Jule-jura guide fra e-mærket #3

E-mærket har lavet en guide, hvor der afklares nogle af de mest udbredte (juridiske) udtryk, man som erhvervsdrivende benytter sig af i juleperioden. Hermed tredje og sidste del af jule-jura guiden fra e-mærket.

Hvem hænger på den, hvis gaven bliver forsinket?

Hvis du markedsfører dig med mulighed for levering frem til d. 24. december ved køb før et bestemt tidspunkt, skal du være opmærksom på, at kunden kan ophæve købet allerede d. 25. december, hvis varen ikke er nået frem. Det er altså dig som netbutik, der hænger på den, hvis varen ikke når frem inden en bestemt tid – også selvom det er pga. snestorm.

Må jeg afvise en reklamation, hvis varen er købt af en anden end den, der reklamerer?

Som udgangspunkt nej. Reklamationsretten følger nemlig varen og kvitteringen, ikke køberen. Så længe den der reklamerer, har en gyldig kvittering, kan du ikke afvise reklamationen.

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tilbyder mulighed for at bytte onlinegaver i min fysiske butik?

Vil du give mulighed at bytte onlinejulegaverne i din fysiske butik, er det vigtigt at informere om eventuelle krav til emballage, kvittering og frister. Er det f.eks. et specifikt krav, at gavemodtageren skal kontakte den fysiske butik forud for bytningen, er det en god idé at skrive det på netbutikken og i dine handelsbetingelser. Derudover er det en god idé at gøre opmærksom på åbningstider og eventuelt at bytning af onlinegaver i den fysiske butik skal ske inden for normal åbningstid.

Læs første del af e-mærkets jule-jura guide her.

Læs anden del af e-mærkets jule-jura guide her.

Skrevet af

Top