Arkiver

Nyheder

Crowd økonomiens 5 karakteristikker – af Epi Ludvik Nekaj

Det globale koncept Crowdsourcing Week valgte i år at afholde deres europæiske konference i denne uge, og de har valgt København som værtsby og forbillede for en by, der dyrker deleøkonomi og crowdsourcing i det hele taget. Af Pia Ella Elmegård.

I følge founder og CEO af Crowdsourcing Week, Epi Ludvik Nekaj, har vi alt for længe haft en simpel brugerdreven tilgang til problemløsning, og vi tænkt for småt.

Læs også: Konference i København stiller skarpt på crowdsourcing.

Den nye crowd økonomi er løsningen på fremtidens udfordringer

Vi skal ikke længere kun tale om mindre marketing stunts eller growth hacks. I stedet mener han, at mulighederne er endeløse, når man tapper ind på crowd økonomiske tilgange som ‘collaborative consumption’, ‘sharing economy’ og ‘crowdsourcing’ – hvad end vi kalder denne nye crowd økonomi, så kan den skabe fundamentet for løsningerne på fremtidens udfordringer.

“Likes don’t save lives – this simple but impactful message by UNICEF puts everything in perspective: the social web as we know is great, but what happens after the like, tweet or share? How can we give social connections a little edge to live on longer and be more productive? I believe that we’re just beginning to experience the impact of networked crowds or social productivity layered on top of the Internet as we know it,” skriver Epi Ludvik Nekaj i hans indlæg på Virgin.com.

Læs også: 6 grunde til at Crowdsourcing Week valgte KBH som værtsby.

Det handler ikke kun om at dele eller låne af naboen

Epi Ludvik Nekaj definerer crowd økonomien med fem fundamentale karakteristiker – people, purpose, platform, participation and productivity.

“If you follow the emergence of these new solutions that rely on networks and their interdependencies, you will find they thrive on collective action. And this collective action is more than a bunch of people coming together.”

Herunder kan du læse en opsummering af de fem karakteristikker, som Epi Luddvik Nekaj har defineret.

1. The people. Crowd økonomien er empowering, inkluderende, disruptiv og brugerorienteret.

Det er nødvendigt at alle services og produkter tager højde for, hvad der tilfører værdi for brugeren. Kollektive tiltag handler ikke om ‘de fleste’, men skal rettes mod forretningsmæssige løsninger, der kan samdfundet ‘det bedste’. Brugerdrevne platforme skaber interrelationer mellem brugere og producenter. Når brugeren får mere medbestemmelse, opdager virksomheder nye mønstre og veje gennem komplekse problemstillinger, som de ellers ikke havde fundet.

2. The purpose. Crowd økonomien skaber meningsfulde oplevelser og fælles værdi.

Der er ingen crowd økonomi uden en kultur, hvor vi i fællesskabet skaber påny og påtager os en social ansvarlighed, som adskiller sig fra den traditionelle og mere en-dimensionelle tankegang. Initiativer der er drevet af mennesker indeholder per definition en større mission om at skabe løsninger, der virker for alle involverede parter.

3. The platform. En crowd har brug for at interagere og producere gennem en ‘ting’.

Vi har brug for at mødes rundt om noget, og derfor har crowd økonomien lagt sig tæt op af teknologi og mobility. Snart vil Internet of Things (IoT) bidrage og forstærke brugerens interaktion med teknologiens data. Det er noget, som vi allerede ser på platforme som Airbnb og Uber, der er blevet synonymerne med peer markedspladser, og har ledt os ind i et nyt forretningsparadigme.

4. The participation. Co-creation og aktiv (community) deltagelse forstærkes i crowd økonomien.

Co-creation og aktiv brugerinddragelse er bedst eksemplificeret med crowdfunding begrebet. Det giver ikke kun økonomisk støtte til dit projekt at involvere og aktivere en crowd, men giver dine ideer og koncepter mulighed for at udvikle sig i værdifulde iterationer. Det er en kritisk del af udviklingen, at projektet får valideret sin forretningsidé, og det kan crowdfunding også give.

5. The productivity. Crowd økonomien er hurtigere, billigere, bedre og ressource-effektivt.

At hjælpe hinanden er et naturligt instinkt for mennesket og internettets netværks- og kommunikationsmuligheder har givet hjælpen vinger. Digitale crowd aktiviteter kan i dag mobilisere civile aktioner, katastrofehjælp og humanitært arbejde. Et crowdsourced projekt er ikke altid i denne skala, men mulighederne er mange.

Crowdsourcing Week: Human-centered design er nøglen til godt software.

Crowdsourcing Week Europe 2014 har været afholdt på IT-Universitetet denne uge. Over 30 speakers kommer at holde oplæg gennem arrangementets tre dage, blandt andre Esben Friis-Jensen fra CrowdCurity og Michael Eis fra Dansk Crowdfunding Forening.

Læs mere og se videoerne her.

Skriv et svar