Arkiver

E-handel

Dealsites – en god markedsstrategi for nye virksomheder

Webshoppen spilmedsmil.dk har fra den spæde start været klar over vigtigheden af, at benytte de rigtige markedsføringsstrategier. Derfor har stifter af webshoppen, Emil Lykkeskov, også været åben overfor at afprøve en række forskellige strategier. Han fortæller her om hvilke markedsføringsstrategier der i særdeleshed har virket for spilmedsmil.dk, og i den forbindelse også om hans erfaringer med brugen af dealsites.

Ideen med webshoppen spilmedsmil.dk er, at kunne tilbyde et stort og bredt sortiment af brætspil til konkurrencedygtige priser. Emil Lykkeskov, stifter af spilmedsmil.dk, har helt bevidst fravalgt at hovedfokus skal være på så billige priser som muligt.

“I et stærkt konkurrencepræget marked, hvor marginalerne er små, er det afgørende at holde fokus på de ting, der skaber værdi for kunderne. At fokusere på, at sælge varen så billigt som muligt, er efter min mening en stor fejl at begå. Først og fremmest er det svært at konkurrere på prisen som nystartet virksomhed, da man ikke har volumen til at opnå bedre indkøbspriser end ens konkurrenter, og dernæst bliver det hurtigt en endeløs kamp, da konkurrenterne vil følge med og sætte deres priser ned”, siger Emil Lykkeskov.

Succesfulde markedsføringsstrategier
Spilmedsmil.dk har fra starten haft et stort fokus på søgemaskineoptimering, da de tydeligt har mærket effekten heraf. En stor del af kunderne er blevet ledt til webshoppen via søgemaskinerne, og derfor anbefaler Emil Lykkeskov andre nyopstartede webshops at lægge noget energi i SEO, da det her igennem virkelig er muligt at trække billig trafik til hjemmesiden. Derudover har spilmedsmil.dk prioriteret word-of-mouth højt ud fra princippet om, at hvis sitet behandler kunderne godt, så vil kunderne også dele deres erfaringer med andre, der ender som kunder hos spilmedsmil.dk og sitet har allerede set resultaterne heraf:

”Vores erfaringer viser, at en meget stor del af vores kunder kommer til os, fordi de har hørt om os fra andre, som har haft en god oplevelse på shoppen.” – Emil Lykkeskov, stifter spilmedsmil.dk

Brugen af dealsites
Spilmedsmil.dk har af flere omgange prøvet kræfter med diverse dealsites – en strategi, som har ført meget blandede resultater med sig ifølge Emil Lykkeskov:

”Idéen til at prøve kræfter med dealsites var, at man på den måde kunne komme ud til en masse nye kunder, som ville lægge mærke til webshoppen og forhåbentlig komme igen på et senere tidspunkt. De første to deals kørte i slutningen af 2013. Erfaringerne på baggrund af den første deal var yderst lovende. Dealen solgte 250 spil, og vi fik (måske lidt for) hurtigt bestilt en stor mængde nye spil hjem.”

Herefter forsøgte webshoppen sig med at køre deals på flere af de andre dealsites samtidig, for at få mest muligt ud af succesen og komme så vidt omkring som muligt. Successen var desværre ikke lige så tydelig denne gang, hvilket både skyldtes prisfejl hos dealsiderne og en lidt for optimistisk tilgang til salget hos spilmedsmil.dk.

Emil Lykkeskov er efter hans erfaringer med brugen af dealsites blevet en del klogere på, hvad man skal inddrage i overvejelserne i forbindelse med brugen af dealsites:

”Først og fremmest er det naturligvis vigtigt at have en kontrakt med dealsiden, som gør det helt klart, hvem der har ansvaret for at priserne er korrekt opsat, hvornår man modtager pengene fra dealsiden og hvornår kunderne skal have leveret varen.”

Derudover skal man, ifølge Emil Lykkeskov, overveje det økonomiske aspekt. I spilmedsmil.dk’s tilfælde løb det kun lige rundt grundet de store rabatter på varen og dealsidernes provision. Men Emil Lykkeskov mener stadig at det er værd at bruge denne strategi:

”Man kommer ud til en masse kunder, som ikke nødvendigvis havde købt varer gennem vores side ellers. I den forbindelse er det også oplagt at satse på mersalg. Vi vedlagde fx en rabatkupon på 20% til webshoppen i alle de pakker vi sendte ud og gjorde det klart at disse kuponer gerne måtte deles med familie og venner. Det skaffede os nogle ekstra kunder. Endelig betyder deals at man aftager en større mængde varer fra ens leverandør end man ellers ville gøre, og så er mange leverandører villige til at give gode rabatter.”

Spilmedsmil.dk har allerede et par nye deals på trapperne, og det er noget som webshoppen vil fortsætte med at bruge fremadrettet, da det specielt for en ny virksomhed som spilmedsmil.dk er en strategi der både giver flere kunder og muligheden for at få en større mængde varer gennem virksomheden.

Skriv et svar