ifølge ChannelAdvisor CEO Scott Wingo“[/quote_box_center]

Amazon har 75 fulfillment centre, der opererer i USA, det skønnes at yderligere 15 centre snart vil lukke dørene op. Disse fulfillment centre er til for at fremskynde shippingprocessen, som giver en nærhed til Amazons forbrugere. Endvidere er disse fulfillment centre til for at de faktiske omkostninger ved forsendelse af pakker ikke vil stige, men nærmere falde, idet deres egne centre håndterer flere dele af shippingprocessen.

Udover etableringen af fulfillmentcentre, med mellem 1.000-1.500 ansatte, er Amazon i gang med at bygge sorteringssystemer, der skal pakke ordre i forvejen og sortere dem i en form for Zip og distribueres til fulfillment centrene. På den måde kan de håndtere pakning og forsendelse på regionale planer. Indtil videre er det kun storbyer der har fået integreret et Amazon sorteringssystemscenter, og det giver anledning til at kunder i storbyen kan klappe i hænderne, da de kan få levering på en søndag.

Amazon har yderligere eksperimenteret med levering i egne køretøjer – AmazonFresh, som er Amazons købmandstjeneste. AmazonFresh er en test af detailmarkedet, men har vist sig at være en god måde at give den ultimative kundeoplevelse.[quote_box_center]“Amazon skal altid hæve standarden indenfor e-handel, og de fortsætter med at udfordre andre onlineforhandlere til at forbedre kundeoplevelsen. AmazonFresh leverer omkring 200.000 fødevarer i køle-og mad-specifikke indpakninger, der lever op til Amazons standarder. AmazoneFresh er kun tilgængelig i Seattle, Los Angeles og San Francisco, men vi har netop set billeder af lastbiler i og omkring Manhattan – New York, så vi formoder, at de er levende der, eller i pre-annoncering fase. ifølge ChannelAdvisor CEO Scott Wingo“[/quote_box_center]

Tiltagene med fulfillment centre, sorteringssystemer og direkte levering, er med til at mindske Amazons afhængighed til fragt – og shippingvirksomheder. Dog er det vigtigt at pointere at Amazon fortsat er afhængige af luftfartsselskaber så som UPS, FedEx og USPS.

For at vende tilbage til Danmark er dette ikke et tiltag, vi ikke har hørt om, dog kan det blive et yderligere fokusområde i fremtiden. Det er ikke kun webshops der går med disse overvejelser også fragtfirmaer som Post Danmark tilbyder deres kunder samme-dags levering, men har også for nyligt skabt fokus på fødevarelevering.

Amazons innovative tilgang har tidligere vist sig at have indflydelse på hele ecommerce verden. Derfor bliver det spændende at se om Amazon vil revolutionere med deres shippingløsninger og hvordan dag-til-dag levering vil blive implementeret på de danske webshops.

 

 

Skrevet af

Top